Even voorstellen - GPS om langer thuis te blijven wonen

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Even voorstellen - GPS om langer thuis te blijven wonen

Berichtdoor YvetteV » 25 Mei 2018

Hallo allemaal,
Ik ben Yvette en sinds enkele jaren voer ik onderzoek uit naar technologie zoals GPS-systemen die mantelzorgers en mensen met dementie kunnen ondersteunen. Ookwel ‘dwaalsystemen' of 'domotica’ genoemd. Daarbij heb ik ook persoonlijke ervaring met het gebruik van technologie ter ondersteuning van familieleden met dementie.

Bij Alzheimer Nederland beantwoord ik de vragen die binnenkomen op het forum over technologische hulpmiddelen en langer thuiswonen. Denk hierbij aan GPS producten voor lokatie bepaling en (ver)dwaalgedrag. Mijn interesse gaat uit naar de ervaringen van mensen met dementie en mantelzorgers met het gebruik van dit soort producten. Ik wil graag meedenken en horen wat anderen hier nou van vinden.

Mijn onderzoek richt zich op GPS-systemen en dementie in de media. Als PhD studente onderzoek ik de ervaringen en behoeftes van mensen met dementie en mantelzorgers. Maar ook wat er op de markt wordt aangeboden en of deze producten wel doen wat zij beloven te doen. Het lijkt mij fantastisch om hierover groepsdiscussies te organiseren!

Daarbij is mijn kennis breed en antwoord ik graag vragen rond om technologie. Bijvoorbeeld; “waar koop ik producten die een alarm versturen als iemand valt”? of “is het wel ethisch verantwoord om de lokatie van mensen met dementie continu te volgen”?, “heb je die reclame gezien met dat technologisch snufje voor mensen met dementie...’?

Op het forum gaan meerdere discussies over GPS. Kijk bijvoorbeeld hier:
viewtopic.php?f=2434&t=2357

Lees meer over GPS systemen en het onderzoek op:
https://dementie.nl/bewegen/gps-systeme ... ver-dwalen
YvetteV

Geboortejaar:
1988
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger