wie kan mij helpen?

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

wie kan mij helpen?

Berichtdoor Tientje1603 » 30 September 2019

Goedenavond,

Ik heb vandaag informatie gevraagd aan mijn dokter. Ik wil graag meer weten over goede zorghuizen waar ik niet alleen mijn moeder die Alzheimer heeft wil laten inschrijven, maar ook mijn vader die invalide is. Ik wil niet dat ze gescheiden worden, als de nood aan de man komt. Gewoon informatie en inschrijven omdat ik begrijp dat de wachttijden best lang kunnen zijn. Helaas kreeg ik als antwoord dat het een nogal gevoelig onderwerp is om dit met mijn ouders te bespreken en dat zolang ze wilsbekwaam zijn, ze zelf mogen doen wat ze willen.

Ten eerste is dit antwoord nogal teleurstellend en voel me erg in de steek gelaten, verdrietig en gekwetst, alsof ik mijn ouders wil "wegstoppen"! Niets is minder waar, als ik zou kunnen zou ik een huis kopen en daaraan een aanleunwoning met 24uur per dag zorg voor ze, maar helaas ben ik niet geboren als miljonair, en moet ik hard werken voor mijn centen. Het enige wat ik wil is informatie verkrijgen zodat ik in een open gesprek mijn ouders kan voorbereiden op wat er kan en gaat gebeuren. En begrijp me goed, liever pas over 10 jaar dan nu. Helaas hebben we deze tijd niet. Mijn moeder heeft Alzheimer en mijn vader heeft maar 1 been en de kans is groot dat hij zijn andere been ook verliest. Maar ik wil en kan niet toezien dat ze dalijk na 55 jaar gescheiden worden, omdat het een en ander niet goed geregeld is. Ik heb een hele open relatie met mijn ouders en kan alles bespreekbaar maken, maar ik wil dit niet doen zonder gedegen en alle informatie die ik kan krijgen. Zijn er in Nederland überhaupt wel zorghuizen waar een invalide en een alzheimer patiënt samen verzorgd kunnen worden? Zijn er eigenlijk überhaupt wel goede zorghuizen die echt goed zijn? Mijn opa had ook Alzheimer, maar werd volledig aan zijn lot overgelaten in het tehuis waar hij zat. U begrijpt dat ik dat dus absoluut niet wil voor mijn ouders. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn vragen. Op dit moment voel ik me erg alleen hierin, maar ik kan niet accepteren dat ik niet bij voorhand informatie kan inwinnen, en als het te laat is, ik voor een dilemma sta. Alvast bedankt voor de hulp.
Tientje1603

Geboortejaar:
1973
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 01 Oktober 2019

Dag Tientje,

Tja, ik begrijp je gevoel en verslagenheid.
De arts is ook niet de aangewezen persoon om die informatie bij in te winnen, omzeil dit gewoon, een arts vind nu eenmaal dat de cliënt zelf moet beslissen zolang hij dit nog kan. Wel kun je bij de arts om een casemanager vragen, die kan jou helpen bij je zoektocht.
Ga zelf bij tehuizen langs die je wat lijken en maak een afspraak, kijk hoe de kamers zijn en nog belangrijker hoe men omgaat met cliënten. Wordt er gezamenlijk gekookt, zijn er voldoende activiteiten, loopt er voldoende personeel etc. Onze arts reageerde overigens net zo, pas toen we 3-man sterk inclusief cliënt langskwamen ondernam hij actie, werden we met spoed doorverwezen naar een geriater. Tegenwoordig kun je gelukkig terugvallen op de hulp van een casemanager. Jij vroeg om tehuizen waar een echtpaar kan wonen die beiden zorg behoeven, die zijn er en er komen er steeds meer bij. Goed nieuws dus. "Goede tehuizen", dat is eigenlijk heel subjectief, daarom moet jij er zelf heen, jij kent jouw ouders en weet waar ze behoefte aan hebben. Oriënteer je goed, neem de tijd. Als je op een wachtlijst staat is het zelfs aan te raden regelmatig te bellen naar het gewenste tehuis om te horen hoe het ervoor staat.
Heel veel sterkte, hartelijke groet.

https://dementie.nl/verpleeghuiszorg/ti ... rpleeghuis

https://dementie.nl/nieuws/video-wat-do ... r-voor-jou
https://dementie.nl/nieuws/casemanager- ... asemanager
https://dementie.nl/casemanager/caseman ... j-dementie
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Margaret » 02 Oktober 2019

Hoi Tientje,

Ik vind je vraag zó logisch. Dit wil toch elke dochter voor haar ouders? Eigenlijk vreemd dat je daar niet direct hulp bij krijgt. Wat zou het mooi zijn als zoiets toegejuicht wordt.

Verdiep je eens in kleinschalig wonen. In deze verpleeghuizen leven kleine groepen met dementie vaak in ruimte met woonkamer en keuken. Ik ben het eens met onderzoeker30: ga er gewoon langs. Dan zegt je gevoel of dit past bij je ouders. Ik zou ook erop letten in hoeverre er activiteiten zijn voor de bewoners. En of die passen bij je moeder.

Als de dementie van je moeder zou vorderen, dan is het vaak wel zo dat je moeder op het gesloten deel komt te wonen, en je vader daarbuiten. Maar hij is dan in de buurt en kan vaak op bezoek.

Ik snap het punt van je huisarts dat je je ouders niet kan laten inschrijven zonder hun toestemming, maar dat wil niet zeggen dat je niet zelf al op vooronderzoek kan uitgaan, zoals je zegt. Ik zou verder de vragen die je hier stelt ook stellen aan de casemanager dementie van je moeder (heeft ze die al?) en eventueel aan de regionale afdeling van Alzheimer Nederland, die vind je via deze link: https://www.alzheimer-nederland.nl/regios.

Ik wens je veel sterkte. Laat je weten wat je bevindingen zijn?

Groetjes
Margaret
Margaret

Geslacht:
Vrouw