Moeder in verpleeghuis

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

Moeder in verpleeghuis

Berichtdoor Cb » 07 November 2017

begin van dit jaar is mijn moeder opgenomen in het verpleeghuis. Door het overlijden van mijn vader was er een spoedopname nodig. Zelf ben ik werkzaam in de zorg en ben 7 jaar mantelzorger voor mijn moeder geweest. De stemmingen van mijn moeder zijn erg wisselend, soms zit ze helemaal in haar eigen wereld. Ook is ze regelmatig erg boos of verdrietig,dit uit zich met name naar mij toe. Van het overlijden van haar man heeft ze weinig mee gekregen. Het hele proces vind ik emotioneel nog steeds zwaar, al is het wel zo dat het mij en me gezin een stuk meer rust heeft gegeven toen ze eenmaal was opgenomen. Toch blijft het schuldgevoel, het gemis aan de moeder die er eigenlijk niet meer is. Me soms schuldig voelen over gedachtes die ik heb. helaas heb ik buiten mijn gezin weinig mensen om dit mee te delen of die het begrijpen. IK lees regelmatig op het forum, dat geeft steun, het lijkt me dan ook erg leuk om in contact te komen met anderen in een soortgelijke situatie, Ik ben 40 en woon omg Arnhem/Nijmegen
Cb

Geboortejaar:
1977
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 08 November 2017

Goede morgen Cb,

Je hebt 7 jaar voor je moeder gezorgd, naast je werk en je gezin.
Door je werk in de zorg, misschien niet specifiek in een verpleeghuis , kun je toch wel inschatten wat je inzet is geweest.
Ik begrijp totaal niet waar je schuldgevoel op rust.
Dementie overkomt niet alleen de patiënt, maar ook de directe naasten.
Dat je het proces moet leren te handelen is normaal, er is niet altijd een vast patroon.
Ik zeg vaak zoveel patiënten zoveel vormen.
Een heel bekend patroon is dat de patiënt zich richt of af reageert op zijn meest naaste.
Wees er zoveel mogelijk te zijn voor je moeder, bedenk dat haar beleving vaak geheel anders is dan zoals jij het beleeft en ervaart. Haar waarheid is het enige wat telt. Ga dus ook niet meer in discussie met haar. Leid haar af en ga over op een ander onderwerp. Stel haar geen vragen meer. Zeg nooit meer dat heb ik al eens gezegd. Creëer rust om haar heen.
Ik draai inmiddels zo'n 14 jaar mee, in het circuit. Ik heb mijn vrouw ruim 9 jaar thuis gehad en bezoek haar
inmiddels ruim 4 jaar dagelijks in het verpleeghuis .
In het verpleeghuis kom ik met vele vormen van dementie in aanraking.
Je bent natuurlijk welkom op het Forum en al ben ik niet direct je buurman of leeftijdgenoot, maar via dit medium kun je veel leren over Dementie.
Sterkte en neem ook een beetje afstand als het je lukt, dementie kan een lang traject zijn.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Hendrika73 » 08 November 2017

Ik zie dit wel bij anderen in de familie, het allemaal persé zelf willen doen, zodat je geen schuldgevoel hoeft te hebben.
Ten koste van de rest van het gezin...
Je zult denk ik hulp moeten zoeken om het verlies van je moeder zoals ze was te verwerken.

Ik ben juist blij met de thuiszorg dat geeft onze familie rust en zo kunnen we op andere tijden zelf andere dingen met haar doen.
Maar mijn schoonzus ziet het als falen volgens mij... tenminste daar lijkt het op en we weten ook niet hoe we haar daarbij kunnen helpen.
Hendrika73

Geboortejaar:
1973
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie