Schoonvader met vasculaire dementie

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Schoonvader met vasculaire dementie

Berichtdoor Yda » 04 April 2018

Hallo,

Ik woon met mijn dochter 2,5 jaar en vriend thuis met mijn schoon vader van 84 die vasculere dementie heeft. Wat ik zelf best heel zwaar vind.

Mijn schoon vader ligt de hele dag op bed en rookt nog al behoorlijk dit doet hij nu ook s'nachts (we hebben rookmedlers hangen),
maar nu doe ik s'nachts niet echt meer een oog dicht omdat ik bang bent dat hij alles in brand steekt, ( zou mijn moeder gevolens wel zijn voor mijn dochter) Maar nu lag hij laats in de kamer op de grond midden in de nacht en kon hij niet meer op staan en moeten we hem helpen. We zijn wel bezig om hem uit huis teplaatsen maar zitten nog op het toetsen van ciz te tewachten.
sorry moest het even kwijt het zit mij erg hoog.
Yda

Geboortejaar:
1978
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor loek » 04 April 2018

Dag Yda,
Ik begrijp je ongerustheid, en die is ook terecht. Roken op bed is natuurlijk altijd gevaarlijk, maar voor iemand met geheugen
problemen is het ronduit levensgevaarlijk !
Dus..........je zult actie moeten nemen. Bijvoorbeeld ....Hij mag alleen maar onder toezicht roken. Als iemand van jullie er bij is geef je hem zijn sigaret. En die rookt hij op als jullie naast hem zitten. De sigaretten blijven onder jullie beheer ! Ja het is misschien niet makkelijk, maar het moet toch echt als de veiligheid voor jullie (en hemzelf) in het geding komt. Dus afpakken die sigaretten.
Dat doen ze in het verpleegtehuis niet anders hoor....daar mag je ook niet de hele dag overal zomaar roken, en 's nachts al helemaal niet !
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Yda » 04 April 2018

dank je wel Loek, voor het begrip.
Yda

Geboortejaar:
1978
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 05 April 2018

Goede morgen,

Maar er is wel een klein probleempje, hoe leg je dit aan de patiënt uit.
Ik voorspel dat je met het instellen van een verbod nog grote problemen kunt verwachten.
Wat Loek voorschrijft is heel plausibel, maar probeer het maar eens.
Hoe komt je schoonvader b.v. aan zijn sigaretten, is op de aanvoer e.e.a. te corrigeren? Moeilijk hoor zo'n verslaving.
Ik ben benieuwd hoe het jullie lukt.
Heel veel sterkte en geduld.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor loek » 05 April 2018

Misschien helpen nicotine pleisters ? Vraag de huisarts om hulp.
Hij hoeft niet te stoppen met roken........maar er moet wel iemand bij hem zijn.
Het gaat tenslotte toch om de veiligheid van de patient en zijn omgeving.
Mijn moeder begreep ook niet waarom het gas ineens was afgesloten. Maar...veiligheid voorop !
Je kunt niet niks doen, want dan brandt het huis binnenkort af, en heb je echt een groot probleem.
Dus Yda, echt actie nemen ...hulp zoeken .
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw