Alzheimer en Eigenwijs - 1

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

Re: Alzheimer en Eigenwijs - 2

Berichtdoor Elswal » 04 Mei 2017

Hoort eigenwijs bij Alzheimer of is dit een fase in de ziekte .ik vind het allemaal heel lastig en bij mijn man is het vastgesteld door de neuroloog.maar die doet vervolgens niets moeten we weer terug naar de geriather .ik slaap geen nacht meer behoorlijk hij spookt halve nachten weet soms niet eens meer waar de toilet is of hoe hij het dekbed over zich heen moet trekken .maar overdag lijkt het soms nog heel wat wat is wijs om te doen
Elswal

Geboortejaar:
1953
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 05 Mei 2017

Dag,
Dat uw man basiszaken vergeet (zoals waar het toilet is) en het nachtelijk dwalen, is best zorgelijk, meestal komt dit pas in een latere fase van Alzheimer aan de orde. Ik schat dat uw man zo rond de 64 jaar moet zijn afgaande op uw leeftijd, dat is best jong, op jonge leeftijd ontwikkelt de ziekte zich vaak sneller. Alzheimerpatiënten kunnen inderdaad heel eigenwijs zijn, meestal een krampachtig vasthouden aan eigen waarheden omdat het geheugen minder wordt. Om u zelf te ontlasten kunt u het beste er maar niet te veel tegenin gaan. Dat geeft minder spanningen voor uzelf en uw man.
Verder raad ik u aan heel snel een gesprek aan te vragen met de geriater hierover. Deze kan eventueel medicatie voorschrijven voor uw man.
Heeft u ook een casemanager? Uw huisarts of de geriater kan u hiermee in contact brengen. De casemanager kan u adviseren in het ziekteproces en ook zaken voor u regelen.
Bijgaand informatie over dementie op jonge leeftijd en de casemanager:

https://dementie.nl/dementie-op-jonge-leeftijd
https://dementie.nl/zoek-alles?search_a ... asemanager

Kijkt u ook eens op de site dementie.nl: https://dementie.nl/experts
Onze experts, waaronder een casemanager en een huisarts kunnen allerlei vragen van u beantwoorden.
Heel veel sterkte!
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Jaco » 05 Mei 2017

Beste Borisbeest,

Ik herken die slechte nachten. Het lijkt wel of mijn man 's nachts in een andere dimensie leeft. Hij is nauwelijks aanspreekbaar en doolt maar door het huis. Omdat hij zijnvoeten niet goed optilt, schuifelt hij door, soms tot bloedens toe. Dan heeft hij zijn hele voetzolen "afgeschuurd".
Hierdoor slaap ik ook niet goed en wordt het allemaal heel erg zwaar. En omdat hij overdag best wel een beetje goed is, is het heel moeilijk om te beslissen tot een opname.

Toen ik afgelopen zaterdag helemaal wanhopig was (en we allebei doodmoe waren), heb ik gezocht in de lade waarin ik alle geprobeerde medicijnen voor de nacht nog heb liggen. Daar lag ook een doosje valdispert-nacht. Ik heb hem 3 tabletten gegeven en het werkte die nacht! We hebben redelijk kunnen slapen. Ik ben er nu achter dat 3 teveel is, maar met 2 tabletten lijkt het ' s nachts beter te gaan. Ik kan het nauwelijks geloven en hoop dat dit zo blijft. We hebben nu al een periode van 3 jaar achter de rug met (soms hele) slechte nachten.
Ik moet hem nog wel vaak toedekken en hem helpen om naar het toilet te gaan, maar dat neem ik maar voor lief.
Hartelijke groet
Jaco
Jaco

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Evelien84 » 10 Mei 2017

Beste Borisbeest,
Met het slaapprobleem kan ik geen raad geven, omdat ik daar nog geen ervaring mee heb. Maar ik lees ook dat je man in huis ook allerlei praktische zaken als toiletgang moeilijk vind. Wellicht is het een idee om een ergotherapeut opgeleid in edomah in te schakelen om met jullie mee te denken. Edomah staat voor ergotherapie bij ouderen met dementie en hun mantelzorgers aan huis. Mijn ervaring is dat ergotherapeuten praktischer en beter op de hoogte zijn van mogelijkheden zijn dan casemanagers als het gaat om aanpassingen in huis. Een ergotherapeut kan ook een stuk training geven, zodat je dat niet zelf hoeft te doen.
Meer informatie kan je hier vinden: http://www.edomah.nl/site/ Een ergotherapeut wordt vergoed door de zorgverzekeraar.
Veel sterkte.
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie