hoe help ik mijn moeder wennen in een nieuwe woning?

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

hoe help ik mijn moeder wennen in een nieuwe woning?

Berichtdoor Pieter R. » 09 Juli 2018

Hallo,
Ik ben relatief nieuw met betrekking tot het onderwerp dementie. Een klein half jaar terug (4 mnd ongeveer) heeft mijn moeder de diagnose Alzheimer gekregen. Heel toevallig in dezelfde tijd heeft mijn vader een nieuwe woning gekocht. Weliswaar in hetzelfde dorp maar op een totaal andere locatie.
Hoe help ik mijn moeder wennen?

In de daarop volgende tijd is mijn moeder eigenlijk nauwelijks betrokken geweest bij het verhuizen. Ze is wezen kijken en heeft het naar eigen zeggen mijn vader gegund. Alles was prachtig maar iedere keer dat ze kwam was het totaal nieuw voor haar,alsof ze nooit geweest is. De koop is in onderling overleg gegaan
Vorige week is de verhuizing binnen 1 week doorgezet, na de schilderwerkzaamheden enz.
Nu beschuldigt mijn moeder mijn vader ervan haar op te sluiten. Ze herkent haar eigen spullen in de woning niet of nauwelijks. Er moet gezegd dat het een totaal andere woning is die weinig mogelijkheid biedt om het exact zo te zetten als het was.
Ze wil bijv. steeds naar boven terwijl alles gelijkvloers is. Ze is iedere keer op zoek naar het toilet en heeft het steeds over dat ze hier niet blijft. Want de woning is van een ander en het was toch heel wat dat we alle spullen zomaar mogen gebruiken. In de laatste weken op het oude adres noemde ze het oude huis ook al een vakantiewoning en alles wat daar stond was van de bewoners die het huis gaan overnemen..

Deze week wil ik met haar naar het tuincentrum. Planten vind ze altijd mooi en wellicht is het goed om haar het balkon enz. te laten aankleden. En dat zij er dan misschien voor zorgt. Haar vader heeft nl. een tomatenkas gehad vroeger. Wellicht is het iets..
Pieter R.

Geboortejaar:
1975
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie