ervaringen met antipsychotica?

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

ervaringen met antipsychotica?

Berichtdoor Julie » 04 Maart 2013

Mijn moeder, 61 en dement is heel onrustig. Het ene moment lief, maar het andere moment boos en verdrietig.

Dit uit zich ook in agressief gedrag, ze wel haar anti-depressivum tabletje niet slikken, gooit spullen naar mijn vader, wil niet naar bed etc. Op de dagopvang loopt ze wel tijdens het wandelen, trapt ze tegen de billen van een begeleidster etc.

Er wordt nu geadviseerd om antipsychotica te gaan gebruiken. Wie heeft hier ervaringen mee?
Julie

Berichtdoor fjfaase » 05 Maart 2013

Mijn vrouw heeft afgelopen zomer ook een periode gehad dat ze erg onrustig was, vaak verdrietig of boos. We hadden het idee dat ze wat aan het wanen was, realiteit en verleden door elkaar gooide. Ze heeft toen Risperdal gekregen en dat heeft goed gewerkt. In het begin werd ze wel redelijk duf en toen hebben ze haar dosis weer iets afgebouwd. Na een aantal maanden zijn ze er toen weer mee gestopt.
fjfaase

Berichtdoor alzheimer1727 » 20 April 2013

Hoi allen
Ik herken dit probleem.
Ik weet uit ervaring dat een goede begeleiding via een psychiater met de juiste medicatie veel van de problematiek kan oplossen.
Advies. Doen',,,,,,!!!!!!!!

Peter laseur
alzheimer1727

Berichtdoor fjfaase » 20 April 2013

Mijn vrouw bleek ook slecht te slapen en 's nachts rond te spoken. In het verzorgingstehuis hebben ze haar ook een ballendeken gegeven en sindsdien slaapt ze daardoor veel beter. En dat heeft weer een positief effect op haar stemming.

Frans Faase
fjfaase

Berichtdoor joana » 26 Mei 2014

Ongeveer 3 maanden geleden werd mijn vader onrustiger in zijn dementie: huilbuien, steeds op stap willen gaan. De zorg werd zwaar voor mijn moeder en de huisarts en neuroloog zijn toen begonnen met antipsychotica voor te schrijven. Dit was het begin van een stijle neergang. Tijdelijk hadden de pillen het effect mijn vader plat te leggen (niet meer kunnen lopen, of slikken) en/of de verwardheid nog te doen toenemen. Verband tussen nevenwerkingen en medicatie werd door de medici niet gezien. Alleen ik zag dat door opzoekingswerk op internet...
Alternatieven werden niet voorgesteld, antipsychotica waren precies enige mogelijkheid. Na ongeveer 2 maanden was mijn vader zodanig dolgedraaid (door de medicatie vermoed ik), dat hij opgenomen moest worden in een verpleeghuis. Na een maand is hij daar dan bezweken aan een massale overdosis Haldol!!! De Haldol had geen kalmerend effect maar een agressief makend effect! Bijwerkingen werden niet begrepen en als reactie daarop werd er nog bijgespoten.
Mijn vader is letterlijk doodgespoten door het onzorgvuldig, roekeloos gebruik van dit type geneesmiddel.
Opletten met deze middelen: in het geval van mijn vader was de remedie erger dan de kwaal.
joana

Berichtdoor Esmeralda (Alzheimer Nederland) » 27 Mei 2014

Dag Joana,

Wat heb je een heftige tijd meegemaakt met je vader. En wat naar dat het zo afgelopen is. Ik kan me voorstellen dat je je boos voelt over hoe het gegaan is.

Gisteren was de directeur van Alzheimer Nederland, Gea Broekema-Procházka, te zien in het programma Tros Radar over Psychofarmaca in verpleeghuizen. Misschien dat het programma je wat behulpzaam kan zijn. Je kunt het terugzien via onderstaande link:
http://www.trosradar.nl/uitzending/arch ... eeghuizen/

Tevens staat op deze pagina een link naar tips van Alzheimer Nederland over antipsychoticagebruik bij dementie : http://www.alzheimer-nederland.nl/extra ... uizen.aspx

Ik wens je veel sterkte met het verwerken van alles. Wanneer je je verhaal kwijt wilt, kun je bellen met de Alzheimer Telefoon 0800-5088 (gratis).

Vriendelijke groet, Esmeralda (Alzheimer Nederland)
Esmeralda (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Berichtdoor mdvries » 28 Mei 2014

mijn moeder was niet dement, maar sliep de hele dag en viel dagelijks. Diverse malen had ik al contact opgenomen met de huisarts en de verzorging. De leiding vertelde mij, dat zij mij lastig vonden en dat dit ten koste zou gaan van de verzorging van mijn moeder. Op 93-jarige leeftijd kreeg zij een zware hersenbloeding na een val. Daar kwam ik zelf achter toen in in het weekend langs kwam. In eerste insantie werd er geweigerd de dienstdoende arts te bellen. Dat pikte ik niet en er kwam een weekendarts langs. Zij werd accuut opgenomen. In het ziekehuis bleek zij ook nog eens uitgedroogd. Zij reageerden nergens meer op en moest de familie waarschuwen. Wonder boven wonder knapte zij binnen 3 weken op. kon weer lopen en mocht weer naar het verzorgingshuis (molenschot, soest). Hier ging zij zienderogen weer achteruit.Sliep weer de hele dag en viel weer elke dag en begon zelfs te hallucineren en was zeer angstig. Hiertegen kreeg zij haldol, wat de hallucinaties allen maar verergerde. De verzorging wilde haar op een gesloten afdeling plaatsen en vroegen een CIZ indicatie aan, waartegen ik protesteerde omdat ik merkte, dat zij niet dement was en ben met haar naar een geriatrische afdeling van een ziekenhuis gegaan om dit te laten testen, wat mij ook kwalijk werd genomen. Zij bleek niet dement.
Totdat ik ineens een rekening kreeg van de apotheker. Zij bleek al jaar in jaar uit benzodiazepines te gebruiken. Hierop heb ik direct actie ondernomen en de huisarts gebeld en hem gesommeerd te stoppen met de medicatie. In eerste instantie wilde hij dit niet, maar na aandringen en een klacht bij de klachtencommissie, werd er uiteindelijk gestopt met de medicatie, inclusief de haldol. Sindsdien is zij nooit meer gevallen en is nu 98 jsar. Helaas heeft zij diverse keren een blaasontsteking en hallucineert daardoor weer. Helaas ook, ben ik degene die dit regelmatig zelf moet melden aan de verzorging en vragen om een urine test. Daaruit blijkt steeds een blaasontsteking en wordt dan pas behandeld met antibiotica. Onlangs had ik weer gemeld, dat zij hallucineert. De verzorging had dit niet in de gaten. Het heeft toen nog een week geduurd voordat zij anti-biotica kreeg, dus een week lang hallucineerde.

mdvries

Berichtdoor kotsalas » 25 Augustus 2018

Mijn moeder kreeg quetiapine toegediend.
Na twee dagen werd ze s'nachts incontinent en werd ze agressief tegen het personeel.
Ze kon nog moeizaam met een rollator lopen maar na 5dagen gebruik zakte ze door haar benen .
We wilden dat dit middel stopgezet werd maar ik was op dat moment op vakantie.
Ben via het digitale dossier gaan protesteren tegen dit middel.
Het vreemde is dat de bijwerkingen van sandoz quetiapine op internet vollediig vermeld zijn maar in de bijsluiter van de apotheek niet.

Quetiapine mag je nooit aan dementerende ouderen geven staat in de bijsluiter van Sandos.

Na 28 dagen en een heftig gesprek met de arts is het nu gestopt ,ze krijgt op ons verzoek nu
cannabis die we zelf kopen en dit geeft ook rust en heeft geen bijwerking.
Baat het niet dan schaadt het niet .
kotsalas

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie