moeilijke situatie en vader met dementie

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

moeilijke situatie en vader met dementie

Berichtdoor Roos74 » 04 Juni 2018

Hallo allemaal ik ben Roswitha ik ben zelf verzorgende in de thuiszorg. Nu is 2 jaar geleden bij mijn vader beginnende dementie vastgesteld. Hij meende dat hij nog alles kon en wij merkte dat dit niet meer ging begon dingen te verliezen,vertelde dingen 5x hetzelfde en had dit zelf niet in de gaten. Mijn zus is in die periode ongeneeselijk ziek geworden dit was niet makkelijk want hoe vertel je zoiets aan mijn vader. Dit hakte er goed in bij hem en natuurlijk bij ons ook want er begon een onzekere tijd mijn zus heeft nog 1 jaar en 3 maanden geleefd en is 12 weken geleden gestorven. Wij merkten dat hij alsmaar meer achtreuit ging dus ik heb laast huisarts gebeld want het liep niet lekker tussen mijn vader en moeder. Mijn moeder zat vast in het verdriet van mijn zus en de zorg voor mijn vader.Zij kon op dat moment ook niet meer rustig reageren op hem. Nieuwe test laten doen en ja hij was achteruit gegaan naar fase 2. Hij werdt ook soms agressief naar mijn moeder toe en was erg onrustig daarom heb ik aan huisarts voor medicijn gevraagd voor de onrust en dit helpt hierdoor kan mijn moeder nu ook wat rustiger zijn. Binnenkort komt er een casemanager om te kijken hoe ze beiden kan helpen. Mijn moeder wou dit in eerste instanitie niet zij zat nog met de dood van haar dochter en haar hoofd stond niet naar dit alles nu is ze blij dat ik die stap toch genomen heeft. Voor mij ging het erom om rust te crieeren voor beiden want ik zag het uit de hand lopen. Het is niet altijd makkelijk ik zit zelf ook in een rouwfase maar tegelijkertijd maak je je ook zorgen om je ouders. Vroeger deden mijn zus en ik dit samen maar nu is zij er niet meer nu steunen mijn schoonbroer en mijn man me wel maar is toch anders.Ik werk zelf ook met dementerende mensen maar als je het je eigen vader is dan kijk je daar heel anders tegenop. pas geleden via werk een curses gedaan over dementie veel van opgestoken en probeer ik in het werk toe te passen en natuurlijk bij mijn vader.
Roos74

Geboortejaar:
1973
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Dunia » 07 November 2018

Beste Roswitha,
Gecondoleerd met het verlies van je zus,
Ik hoop dat je de kracht zult vinden om dit verlies een plek te geven in je leven.
Ik heb zelf ook 1 zus, en we zorgen samen voor ons dementerende vader, wat een zware taak is, in zo een situatie heb je een 'partner in crime' nodig om te brainstormen, overleggen, je irritaties en je verdriet te delen, dus ik begrijp dat je daarmee niet alleen je zus hebt verloren maar ook iemand waarmee je lief en leed deelt en je steunt in de situatie thuis.
En hoewel zelf ook broers heb is het anders als je zelf midden in de situatie zit en niet als "buitenstaander" de situatie ook ervaart.
Ik begrijp volkomen de spanningen thuis tussen je moeder en je vader, dat ondervind zelf ook dagelijks, en elke dag opnieuw probeer je de vrede te bewaren en rust te creëren en dat is niet makkelijk.
En ik vind het heel knap van je dat je buiten je privé leven ook nog te maken hebt met dementeren mensen, je doet nobel werk.
Jij en je moeder hebben al een dierbare verloren maar een dementerende naaste is ook een verlies.
Ik bewonder je om je kracht, en nu ik zo je verhaal lees ben je een groot inspiratie voor me.
Bedankt dat je het met ons wilde delen.

Dunia
Dunia

Geboortejaar:
1980
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie