Slaapmiddel Zolpidem

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

Slaapmiddel Zolpidem

Berichtdoor Linde » 08 November 2014

Wie heeft er ervaringen met het slaapmiddel Zolpidem bij (jong)dementerenden? Mijn partner, 54 jaar en met gevorderde dementie, slaapt de laatste maand slecht in. Komt steeds weer uit bed. Alle bedtijden zijn al uitgeprobeerd... Ook heeft hij al een verzwaarde ballendeken en "klossen" ( schuimrubberen driehoeken) in bed ter hoogte van schouders en heupen. Toch blijft hij uit bed komen. Hij gebruikte een half jaar melatomine, maar dat werkt niet meer.
Nu wil de verpleeghuisarts twee weken Zolpidem proberen, maar ik ben huiverig als ik nalees welke bijwerkingen het kan geven. Vooral ook omdat hij al diclofenac, citalopram (antidepressiva) en risperidon krijgt.
Wie o wie heeft ervaring?
Laatst gewijzigd door Linde op 08 November 2014, 1 keer totaal gewijzigd.
Linde

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor jostrol » 08 November 2014

Hoi,
helaas geen ervaring met dit middel.
Ik lees dat je de bijsluiter inmiddels al helemaal doorgeploegd hebt.

Heeft je man melatonine 5 mg?
Wat mijn man nog gebruikt tegelijk met de melatonine: Avena Savita is van Dr. Vogel- 30 druppels voor de nacht, mag ook overdag gegeven worden, maar dat heb ik maar heel kort hoeven doen(geven)
Zou je nog uit kunnen proberen- na 2-3 nachten (geloof ik) dacht ik effect begon te merken bij mijn man.
http://www.avogel.nl/webwinkel/producte ... uppels.php

Slapen is zo belangrijk voor jullie allebei.
Ik hoop dat je het wil proberen en dat het helpt, anders toch maar die slaapmedicatie, misschien vallen de bijwerkingen mee
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Linde » 08 November 2014

Hallo Jostrol,
Bedankt voor je reactie. Mijn man woont alweer 3 jaar in een verpleeghuis, ik krijg dus zelf niets mee van zijn moeilijke in slaap komen. Maar voor hem, en de verzorgenden, vind ik het heel vervelend. Na 23.00 uur zijn de meeste medewerksters immers naar huis. Mijn man heeft een bewegingsmelder op zijn kamer, dus ze weten het direct als hij zijn bed weer uitgaat. Maar door de wiggen/ klossen vind ik het dubbel eng. Stel dat hij valt.
Geen idee of men wel eens met homeopatische middelen werkt. Ik ga het morgen meteen navragen!
Linde

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Angel(iq) » 06 April 2015

Beste,

Misschien is het goed om voor het starten met een geneesmiddel te proberen er achter te komen waarom u partner zo slecht in slaap komt. Misschien ligt hij niet lekker? Misschien moet hij nog even naar het toilet? Heeft hij ergens pijn? Ik zou dit bespreekbaar maken met het verzorgend personeel om samen naar een oplossing te zoeken.
Ik ben geen tegenstander van medicatie hoor, maar ik vind wel dat je een aantal zaken moet uitsluiten voordat er gestart wordt met medicatie...

Groetjes Angelique
Angel(iq)

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor pioneer.lm@planet.nl » 29 Juni 2018

Beste Linde,

Ik werk als IBT-er met dementerenden. Een cliënte van mij is soms hele nachten wakker en onrustig. Overdag is ze dan natuurlijk doodmoe. Het zorghuis waar ze woont heeft samen met de huisarts en de psycholoog van alles geprobeerd. Nu krijgt ze sinds kort Quetiapine en dat lijkt heel goed te werken. De verpleegkundige van het huis sprak zelfs van een wondermiddel. Ik weet niet wat de ev. bijwerkingen zijn, maar wie weet heb je iets aan deze tip.
Groet, Liesbeth
pioneer.lm@planet.nl

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 30 Juni 2018

Quetiapine, is één van de vele andere antipsychotica tegen onrust en wanen. Helaas reageerde mijn vader slecht op Quetiapine, werd zelfs extra onrustig, het werkt toch bij iedereen anders. Het heeft effect bij de één en bij de ander niet.
Het blijft voor de arts vaak zoeken naar de balans in de medicatie, maar al deze medicijnen zoals ook risperidon kunnen nare bijwerkingen hebben. Een goed observatieplan zoals Angelique voorstelt blijft van belang, hoewel het natuurlijk niet eenvoudig is te achterhalen waardoor de onrust veroorzaakt wordt. Ik las dat er bij Linde al veel geprobeerd is. Het is heel naar voor de famile om mee te maken dat je naaste zo onrustig is.
onderzoeker30 (vrijwilliger)