logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Hulp voor hele jonge kinderen : jonge gezinnen....

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

Hulp voor hele jonge kinderen : jonge gezinnen....

Berichtdoor Margreet, 17 Augustus 2015

Jonge kinderen met een jonge ouder met dementie...

Ik krijg regelmatig wel de vraag of er meer is voor de echt jonge kinderen met een ouder met dementie.
En dan zijn t kinderen van 5,7,8,9,10 tot bv 16 jaar oud. Niet de jong volwassenen... 
Want deze kinderen zijn er helaas genoeg / te veel. 

Welke hulp krijgen deze kinderen, welke hulp is er voor deze kinderen. 
Daar ben ik wel benieuwd naar. Wat ouders, dus een vader/ moeder heeft kunnen vinden, kunnen krijgen aan hulp. Van iemand die ook genoeg expertise heeft met dementie, de dementie vorm die vader of moeder heeft en t chronische rouwproces waar de kinderen doorheen gaan. Verliezen van hun ouder en hierdoor sneller "groter" worden....

Zelf waren onze kinderen in janari 2013 bij diagnose 9 & 13. ( nu 12 & 16)
Ik heb ze naar mijn gevoel verteld hoe t zat met hun lieve vader en voor mezelf meteen een psychologe gekregen via Altrecht en de casemanager. 
Omdat ik wilde weten of ik t goed deed, zou doen met de kinderen. Ze zijn zelf 1 x meegeweest en waren een beetje aan t donderjagen... ;) 
Ze konden vaker mee, of een afspraak apart maken, dit is er niet van gekomen, m'n dochter zei, mam ik kan alles met jou bespreken. Haar broer, jonger en stiller, mindere prater... In de gaten houden dus. Maar hij hoort ook vragen van zijn zus en m'n antwoorden daarop, slaan meer op en horen meer dan je denkt... En kunnen ook meer aan dan je zou denken.

Door de openheid, eerlijkheid van dat ze alles altijd mochten zeggen en vragen ging dat ook goed. ik heb ook de buurt, familie, school ingelicht over dat hun vader FTD heeft. Dit helpt ook... Ze schaamden zich bv minder als hij iets deed wat raar was... Gebeurde regelmatig n.l. Toen ze wisten dat veel andere mensen wisten dat hun vader anders was door de ziekte. Niet dat er geroddeld zou gaan worden etc. Taboe eraf... 

Ik weet ook dat sommige lotgenoten een speltherapeute in de arm namen, of maatschappelijk werk. 
Ik ben wel benieuwd wat anderen hebben gedaan, of dat goed is bevallen, moeilijkheden om een goed iemand te vinden etc. 
Kunnen we 'leren' van elkaar... 
Wellicht tips geven.... 

Op de http://www.ftdlotgenoten.nl site bij hulp & ondersteuning staan ervaringsverhalen, krantenartikelen van lotgenoten, ook over hoe ze dingen hebben aangepakt. Zijn allemaal jonge mensen, jonge gezinnen... 
Ook b.v. hoe ik t tegen de kinderen heb verteld dat hun vader ziek was... En in groep 6 verteld.... (lees daarvoor: http://forum.alzheimer-nederland.nl/vie ... 437&t=2379)

Benieuwd naar jullie ervaringen, waar lopen jullie tegenaan... 
Wat kan er beter, wat missen jullie... 

Groeten Margreet 
Margreet

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Margreet, 19 Augustus 2015

Hoi,

Ik heb wat linkjes opgezocht & via via gekregen, dank.

Moeilijk vind ik t om iets te vinden over t "chronische rouwproces"
Want t is een langgerekt proces...

Niet een ouder die patsboem overlijdt... Of binnen een "korte tijd" ....
Niet een ouder waar je nog goed mee kunt communiceren...
Een ouder die veranderd waar je bij staat... Dus toch ook een soort van overlijden van de persoon...

Onze dochter zei ook op een gegeven moment : Mam, als papa kanker zou hebben, was dat ook heel erg maar dan konden we tenminste nog met hem praten.

Het verlies van geen contact meer kunnen hebben is verschrikkelijk.
Ze vind al dat haar vader is "overleden" ... Zegt ze ook heel eerlijk in de Docu Papa.

er is weinig te vinden, of ik in ieder geval nog niets echt iets gevonden, over dat lange rouwproces wat ook weer snel gaat, want binnen een ruim jaar na de diagnose was hun vader al opgenomen ..... En gaat rap achteruit, herkennen hem nog wel uiterlijk al hun vader maar verder.....
Een hard proces.... Ze kunnen meer aan dan we denken, als ze maar eerlijk en open kunnen zijn in hun gevoelens, want dat is wat ze voelen... Willen bijna niet meer mee omdat ze hun vader willen blijven herinneren zoals hij was, en liever niet zien hoe hij nu is........

Misschien hebben jullie nog ideeën, linkjes etc...

Dank ! X Margreet

http://www.achterderegenboog.nl/

Stichting Achter de Regenboog is er voor kinderen en jongeren (6-18 jaar), die van dichtbij te maken hebben (gehad) met het overlijden van een dierbare binnen het gezin. Met forum en informatie & advieslijn.

Bij de Informatie- en Advieslijn kan iedereen terecht met vragen over rouw bij kinderen en jongeren. In een persoonlijk gesprek bieden wij u een luisterend oor, denken wij mee, en indien nodig kunnen wij u doorverwijzen naar een door onze stichting Achter de Regenboog erkende rouwtherapeut in uw omgeving. 

Informatie- en Advieslijn: 0900 - 233 41 41 (gratis)

Bereikbaar op van maandag t/m vrijdag van 09.00 – 11.00 uur (behalve in vakantieperiodes, dan is de lijn alleen bereikbaar op dinsdag- en donderdagochtend van 09.00 – 11.00 uur).

Tevens kunt u mailen naar: hulpvraag@achterderegenboog.nl Hier kunnen ouders, verzorgers, begeleiders, scholen, professionals en anderen die inhoudelijke vragen hebben over rouw en verlies bij kinderen & jongeren naar toe mailen.

Aan deze website verbonden is een andere website /stichting genaamd: stichting Jonge Helden

http://www.stichtingjongehelden.nl/

www.voorjongehelden.nl 

Voor kinderen en jongeren (7-18 jaar) en hun ouders die te maken hebben met de dood, scheiding of een ernstige ziekte. Informatie, filmpjes en de mogelijkheid om via de mail een vraag te stellen.

www.dewereldvanverschil.nl 

Forum. Bedoeld voor kinderen (tot 12 jaar) en jongeren (12 – 20 jaar) en ouders van wie een gezinslid levensbedreigend ziek is of is overleden, verwacht of onverwacht. Ook is er informatie te vinden over hoe het op school gaat als je een zieke broer of zus hebt. 
Margreet

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie