Reclames gps en mensen met dementie

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Reclames gps en mensen met dementie

Berichtdoor YvetteV » 17 Juli 2018

Hallo allemaal,
Al een tijdje beantwoord ik vragen als gps expert. (REDACTIE: deze samenwerking is sinds december 2018 afgerond)
Op het forum zie ik ook veel reacties voorbij komen over gps-systemen. Ik onderzoek de ervaringen van mensen met dementie en mantelzorgers met het gebruik van dit soort producten. Ik wil graag meedenken en horen wat anderen hiervan vinden.

Heb jij wel eens gezocht naar een gps-systeem voor voor iemand met dementie?

In de zoektocht naar het beste gps-systeem kom je veel reclame tegen. Bijvoorbeeld Weenect waar gps gebruikt kan worden voor kinderen, senioren, katten en honden. Een ander voorbeeld is de Zorgriem.

Wat voor invloed heeft die reclame op jou?

Helpt het jou bij je keuze of voel je je niet aangesproken door het beeld dat de reclames neerzetten?

Laat ons weten wat jij belangrijk vindt.

Jullie anonieme reacties dragen bij aan meer kennis over de invloed van gps-systemen en de behoeftes van mensen met dementie en mantelzorgers. Kennis die nodig is voor een gerichtere aanpak in de zorg voor mensen met dementie.
Er komen steeds meer gps-systemen voor in de zorg met dementie. Maar er is weinig kennis over de invloed van deze gps-systemen en de behoeftes van mensen met dementie en mantelzorgers. Daarom is Alzheimer Nederland een samenwerking aangegaan met University College London en INDUCT.
YvetteV

Geboortejaar:
1988
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor dsjjroodsant@solcon.nl » 19 Juli 2018

Omdat mijn vrouw lijdt aan dementie en het goed is voor haar om toch allerlei boodschappen te kunnen doen, heb ik uitgezien naar een soort alarmknop, die zij bij zich dragen kan en waarmee zij in voorkomende gevallen alarm kan slaan. De reclame die voor deze apparaten gemaakt wordt geeft zeer veel informatie over de mogelijkheid. Maar je moet veel dieper graven dan de apparaten in deze reclames, want er zijn uitermate vernuftige apparaten op de markt. En die worden meestal niet in reclames vermeld. Daarvoor heb je dus Google nodig en een grote portie doorzettingsvermogen. Ook moet je dan wel over enige kennis beschikken van gps. En zo kwam ik bij het apparaat van Fysic. De FXA-90. Een apparaat dat een grote alarmknop heeft, waarachter vijf telefoonnummers verborgen zitten, die in volgorde worden gebeld wanneer iemand niet opneemt. Vervolgens zitten daar twee kleine knoppen op, waarmee apart geprogrammeerde telefoonnummers worden gebeld. Maar het volgende vind ik als mantelzorger ook zeer belangrijk en dat is de mogelijkheid om met een gsm-toestel de positie op de vragen van de alarmknop. En dus van mijn vrouw. Ik krijg dan haar positie door via een sms en kan vervolgens die positie opvragen via Google Maps. Hierdoor kan ik precies zien waar zij is. Als zij dus gaat dwalen of naar mijn gevoel erg lang wegblijft, kan ik direct haar positie opvragen. Mijn vrouw hangt dit apparaat om haar hals en weet dat zij alarm kan slaan. En ik hoef thuis niet in spanning te wachten tot zij terugkomt, maar kan in geval van nood haar positie opvragen. Dit geeft ons beiden enorm veel rust. Bovendien kan mijn vrouw dus rustig alleen uitgaan om boodschappen te doen. Een bijzondere aanrader is dit apparaat. En is het programmeren van dit apparaat te ingewikkeld voor u? Dan is er een gratis hulpdienst beschikbaar, die alles voor u in orde maakt. Ik heb daar met vreugde gebruik van gemaakt. Wij genieten bijna dagelijks van de voordelen van dit apparaat.
dsjjroodsant@solcon.nl

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 20 Juli 2018

Dementie kan in tig vormen zich voordoen.
Dus ook zoals jij dit beschrijft.
Voor mij is het volkomen onbegrijpelijk dat jij nog met je vrouw kan bespreken de voordelen van het gps systeem.
Ruim 15 jaar geleden werd bij mijn vrouw vastgesteld dat ze een onvervalste Alzheimer had en dat het al jaren
aanwezig was. Mijn vrouw begreep indertijd wel dat ze mogelijk dementeerde, ze had dit proces indertijd met haar vader meegemaakt, maar dat wij het proces konden bespreken, daar was geen sprake van.
Het vonnis was geveld discussie gesloten.
Je begrijpt dat ik vol verbazing jouw verhaal heb gelezen, heerlijk voor je dat jullie deze oplossing hebt gevonden, maar begrijp goed dat dit maar voor weinig mensen is weggelegd.
Zoals je kunt lezen worstel ik al ruim 15 jaar met deze K.ziekte, doordat mijn vrouw inmiddels al bijna 5 jaar in een verpleeghuis is opgenomen ervaar ik al jaren welk een impact dementie in het algemeen op de patiënt en zijn naasten heeft.
( Geniet) van de uitzonderlijke positie waarin jullie verkeren, maar begrijp ook dat het maar voor een kleine groep van dementerenden ( deze vorm ) is weggelegd.
Je begrijpt dat ik jaloers ben.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man