hoe help ik mijn moeder wennen in een nieuwe woning?

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

hoe help ik mijn moeder wennen in een nieuwe woning?

Berichtdoor Pieter R. » 09 Juli 2018

Hallo,
Ik ben relatief nieuw met betrekking tot het onderwerp dementie. Een klein half jaar terug (4 mnd ongeveer) heeft mijn moeder de diagnose Alzheimer gekregen. Heel toevallig in dezelfde tijd heeft mijn vader een nieuwe woning gekocht. Weliswaar in hetzelfde dorp maar op een totaal andere locatie.
Hoe help ik mijn moeder wennen?

In de daarop volgende tijd is mijn moeder eigenlijk nauwelijks betrokken geweest bij het verhuizen. Ze is wezen kijken en heeft het naar eigen zeggen mijn vader gegund. Alles was prachtig maar iedere keer dat ze kwam was het totaal nieuw voor haar,alsof ze nooit geweest is. De koop is in onderling overleg gegaan
Vorige week is de verhuizing binnen 1 week doorgezet, na de schilderwerkzaamheden enz.
Nu beschuldigt mijn moeder mijn vader ervan haar op te sluiten. Ze herkent haar eigen spullen in de woning niet of nauwelijks. Er moet gezegd dat het een totaal andere woning is die weinig mogelijkheid biedt om het exact zo te zetten als het was.
Ze wil bijv. steeds naar boven terwijl alles gelijkvloers is. Ze is iedere keer op zoek naar het toilet en heeft het steeds over dat ze hier niet blijft. Want de woning is van een ander en het was toch heel wat dat we alle spullen zomaar mogen gebruiken. In de laatste weken op het oude adres noemde ze het oude huis ook al een vakantiewoning en alles wat daar stond was van de bewoners die het huis gaan overnemen..

Deze week wil ik met haar naar het tuincentrum. Planten vind ze altijd mooi en wellicht is het goed om haar het balkon enz. te laten aankleden. En dat zij er dan misschien voor zorgt. Haar vader heeft nl. een tomatenkas gehad vroeger. Wellicht is het iets..
Pieter R.

Geboortejaar:
1975
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 10 Juli 2018

Dag Pieter,

Jullie hebben al geprobeerd de meubels zoveel mogelijk op dezelfde plek neer te zetten, dat is belangrijk.
Het kan helpen om met je moeder regelmatig een rondje door haar nieuwe woning te lopen, al dan niet onder het mom van een smoesje. Laat haar wat vertellen over de foto's, of schilderijen, als ze het echt niet meer weet, begin dan gauw over iets anders.
Het heeft z'n tijd nodig Pieter en dan nog, de ziekte vervreemd haar van haar omgeving. Je geeft zelf aan dat ze zich ook al niet meer thuis voelde in het oude huis. Het blijft aftasten, wat ze zich nog wel kan herinneren en waar ze zich fijn bij voelt. Deze periode kort na de verhuizing is voor haar heel emotioneel, ze wordt zo geconfronteerd met zichzelf en haar ziekte, ze raakt de regie kwijt. Dat idee van die balkonplantjes vind ik een hele goeie.
Sterkte en hartelijke groet.

*Dit artikel gaat weliswaar over de impact van een verhuizing naar een verpleeghuis, maar misschien haal je er toch wat uit: https://dementie.nl/impact-opname-verpl ... t-dementie
*Nog een artikel met tips van Alzheimer Nederland over verhuizen: https://www.alzheimer-nederland.nl/site ... at-aan.pdf
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Pieter R. » 10 Juli 2018

Het zijn zulke 'kleine' tips die nu net kunnen schelen natuurlijk. Soms is het net even dat meedenken dat een beetje kracht kan geven. Dank je wel dus!
Pieter R.

Geboortejaar:
1975
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor loek » 10 Juli 2018

Dag Pieter,
Zomaar een paar kleine dingen.... Op het toilet / badkamer slaapkamer e.d. kun je pictogrammen hangen.
Haar eigen hoekje uit het vorige huis....stoel/tafeltje/lamp, probeer dat toch zoveel mogelijk hetzelfde te plaatsen.
Zat ze voor het raam ? Dan nu weer voor het raam. Had ze een voetenbankje ? Nu weer bij haar neerzetten.
Herkenbare spullen (vaak oude spullen) zeker weer opnieuw gebruiken in het nieuwe huis. Mensen denken vaak,
nieuw huis, nieuw interieur , dus alles anders; dat brengt extra onrust en onbegrip voor je moeder.
Hingen er foto's aan de muur ? Hang ze nu weer precies hetzelfde op.
Bij mijn moeder staan 2 planten bij de voordeur, door die planten weet ze dat ze daar naar binnen moet.
Ze herkent ze elke keer weer...."Ja, daar gaan we erin he?".
Het zal niet snel gaan Pieter, maar met vooral veel geduld en liefde en herhaling zal het zeker beter worden dan dat het nu
(zo kort na de verhuizing) is. Vooral rustig en geduldig blijven. Veel plezier samen in het tuincentrum !
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw