Steeds de inrichting in huis willen veranderen

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Steeds de inrichting in huis willen veranderen

Berichtdoor kullboys » 12 September 2018

Mijn moeder met Alzheimer en vasculaire dementie wil steeds dingen aan de inrichting in hun huis veranderen. De gordijnen uit de slaapkamer naar de huiskamer, tv kast opzij en een stoel ertussen. Tafel anders. Later moet alles weer terug want dan staat het toch niet naar haar zin. Dan wil ze weer verhuizen omdat ze een stom uitzicht heeft. Ze zegt ook steeds 'was het maar weer zomer dan kan ik lekker in de tuin'. En dan heeft ze al een hele verbouwing voor de tuin in gedachte. Elke keer als ik kom heeft ze weer een nieuwe opdracht voor mij of mijn man. Ik ben een beetje bang dat als we er niet aan meewerken ze zelf aan de gang gaat. Ik moet er niet aan denken dat ze van een krukje valt als ze gordijnen af wil halen. Is dit gedrag herkenbaar voor mensen met dementie?
kullboys

Geslacht:
Man

Berichtdoor josha » 12 September 2018

Dag Kullboys

Ieder mens met dementie reageert weer anders.. het lijkt me dat je moeder hier haar onzekerheid/ onrust laat zien omdat ze de grip op haar leven gaat verliezen. Het zijn allemaal menselijke pogingen om de controle proberen vast te houden, het logisch denken is er dan niet meer.

Mijn moeder liep midden in de nacht met kletsnat wasgoed ,zo uit de wasmachine door huis....wilde ze de was ophangen maar wist niet waar.Ook vond ik op de gekste plekken plastic zakjes met water. Als ze na de dagopvang ging, zaten er allemaal vreemde spulletjes in haar tasje..Ergens was er nog het besef dat ze op stap ging en tja dan neem je wat mee voor onderweg, in haar beleving.. alleen wist ze niet meer wat..

Het lijkt me dat je moeder nog vrij aktief is in haar denkwereld.. laat haar toch lekker met de verbouwing van de tuin bezig zijn, het is toch heel logisch dat ze verlangt naar de zomer en weer in de tuin kan zitten Maar het kan ook een dwangmatige onrust zijn, die haar opjaagt... Is ze verder goed gezond?

Misschien wordt het jou teveel om steeds weer nieuwe opdrachten te krijgen, daar kan ik me iets bij voorstellen maar.. is dit nieuw gedrag van haar of was dit altijd zo? Je kunt natuurlijk je grenzen wel aangeven, het moet ook voor jou te doen zijn. En tja dat ze op een krukje klimt kan altijd hè Je kunt dat toch niet verhinderen als ze alleen is. Woont ze nog alleen of is er toezicht overdag als jij er niet bent?

Veel sterkte
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie