Douchen

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Douchen

Berichtdoor Pepie » 09 April 2018

Mm moeder is altijd zeer schoon op zichzelf geweest en in haar huishouding.
De laatste tijd ruikt ze steeds vaker naar zweet en draagt ze haar kleding te lang.
Ik check regelmatig de badkamer en ben er achtergekomen dat washandjes en zeep wel gebruikt worden, maar t doucheputje stond droog. Teken dat ze geen gebruik meer maakt van de douche en ook gebruikt ze geen deo.
Zelf geeft ze echter aan elke ochtend te douchen. Ik denk dat ze ook wel echt denkt dat ze gedoucht heeft.
Haar bovenkleding gaat soms ongewassen de kast in.
Ik denk dat ik t zelf ga wassen maar vind t moeilijk om haar te confronteren. Ze zegt immers dat ze dat nog gewoon zelf doet.
Pepie

Geboortejaar:
1971
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor loek » 10 April 2018

Dag Pepie,
Ik heb je 2 berichten gelezen. Jij (jullie) staan nog aan het begin van een (waarschijnlijk) lange weg.
Het is moeilijk en verdrietig om je moeder zo te zien he ? Ik herken het hoor. Je wilt zo graag dat alles hetzelfde blijft. Maar
door de ziekte gaat dat niet. Je moeder had het zelf ook graag anders gezien.
Het is constant aanpassen, en ja het niet douchen, zullen velen van ons herkennen. Ga nooit de discussie aan, geen ruzie, geen onrust. Hebben jullie ook een case manager ? Zij kan (als het een goede is) veel voor jullie betekenen. Is er al thuishulp ?
Misschien een goed idee om eens het een en ander over de ziekte te lezen ! Bijvb. het boek "Had ik het maar geweten" van
Ruud Dirkse en Caro Petit. Ook heeft de Alzheimer stichting vele folders....lees je in, zodat je goed op de hoogte bent wat jullie
kunnen verwachten komende jaren. Mijn moeder (91 jaar) heeft Alzheimer en woont nu 4 jaar in een kleinschalig verpleegtehuis.
Haar lichamelijke en geestelijke toestand gaat achteruit en "je deint mee op de golven" continue aanpassen .
Welkom op dit forum Pepie.
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Pepie » 19 Mei 2018

Beste Loek,
Dank u wel voor uw ondersteunende reactie. Fijn om te kunnen delen.
Door een val met haar fiets is nu haar schouder gebroken en is er thuishulp ingezet om haar te ondersteunen met de adl. Helaas weigert ze ook de hulp van de thuiszorg. Moeder is een harde tante wat betreft pijn. Het is me gisteravond voor t eerst gelukt om, (ze snapt maar niet waarom, want ze douched toch elke dag?)haar over te halen te douchen en ik mocht zelfs haar haar wassen. Een kleine overwinning. Helaas gaat nu ook haar eten minder. Zelf koken doet ze al een tijdje niet meer, maar nu vergeet ze regelmatig te eten. De thuiszorg heeft geadviseerd om wlz aan te vragen. Zij vinden dat moeder al verder is als dat we denken. De papieren zijn binnen en we kijken al een beetje rond voor een beschermd plekje.
Haar cagemanager is niet zo goed bereikbaar. Ik zal hier wat harder achteraan gaan.
Pepie

Geboortejaar:
1971
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie