Hoe ga ik om met "eigen waarheid"

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Hoe ga ik om met "eigen waarheid"

Berichtdoor Dirgni » 27 Juni 2019

Sinds vorige week heeft mijn schoonmoeder de officiële diagnose Alzheimer. Een diagnose die niet geheel onverwacht uit de lucht is komen vallen gezien de steeds sterker wordende symptomen in de afgelopen jaren. Een complicerende factor is dat beide zoons (waaronder dus wij) niet om de hoek wonen: resp. één en twee uur reisafstand.
Normaal gesproken zie ik mijn schoonmoeder alleen tijdens familiebijeenkomsten. Om wat zaken in gang te zetten zijn mijn man en ik afgelopen zaterdag bij haar geweest. Ze vroeg toen naar de foto van haar overleden man die in de linnenkast zou hebben gestaan / tussen de papieren zou hebben gelegen. Voor het slapengaan zou ze deze foto welterusten wensen. Er heeft in die kast nooit een foto gestaan, deze staat nl. in de woonkamer. Dit hebben we op dat moment ook bij haar aangegeven, samen de papieren doorgelopen en laten zien dat er geen foto was en dat deze in de woonkamer stond.
Tot zover niets bijzonders, we gingen er vanuit dat het allemaal wel over zou waaien. Echter zondagochtend is ze vanaf 07.00 uur aan het bellen geweest op onze mobiele nummers en ons vaste nummer om te vragen waar we de foto hadden gelaten. Meerdere malen de voicemail ingesproken: lief & verdrietig bij mijn man, aanvallend bij mij "het is MIJN foto, die mag JIJ niet meenemen, die moet JIJ teruggeven, die is van MIJ niet van JOU!"

Ondanks dat mijn man aangeeft dat wij die foto niet hebben, dat we haar hebben laten zien dat deze niet tussen de papieren zat etc. blijft ze volharden in het feit dat mijn man en ik die foto hebben meegenomen.
Tot nu toe heeft ze mijn man elke dag meerdere malen gebeld (ook op zijn werk) met de vraag waar we de foto hebben gelaten, met gisteren de beschuldiging dat ik die foto had meegenomen en dat ik had gezegd dat ik graag een foto van mijn schoonvader wilde hebben.

Ik weet dat dit allemaal bij de ziekte hoort en heb al een aantal malen het advies gekregen om toch vooral mee te gaan in haar verhalen en beschuldigingen te negeren. Maar hoe gaan we hier nu mee om? Toch maar een extra foto af laten drukken en in de linnenkast zetten? En dan zomaar neerzetten (zo van hé kijk wat we gevonden hebben) of de foto aan haar geven en eigenlijk daarmee de beschuldiging bevestigen?
Dirgni

Berichtdoor josha » 27 Juni 2019

Dag Dirgni

Ja ja dit is het begin van het proces waar jullie in komen door de ziekte van je schoonmoeder..... best wel moeilijk om mee te gaan in beschuldigingen die nergens op slaan maar voor je schoonmoeder is DIT DE WAARHEID. Probeer dit te zien en vind je eigen manieren hoe hier mee om te gaan.

Voor mij was het uitgangspunt altijd om te zorgen dat mijn dementerende moeder rustig werd... ook al was dat soms onmogelijk omdat ze zo woedend was op mij en kwaad de deur uitliep.. het " voordeel " van deze ziekte was dat ze het snel weer was vergeten..
.
Maar je schoonmoeder blijft volharden in haar denkbeeld dat die foto in de linnenkast behoort te zijn... dus ik zou je adviseren om daar de foto neer te zetten van haar man.... desnoods haal je hem uit de woonkamer en zet het in de kast, maar misschien krijg je dan hetzelfde verhaal waar deze foto is gebleven....

Weet je, dit kan maar door gaan met veel andere zaken.. ze zal veel niet terug kunnen vinden..... vind voor jezelf de grenzen. Mijn grens was dat ik niet mee ging in haar beschuldigingen maar het anders probeerde op te lossen.. Dus niet toegeven dat je de foto hebt meegenomen maar ineens deze tevoorschijn halen in de kast.. Goh kijk mam, hij ligt hier toch... Dementie kent vele fasen en soms gaat het beschuldigen vanzelf over en is je schoonmoeder het kwijt en stopt het bellen en beschuldigen. Zij weet n.l niet meer dat ze gebeld heeft...voor haar is elke keer de eerste keer.

Bedenk dat het voor je schoonmoeder het ergste is in deze waanbeelden te geloven.... om wantrouwig te moeten leven.. nergens meer zeker over te zijn... geen controle meer over je eigen leven en je dierbaren die je "bestelen" en je niet meer geloven.

Heel veel sterkte en wijsheid!

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie