Robotkat

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Robotkat

Berichtdoor Narda » 09 Januari 2019

Mijn vader (nog thuis) heeft een robotkat gekregen. Prachtig om te zien hoe veel liefde hij ervan heeft. (Is een groot kattenliefhebber.) Nu varieert het besef van is de poes echt of niet. Op de momenten dat hij denkt dat de kat echt is (meestal tegenwoordig), vraagt hij dingen als 'moet hij niet eten' of 'wat eet hij'. Mijn moeder en ik twijfelen hoe we moeten reageren. We voelen ons bezwaard om te doen alsof de kat echt is. Meestal leggen we uit dat het een robotkat of knuffelkat is (die niet hoeft te eten en op batterij werkt ). Maar dan beginnen de vragen! Drinkt hij dan nooit? Loopt hij dan niet weg? Ziet hij mij wel en is hij wel graag bij me? Hebben we wel contact? Raakt verward: spint wel! Of bezorgd: je moet toch eten lieve poes?! Hij zegt dan ook dat is toch onnatuurlijk of ik vind het een zielig levenspatroon. Hij wordt soms droevig (zelfs in tranen), omdat hij dan medelijden heeft met de kat. Om daarna weer op de kat te reageren als was het een echte kat tot het besef terugkomt dat er iets niet klopt, en dan komen dezelfde vragen opnieuw (is alle antwoorden weer vergeten). Heeft iemand tips of ervaring, hoe wij hier het beste mee omgaan? Bedankt!
Narda

Berichtdoor josha » 09 Januari 2019

Dag Narda

Zoals je zelf al aan geeft raakt je vader in de war als je zegt dat het geen echte kat is. Ik begrijp dat het best moeilijk voor jou en je moeder is om iets te zeggen wat niet waar is maar het draait toch echt om je vader, om zijn belevingswereld en waarom zou je dan niet mee spelen als het voor hem rustiger is.
Ik denk dat je vader juist in de war raakt als jullie zeggen dat het geen echte kat is en hij daar wel van overtuigd is.
Je hoort zelf wel wanneer je vader de kat ziet als echt of niet en handel daar gewoon naar.

Het vele opnieuw vragen stellen van je vader hoort ook zo duidelijk bij de ziekte, dit zal wel blijven , ook als jullie zeggen dat de kat echt is. Dan komt het op de fantasie van jullie aan hoe te reageren.... ook afleiden is een optie natuurlijk.

Ik zelf vond het ook heel moeilijk om in de waan van mijn moeder met dementie mee te gaan , het voelt als haar voor de gek houden, dat doe je niet bij een volwassen iemand maar.... het is de enige manier om te accepteren dat de rollen omgedraaid gaan worden en er niets anders op zit dan in de wereld van mensen met dementie te stappen.....Alleen op deze manier blijf je het contact nog houden met je dierbare.
Ook in het verpleeghuis zijn mensen met dementie met hun pop op schoot.... ze houden het vast alsof het hun eigen kind is en geven het te eten.. het gaat om het vertrouwde wat ze dan ervaren van vroeger, een soort houvast.En dat is belangrijk in hun wereld die zo aan het verdwijnen is...

Enne met humor kom je ook een eind.. de kat is op dieet pap, eet heel weinig...wordt veel te dik.... het is een zeer bijzondere kat, die graag alleen bij jou is..kijk maar waar je vader rustig van wordt want daar gaat het om. Hoe moeilijk misschien ook maar kom in zijn wereld en speel het mee..

Sterkte
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Jaap » 13 Januari 2019

Echt of niet is niet zo belangrijk. Mijn vrouw gaat daar heel gemakkelijk mee om; soms probeert ze haar hondje een koekje te geven, maar dan zeg ik dat hij alleen maar batterijtjes mag eten en daar is ze heel tevreden mee. ook als hij er mee stopt (batterijen leeg) dan vindt ze het heel normaal dat hij even moet eten. In ons geval krijgt hij dan "chinees" te eten want de oplaadbare batterijen komen uit China. Het voornaamste is dat er een heel hechte band is ontstaan met het hondje (ze heeft nu ook een kleine kitten van hetzelfde fabrikaat). Soms mag hij mee op bezoek bij kennissen en die gaan automatisch mee in het "spel". Ze kan ook echt genieten van filmpjes van pappies en kittens op YouTube.
Jaap

Geboortejaar:
1944
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie