Mijn moeder toch nog thuis laten wonen

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Mijn moeder toch nog thuis laten wonen

Berichtdoor Than » 12 December 2018

Sinds zo'n drie weken weten we dat mijn alleenstaande moeder vasculaire dementie heeft. Ze woont tot nu toe nog zelfstandig en met hulp van de mij en de Thuiszorg gaat dat goed. Door een val is ze sinds vier jaar slecht ter been. Maar ze woont naast me.
Volgens de huisarts en mijn broers is het een onhoudbare situatie en moet ze naar een verzorgingstehuis. Daar staat ze nu voor ingeschreven. Maar sinds we zijn gaan kijken in het verzorgingstehuis vind ik het nog te vroeg om mijn moeder nu al in een verzorgingstehuis te laten opnemen. Ze doet echt nog geen rare dingen, het grootste probleem is haar slecht ter been zijn. Ik snap dat deze situatie snel kan veranderen maar ik krijg het niet over mijn hart heen om haar nu te verplaatsen naar een vreemde omgeving, waarin het proces van dementie misschien eens heel hard kan gaan. Ik zelf wil voorstellen om haar voorlopig nog thuis te laten wonen met aanpassingen in het het huis. Bed naar beneden verplaatsen etc. Heeft iemand ervaringen hiermee? Of tips?
Than

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Mouflet » 14 December 2018

Hallo,
mijn moeder zit in dezelfde situatie, zeer slecht te been en af en toe de weg kwijt. Aan de ene kant is het misschien niet verstandig, maar aan de andere kant wil ze niets liever dan thuis blijven.
Ik ben zeer benieuwd naar de tips die je gaat krijgen.
Mouflet

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor HdB » 14 December 2018

Beste Than,

Als voor nu het slecht ter been zijn het grootste euvel is, maar verder gaat het met je moeder naar omstandigheden nog goed, dan denk ik net als jij niet dat ze er gelukkiger van wordt wanneer ze nu in een verpleeghuis wordt opgenomen. Je schrijft dat je het met behulp van thuiszorg tot nu toe nog red, maar hebben jullie ook een casemanager? Zo niet, dan kan je dit bij de huisarts van je moeder regelen. De casemanager kan je met heel veel dingen helpen en heeft misschien ook ideeën over hoe het voor je moeder zo lang mogelijk aangenaam blijft om met jouw hulp (en de hulp van je broers?) en de thuiszorg thuis te kunnen blijven wonen.

Hier vind je meer informatie over de casemanager en wat deze voor jullie kan betekenen: https://dementie.nl/casemanager/caseman ... j-dementie

Sterkte en ik hoop dat je de juiste hulp vindt!
HdB

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: