Tijdelijke opvang om mantelzorger te ontzorgen?

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Tijdelijke opvang om mantelzorger te ontzorgen?

Berichtdoor basp » 04 Juni 2018

Mijn vader heeft vasculaire dementie en alzheimer. Hij woont nog thuis bij mijn 74-jarige moeder, die fulltime voor hem zorgt. Hij kan niet lang alleen blijven (dwalen, verlatingsangst) en als hem niet verteld wordt dat hij moet eten, drinken, douchen etc. doet hij het niet. Hij heeft ook problemen met bijvoorbeeld incontinentie en loopt erg moeilijk.

Mijn moeder heeft het hier zwaar mee en heeft aangegeven wel eens een weekje op vakantie te willen, maar dat is samen met mijn vader niet mogelijk. Opvang bij ons in huis is niet mogelijk in verband met werk en ruimtegebrek, dus we zijn nu op zoek naar andere mogelijkheden.

Ik vraag me af of het mogelijk is dat mijn vader tijdelijk in een opvanghuis geplaatst kan worden. Na een eerdere hersenbloeding heeft hij een paar weken in een revalidatiecentrum gezeten en daar had hij het relatief naar zijn zin. Zijn er dat soort mogelijkheden ook als er geen sprake is van revalidatie? Hoe zit het met kosten? Worden die vergoed?

Daarnaast: wat is een goede manier om dit bij mijn vader te brengen? Ik weet niet wat zijn reactie zal zijn als mijn moeder vertelt dat ze een weekje zonder hem op vakantie wil, en dat we hem tijdelijk in een verzorgingshuis willen plaatsen. Zijn er suggesties of tips om dit op een niet-bedreigende manier te brengen?
basp

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 04 Juni 2018

Dag Basp,

In dit artikel staat de nodige informatie over deze zorg (Respijtzorg): https://dementie.nl/dagbesteding/tijdel ... rg-regelen.
Misschien kunt u er een draai aangeven, dat uw moeder even bij moet tanken omdat ze erg vermoeid is (wat natuurlijk ook zo is). Uw vader steunt helemaal op uw moeder, hij zal waarschijnlijk enigszins bang zijn voor het onbekende. Misschien is het handig, van te voren te gaan kijken op het tijdelijke verblijfadres om uw vader een beetje vertrouwd te maken met het idee. Of hij het onthoudt is wel niet zeker, maar het is dan makkelijker om er nog een keer op terug te komen, probeer het vooral heel 'ontspannen' te brengen.
Succes en sterkte,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Lex M » 06 Juni 2018

Is het geen optie dat ze samen op vakantie gaan, waarbij de zorg overgenomen wordt door anderen?
http://hetvakantiebureau.nl organiseert vakanties voor mantelzorgers met thuiswonende partner met dementie.
Wij hebben dat 6x gedaan en het ons ons zeer goed bevallen.
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken