Heb ik het recht te weten waar mijn dementerende moeder is?

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Heb ik het recht te weten waar mijn dementerende moeder is?

Berichtdoor salandit » 30 Oktober 2018

Mijn moeder is een aantal jaren dementerend. Het contact met mijn moeder is altijd goed geweest. Met mijn broer en zus heb ik al jaren geen contact. Ik kwam altijd bij mijn moeder tot het moment dat zus de mantelzorg op zich nam en broer me ervan betichtte dat ik achter moeder's geld aan zat. Dit is nu zo'n twee jaar geleden. Sinds een maand is mijn moeder uit huis, dit weet ik omdat ik geregeld langs haar huis kom en het niet langer bewoond is. Ik heb het zware vermoeden dat zij in een verzorgingstehuis zit. Hier zou ik haar weer op kunnen zoeken omdat ik dan niet perse broer/zus tegen het lijf hoef te lopen. Echter weigert zus na herhaaldelijk vragen te zeggen waar mijn moeder is. Ze heeft me inmiddels zelfs overal geblokkeerd. Wat zijn mijn rechten? Mag ik weten waar mijn dementerende moeder is en hoe zou ik hier dan eventueel achter kunnen komen?
salandit

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Mariëtte (Alzheimer Nederland) » 12 November 2018

Beste salandit,

Wat een nare situatie zeg. Kun je via buren of ander familieleden ook niet te weten komen waar je moeder verblijft? Helaas kun je als kind de verblijfsgegevens van je moeder niet opeisen. Hoe onrechtvaardig dit ook klinkt. Gelukkig heb je wel een mogelijkheid om dit probleem aan te kaarten. Via de kantonrechter kun je een verzoek doen voor een onafhankelijke mentor voor je moeder. Als de kantonrechter een mentor aanstelt, kan die beslissen of hij jou op de hoogte houdt van het welzijn van je moeder. Op deze pagina https://dementie.nl/zorgbeslissingen-ne ... t-dementie lees je hoe je de aanvraag doet.

Hartelijke groet, Mariëtte
Mariëtte (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Jolanda280464 » 13 November 2018

Beste Salandit,

In vele families is het erg maar deze situatie is wel heel erg. Vaak is geld de factor die de toch al niet zo warme familieband nog sneller doet verslechteren. Ik ben zelf 1e contactpersoon maar dat heeft mij veel nachtrust gekost tot bedreigingen door een broer van mij aan toe.

Sterkte,

Jolanda
Jolanda280464

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie