Geweld door partner

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Geweld door partner

Berichtdoor bozo » 08 Mei 2018

Hallo, ik heb een enorm probleem. Bij mijn moeder (74) is twee maanden geleden Alzheimer vastgesteld. Ze was de laatste maanden c.q. jaar erg vergeetachtig en heeft toen zelf de stap genomen naar de dokter te gaan. Nu is de diagnose gesteld. Haar partner kan hier erg moeilijk mee omgaan en schreeuwt tegen haar en geeft haar veel verwijten (je bent dement! etc.) Vandaag belde mijn moeder om mijn zoon (haar kleinzoon) te feliciteren. Blijkbaar had ze met haar partner ruzie en ik kon door de telefoon horen hoe hij weer aan het schreeuwen was en hij haar zelfs op een gegeven moment sloeg!! Ze wisten niet dat ik kon meehoren daar ze wel wat vaker allebei een verkeerd knopje op de telefoon indrukken...
Nu zit ik hier enorm mee in mijn maag, hoe hiermee omgaan?
Het is voor haar partner natuurlijk ook niet makkelijk maar slaan en schreeuwen? Nee, dat gaat me echt te ver!
Hoe hier in godsnaam mee omgaan?
bozo

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 09 Mei 2018

Goede morgen Hans,

Uit jouw tekst lees ik dat de partner van je moeder niet jouw vader is.
Maar hij slaat wel je moeder!
Dit heeft in eerste instantie niets met de Alzheimer te maken, maar is duidelijk een relatieconflict.
Door haar Alzheimer wordt hun relatie op het spits gedreven.
Ik denk dat ik een gesprek met hem zou aangaan en hem duidelijk maak dat je zijn manier van doen niet kan en wil accepteren.
Je moet hem duidelijk maken dat er klip en klaar is vastgesteld dat zij patiënt is en dat het proces bij haar alleen maar toeneemt.
Ik denk ook dat ik een gesprek met de huisarts zou aangaan om zo mogelijk samen tot een oplossing te komen.
Het is niet eenvoudig om van de zijlijn een pasklare oplossing te geven.
Hier is veel tact voor nodig.
Sterkte en wijsheid wens ik je.

Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor josha » 09 Mei 2018

Goedemorgen Bozo

Ik heb met stijgende verbazing/ verontwaardiging je bericht gelezen....dit kan en mag je absoluut niet tolereren. Ik sluit me aan bij het advies wat Leo je al geeft en wil daar nog iets aan toevoegen.

Vraag duidelijk aan je moeder of haar partner haar soms slaat.Misschien is dit al veel langer aan de gang en heeft je moeder het uit misplaatste schaamte je nooit durven vertellen.

Is dit het geval dan lijkt het me eerder dat hij hulp nodig heeft i.p v. je moeder. De ziekte van je moeder wordt alleen maar erger en als hij dat nu al niet hanteert, is je moeder niet veilig bij hem.

Ga in gesprek met hem hierover[ eerst zeker weten dat hij slaat hè] Als hij meer over Alzheimer gaat lezen en zich er in gaat verdiepen, kan hij ook beter met de achteruitgang van je moeder om gaan.En weet hij beter hoe te handelen, als hij boos/ geprikkeld raakt door haar gedrag.
Maar als dit patroon al langer, voor haar ziekte, aan de gang is, tja dan zou hij hulp nodig hebben.

Heel veel sterkte en moed om dit goed bespreekbaar te maken.

Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor loek » 09 Mei 2018

Dag Bozo,
Poeh....dat is heftig om te horen dat de vriend van je moeder zo tekeer gaat tegen haar !! Het gesprek aan gaan lijkt mij altijd een goede zet. Bespreek het in eerste instantie met je moeder, en idd "hoe lang is dit al aan de gang"? En "hoe staat je moeder hierin"?
Kun je daar nog goed met haar over praten ?
Je moeder kan zich (dalijk of misschien nu al ?) niet meer verdedigen en dan loopt het echt uit de hand. Zover mag het in elk geval niet komen.
Eigenlijk goed dat je het hebt gehoord, en goed dat je "er mee aan de slag gaat". Dit kan natuurlijk niet...nooit eigenlijk, maar al helemaal niet met iemand die zichzelf niet kan verweren. Praat z.s.m. met je moeder, en daarna met hem...mishandeling, of geweld (zoals je zelf zegt) kun je nooit tolereren. Misschien was het een eenmalig iets en kan hij de stress niet meer aan als mantelzorger, maar dan nog .....dit gaat echt te ver ! Mocht je er niet uitkomen, kun je de huisarts inschakelen of een maatschappelijk werker. Sterkte !
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw