Rijtest - rol en houding CBR

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Rijtest - rol en houding CBR

Berichtdoor LouiseB » 02 Oktober 2019

Bij mijn moeder is beginnende dementie vastgesteld. De geriater adviseerde een rijtest. Mijn moeder ontkent elk probleem en wil er absoluut niet aan dat er iets met haar aan de hand is. Mijn vader probeerde het CBR te bereiken om deze rijtest af te spreken. De dame van het CBR weigerde echter ook maar een afspraak te maken zolang ze niet met mijn moeder had gesproken "vanwege de privacy". Een dergelijk gesprek zou zinloos zijn want mijn moeder zou nooit instemmen met een rijtest. We hebben gepoogd dit uit te leggen aan het CBR maar de dame hing gewoon op met de woorden dat "dit geen zin had". We begrijpen ook niet welke "privacy" regels in het geding zijn.

En nu?
LouiseB

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 02 Oktober 2019

Beste Louise,

Heb je toevallig onze informatie over autorijden en dementie al gelezen? https://dementie.nl/autorijden/autorijden-en-dementie

"Zodra je naaste de diagnose dementie heeft, is ze in principe onbevoegd om auto te rijden. In geval van 'zeer lichte' of 'lichte' dementie kan je naaste een speciale rijtest afleggen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Als ze daarvoor slaagt, mag ze in elk geval nog een jaar rijden."

Om te blijven rijden zal je moeder een Gezondheidsverklaring (voorheen Eigen Verklaring) in moeten vullen. Het liefst aangevuld met een rapport van het neuropsychologisch onderzoek (inclusief CDR-score). Op basis daarvan zal ze mogelijk worden uitgenodigd voor een rijtest.

Is deze regeling ook zo uitgelegd aan je vader? In het geval van het CBR zullen ze dus alleen zaken willen doen met de persoon in kwestie zelf. Dat begrijp ik ook wel: anders kan ik ook CBR vragen de buurman een rijtest op te leggen, zonder hem hierbij te betrekken. Maar uiteindelijk is de procedure dus dat uw moeder om het rijbewijs te verlengen zelf hiervoor deze verklaring in zal moeten vullen. Zolang ze dat niet doet rijdt ze in principe onverzekerd rond...

Lees dus vooral onze informatie en de informatie van het CBR hierover. Mocht je nog specifieke vragen hebben, kun je deze ook aan onze expert op het gebied van autorijden stellen. Die vind je hier: https://dementie.nl/hulp-en-advies/expe ... -rijbewijs

Ik hoop je hiermee verder te hebben geholpen.
Hartelijke groet,

Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man