Heel vroeg naar bed, heel vroeg opstaan.

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Heel vroeg naar bed, heel vroeg opstaan.

Berichtdoor DochtervanM » 16 Juni 2019

Hallo,
dit is mijn eerste bericht op dit forum. Mijn vader heeft dementie en woont nog thuis maar het gaat steeds slechter. Mijn moeder biedt de eerste mantelzorg en kampt op dit moment ook met lichamelijke problemen. Ze heeft ontzettend veel voor hem over maar wij (de kinderen) zien wel dat het nu een chronische belasting wordt. Wij helpen waar kan, maar de meeste en eerste zorg komt toch op haar schouders terecht.
Op dit moment heeft mijn vader zijn waak-slaap-ritme behoorlijk verschoven. Hij wil steeds vroeger naar bed (soms al om 1800 uur) en staat ook tussen 04.00 en 05.30 uur op. Het volgende probleem is dat hij van mijn moeder eist dat zij dan ook opstaat en mee naar beneden gaat. Het slaaptekort begint mijn moeder op te breken. (ze heeft uiteraard al van alles geprobeerd om hem langer in bed te houden maar er is geen houden aan)
Wie herkent het verschuiven van het slaapritme? Alle advies welkom. Hem proberen zo lang mogelijk wakker te houden werkt niet. Hij is ook nog flink koppig dus als hij eenmaal besluit te gaan slapen, hebben we weinig invloed. Hij doet geen middagdutjes.
DochtervanM

Berichtdoor Klavertje vier » 21 Juni 2019

Ach, jee, wat een ellende. Zo'n slaapgebrek dat gaat de mantelzorgers opbreken.
Is er een casemanager dementie betrokken? zo ja, misschien kan die adviezen geven specifiek voor de situatie van je vader.
zou het kunnen dat hij rond 18.00 moe is en naar bed wil omdat het hem teveel wordt? Het bed is dan veilig en duidelijk en dat zoekt hij dan.
Misschien is dagbesteding een oplossing? Vaak hoor je dat zélfs mensen van wie je het niet verwacht toch opbloeien van dagbesteding (na een periode van wennen). Ze vinden het dan fijn omdat het daar veilig en gestructureerd is. Ze hoeven zelf geen besluiten te nemen, alles is voor ze geregeld en de sfeer is goed.
Klavertje vier

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor josverdonk » 25 Juni 2019

Ik heb met mijn partner hetzelfde probleem. Wakker houden s,avonds lukt bijna niet maar helpt ook niet. Mijn partner gaat naar een dagbesteding en komt daar om 3uur van thuis. Erg moe. Als het lukt organiseer ik om even te slapen en daarna weer actief te zijn. Wandelen, voetbal kijken, op bezoek gaan enz. Ook al gaat hij dan tegen 12 uur naar bed...om 5 a 6 uur staat hij weer naast zijn bed. Ik heb nu overgordijnen besteld waardoor het donkerder is. Ik krijg hem wel weer mee terug in bed maar hij moet dan om het half uur plassen. Als ik hem alleen laat gaan gaat hij douchen en...wat daar allemaal mee fout kan gaan. Het zou fijn zijn als er wat tips binnen komen.
Jos
josverdonk

Geboortejaar:
1940
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor DochtervanM » 25 Juni 2019

Hallo Klavertje Vier en Jos,
dankjewel voor jullie reacties.

Klavertje Vier, mijn vader heeft een case manager en gaat 5 dagen per week naar dagbesteding. Hij valt 's avonds heel vroeg al om van de slaap, wordt een paar uur later wakker, kleedt zich weer aan en gaat naar beneden, wordt kalm door mijn moeder gerustgesteld (dat het avond is en geen ochtend) en hij gaat weer slapen. De nacht slaapt hij goed, en heel vroeg staat hij weer naast zijn bed.
Ik heb me wat verdiept en het lijkt mee voor te komen dat mensen met dementie hun ritme verschuiven. Dat heeft met de biologische klok te maken. Daarom is overdag goed licht en snachts een goed verduisterend gordijn belangrijk. Jos, je hebt het dus goed aangepakt, alleen jammer dat je partner nog steeds zo vroeg opstaat...:-(
DochtervanM