Advies over voorbereiden moeilijk gesprek.

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Advies over voorbereiden moeilijk gesprek.

Berichtdoor wolf36 » 09 November 2018

Hallo allemaal,
Om maar met de deur in huis te vallen , ik zou graag wat adviezen van jullie krijgen over hoe ik me voorbereiden op een moeilijk gesprek met mijn dementerende vader over het thema aanvraag RM. Dit moeilijke besluit hebben mijn moeder en ik en onze case manager moeten nemen omdat mijn vader steeds agressiever wordt, en steeds onhandelbaarder wordt qua gedrag, en daarbij geen hulpverlening toelaat. Aanstaande donderdag 15 november is het gesprek. Ik hoop dat jullie me wat richtlijnen kunnen geven. Of jullie eigen ervaringen met mij willen delen.

Alvast bedankt,
Bjorn
wolf36

Geboortejaar:
1975
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Evelien84 » 14 November 2018

Hallo Björn,

Ik zie dat niemand nog gereageerd heeft en dat je morgen al het gesprek hebt. Ik heb niet veel tips voor je, maar ik zou de casemanager in eerste instantie de leiding in het gesprek laten nemen. Zij heeft daar tenslotte een opleiding voor gevolgd.
Misschien zouden jij en je moeder kunnen vertellen aan je vader hoe jullie je voelen en welke impact zijn gedrag op jullie heeft. Hou het vooral bij jezelf: ik voel..., ik merk dat... En niet teveel: jij/u doet... En benoem dat jullie de situatie graag anders hadden willen zien, maar dat jullie geen andere weg meer zien.
En misschien moet je bewust nadenken waar en hoe jullie ten opzichte van elkaar gaan zitten. Iemand die tegenover je zit en zo’n heftige boodschap brengt, komt nog bedreigender over dan wanneer je naast elkaar zit. Hou desnoods zijn hand vast. Anderzijds wil je ook niet dat je moeder alle klappen krijgt, dus je moet er wel tussen kunnen springen bij wijze van spreken.

Ik wens je heel veel sterkte. Het traject waarin je zit is verschrikkelijk moeilijk en heftig voor alle partijen.

Groet Evelien
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor wolf36 » 15 November 2018

Hallo Evelienn
Bedankt voor je advies. De case manager heeft de afspraak verzet naar a.s dinsdag omdat er geen plaats is in het verpleeghuis. Hij en wij allen verwachten dat mijn vader zeer agressief gaat reageren, zowel verbaal als fysiek. Zo heeft mijn vader gistermiddag de thuiszorgmedewerkster uit huis getrokken. Hij heeft haar letterlijk vast gegrepen en toen weggesleurd en was daarbij ook nog verbaal agressief naar haar toe en heeft gedreigd haar te slaan. Onze case manager weet ook nog niet hoe hij het gaat vertellen aan mijn vader., en juist daarom vraag om jullie advies als ervaringsdeskundigen. Onze case manager heeft ons gemeld dat hij (aangezien de agressieve houding van mijn vader )een IBS aanvraagt terplekken ipv een RM. Maar goed dat zien we dan wel. Ik hoop alleen maar op een goede afloop voor mijn beide ouders.

Groeten Bjorn
wolf36

Geboortejaar:
1975
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor HdB » 15 November 2018

Hallo Bjorn,

Ik wilde je eigenlijk vragen hoe het vandaag gegaan was, maar nu zie ik dat het gesprek verplaatst is naar dinsdag. Wat jammer dat je langer moet wachten, want dit is natuurlijk niet iets dat je zo maar even doet en waarvan ik me kan voorstellen dat je het graag achter de rug hebt. Hopelijk krijg je door deze extra tijd wel wat tips en advies van mensen in eenzelfde situatie over hoe het aan te pakken dinsdag. Voor nu heel veel sterkte voor jullie in deze verdrietige situatie.
HdB

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Evelien84 » 16 November 2018

Hallo Björn,

Ik dacht in eerste instantie dat je met voorbereiding van het gesprek bedoelde dat je gesprekstips wilde hebben, maar als ik je aanvulling nu lees denk ik dat je vader sowieso heel heftig gaat reageren en dat gesprekstips niet veel uithalen.
Ik heb persoonlijk geen ervaring met dit soort gesprekken of opstandige en verwarde personen (mijn vader is juist zeer meegaand). Maar ik zou vanwege het agressieve (verwachte) gedrag advies vragen aan de wijkagent. Agenten hebben vaker te maken met verward en agressief gedrag van verwarde personen. Nog niet alle regio’s hebben een ggz crisisdienst waar een beroep op gedaan wordt als een verward persoon agressief wordt. Dat zijn speciaal opgeleide ggz-verpleegkundigen. Als dat er in jullie regio is, dan weet de wijkagent dat wel. Die crisismedewerkers kunnen misschien stand-by staan.
Denk dat het sowieso voor jullie eigen veiligheid wel goed is als er ook buiten iemand wacht en 112 kan bellen als de situatie uit de hand loopt. Je vader komt over als een fysiek sterke man.

Ik hoop dat het voor jullie goed afloopt,
Groet Evelien
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor wolf36 » 17 November 2018

Hallo Evelien,

Bedankt voor je reactie. Mijn vader is inderdaad fysiek erg sterk. Hij is 45 jaar sport leerkracht geweest en heeft daarnaast ook boks lessen gegeven. Ik had afgelopen dinsdag al met de wijkagent gesproken. Ik heb ze de situatie uitgelegd en gevraagd of ze tijdens het gesprek in de buurt kunnen zijn als er nood aan de man is. Ze toonden veel begrip en medeleven maar konden het mij niet garanderen. Omdat ze bij de politie kampen met personeel tekort. Dus van die kant kan ik niet op steun rekenen. Onze case manager regelt het ggz crisis team. (Standby). Ik hoop dat ze niet nodig zijn maar we zien wel wat er allemaal gebeurd.

Groeten Bjorn
wolf36

Geboortejaar:
1975
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor wolf36 » 26 November 2018

Hallo allemaal,

Even een update over hoe het gesprek is gegaan. Nou beter gezegd de poging tot gesprek. Toen de case manager bij mijn ouders aanbelde en naar de huiskamer liep is mijn vader woedend en al vloekend het huis uit gelopen. Hij schreeuwde als laatste dat hij niets met hun te maken wil hebben en als ze niet snel oprotten hij ze eruit zou timmeren. En toen liep hij het huis uit zonder dat onze case manager hem iets kon vragen. Dus we moeten weer een nieuwe poging gaan wagen, maar niemand weet hoe.

Groeten Bjorn
wolf36

Geboortejaar:
1975
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Evelien84 » 26 November 2018

Hoi Björn,
Ik weet niet wat je nu zou kunnen doen behalve het weer opnieuw proberen. Misschien weten ze het bij het centrum voor consultatie en expertise. https://www.cce.nl
Succes Evelien
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: