Conflict mentorschap

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Conflict mentorschap

Berichtdoor Sonja123 » 03 December 2016

hallo
Mijn moeder is al enkele jaren in een verzorgingstehuis door dementie, net voor ze naar het tehuis ging ben ik gemachtigde van haar bankrekening geworden, dit in overleg met broer en zussen. Ook werd ik 1e contactpersoon voor het bejaardenhuis. Dit heb ik 2 jaar gedaan, nou moet ik erbij vertellen dat er al van kleins af aan constant conflicten zijn tussen 1 zus van me en de rest van de broers en zussen en met mijn moeder en met mij. Af en aan -dan met die -dan weer met een ander -dan met allemaal tegelijk -dan weer met de volgende maar als constante, altijd met haar. Ook met de rest van de wereld ligt ze constant overhoop. We zijn met de beste intenties allemaal begonnen aan deze zorg voor mam. Het liep goed in het begin (ik zal haar Jos noemen) regelden we samen de financiële kant, ik met de volmachtpas, zij met mam haar pas, de bonnetjes en bankafschriften legden we bij mam op de kamer in een klapper voor alle broers en zussen vrij in te zien. Ook beslissingen en vergaderingen gingen we gezamenlijk naar toe werden op mail doorgestuurd naar de rest en overlegd. Over de zorg die mam kreeg in het bejaardenhuis waren wij allemaal niet zo tevreden, maar zij was geobsedeerd in het halen van haar gelijk en klaagde tot in het extreme over ALLES dit liep uit in een conflict met het bejaardenhuis. Omdat wij achter haar stonden over de terechte klachten (bv medicatietijden niet naleven belangrijk voor Parkinson enz) heeft het bejaardenhuis moeten toegeven en daarna liep t voor ons gevoel goed. Voor haar was dit nog niet genoeg ze blijft doorgaan en gooit voor elke kleinste fout met officiële waarschuwingen en klachtencommissies rond alsof t snoepjes zijn.wij weigerden hierin mee te gaan en daar ontstond conflict nr 1.omdat ik 1e contactpersoon was belaagde ze me met 50 sms'en telefoontjes en e-mails per dag , dag in dag ,uit week in week uit, ze wist niet van wijken en is doof voor de argumenten van de andere 4. Haar stem telt alleen punt.in deze periode kreeg ikzelf 2 zware hartinfarcten dus heb een stapje teruggedaan. Ze werd 1 e contactpersoon en wij spreken niet meer met elkaar. De rest van de familie sprak nog minimaal met haar maar wenst eigenlijk ook geen contact meer want daarna ging ze hun belagen met sms'en enz. Ze spreken enkel nog in noodgevallen over mam met haar. In het tehuis heerst ze met een schrikbewind diverse malen hebben er al verzorgenden bij mij uitgehuild, stiekum ze durven niet hardop. Ook stuurt ze elke 3 maanden een email rond naar de familie met een nieuw drama rondom ons mam (de kapper moet eruit voldoet niet, de pedicure moet weg voldoet niet, de verpleging is die dag een kwartier te laat geweest met medicatie enz enz) daarna komen de mails dat wij slechte dochters en zoon zijn ......omdat wij er niet in meegaan. Nu hoor ik persoonlijk al een jaar niks van haar en vond dit prima, ik kom 2 x per week bij mam en zie zelf wel hoe t gaat met haar. 3 weken geleden was t weer zover er kwam een nieuwe dramamail bij 1 van mijn zussen aan, de neuroloog zei dat mam in laatste fase zat ze ging geld van de bank afpinnen voor te hebben liggen na overlijden zodat alles betaald kon worden. Ik heb toen op rekening gekeken en 1/3 erafgepint (schamele 1900 euro....) en haar gestuurd dat dit geld eraf was en dat ik en de andere 3 dit apart legden voor mam. Omdat wij weten uit ervaring dat ze voor mam ook al heeft ze t vaker mis wel t beste wil, maar ons geen inspraak gunt in afhandeling of behandeling. Nou toen barste de bom pas echt!. Ze ging me bedreigen, beschuldigen van diefstal,enz ook probeerde ze de rest tegen mij op te zetten, niet gelukt, daarna ging ze dreigen met bewindvoerder dus ik zeg ok aangesteld door rechtbank krijgt meteen t geld maar ook alle papieren die jij hebt liggen ( de klapper met bankafschriften en betalingsbewijzen was op magische wijze uiteraard verdwenen. ) en als mam er niet meer is hou je alles maar ik en de rest hoeven geen geld wij willen gehoord worden en mee kunnen beslissen over mam haar laatste jaar.ipv alles pas horen als t al zonder onze toestemming geregeld is.nu krijgen we dus vandaag een mail dat ze bewindvoerderschap en mentorschap aangevraagd heeft en als wij wat willen vragen of opmerkingen hebben moeten wij bij HAAR THUIS maar de uitleg komen aanhoren!... Welke instantie doet nou zo iets???? Wie gaat bij de vijand die je al 3 jaar Monddood maakt aan tafel zitten ?? Wij willen haar nu dan en nooit niet als mentor of bewindvoerder van ons mam. Een onafhankelijke mentor?JA een door het gerecht aangestelde bewindvoerder? JA! Kan dit zo maar allemaal? Het gaat er toch net om dat een 1e contactpersoon het belang van mam voor ogen heeft, en dat als familie met 4 zo een overheersende machtswellusteling niet het beste vind . Ze is nu al bezig (vertelde ze een zus ) met mam schenken aan de wetenschap terwijl wij er met 4 tegen zijn. Ze wil haar overplaatsen naar een hospice....kwamen we toevallig achter!! Enz enz wat moeten wij nou in gods naam doen?
Sonja123

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 04 December 2016

Dag Sonja,

Als je zus het bewindvoerdersschap heeft aangevraagd bij het kantongerecht, is mijn beleving dat alle kinderen daar voor moeten tekenen. Eentje tegen, geen bewindvoerdersschap denk ik.
Zo ging het bij ons toen ik bewindvoerder voor mijn vrouw werd moesten alle kinderen voor akkoord tekenen.
Op Dement.nl heeft Alzheimer-Nederland een notaris die je dit soort problemen kunt voorleggen.
Sterkte.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Sonja123 » 04 December 2016

Ohh dank je dat ga ik meteen doen die notaris vragen.
Sonja123

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor loek » 04 December 2016

Dag Sonja,
Geen enkel familie lid kan zomaar in z'n eentje bewindvoerder en mentor worden. Daar moeten div. formulieren voor worden ingevuld, en ook ondertekend (door alle kinderen). Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Je kunt er veel over lezen als je het opzoekt op google, ook zijn er div. brochures te downloaden. Lees je goed in, en weet waar
je het over hebt.
Moeilijk hoor om naast het langzame verlies van je moeder, in zo'n strijd (met je zus) te zitten. Het mooiste zou zijn om dit conflict "te parkeren", en om deze laatste fase van je moeders leven zo goed mogelijk af te ronden (met elkaar).
Het is immers al verdrietig en triest genoeg.
Sterkte ,
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Sonja123 » 04 December 2016

ja echt erg triest allemaal, we hebben besloten om naar rechtshulp te stappen en ons daar te laten helpen, want er zit niks anders op.

je kan niet bemiddelen met iemand die als levenshouding MY WAY OR THE HIGHWAY verkondigd, en geloof me wij kiezen allemaal t liefst de highway, maar dat gaat niet we moeten en willen er voor mam zijn !!!!

zelfs de hoofdverantwoordelijke van het bejaardenhuis zei in ons telefonisch contact, er word hier maar gedaan wat jos zegt , we zeggen overal ja en amen op want tegen zo een bullebak kunnen wij ons niet verdedigen.....er zijn altijd foutjes te vinden want niemand is perfect.

Dus met andere woorden, ze zorgen dat ze zoveel mogelijk buiten het schotsveld zitten en na de afgelopen jaren die constante hetze en problemen van haar kan ik t ze niet eens kwalijk nemen.....ze zijn ook bezweken onder de constante druk van haar, want ze zijn aan regels gebonden en kunnen zo een lose cannon niet bestrijden.
ze winnen een klacht en er zijn alweer nieuwe lopende, over misbruiken van bescherming voor ouderen gesproken!

.NIEMAND van de andere 4 kinderen heeft de energie en zin om weer eens met haar in conflict te gaan want als je het doet eist ze al je tijd op, tijd die wij aan mam willen spenderen......maar t moet dan maar weer.
Wij zijn allemaal dol op ons mam en gunnen haar een rustiger levenseinde,

er moest een wet zijn die dit gedrag aan banden legt....opkomen voor je dementerende oudere moet, en is goed, maar van t systeem misbruik maken voor je eigen borderlinepersoonlijkheid te bevredigen.........

zeer vreemd dat de instantie die de procedure gaat opstarten niet ons apart wil horen en alleen bij haar in huis....lijkt me toch ethisch niet correct!!!
Sonja123

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Anne van Tony » 20 Januari 2017

In Groningen is het zo dat de contactpersoon ALLE macht over de patient heeft. De kinderen kunnen dus NIETS daar.
Anne van Tony

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 21 Januari 2017

Beste Anne van Tony,

Ik heb uw verhaal elders op het forum gelezen en vind de situatie schrijnend.
Ik weet het zo net nog niet in uw geval, is de partner van uw moeder ook haar echtgenoot?. Misschien maakt u samen als kinderen kans om via het kantongerecht ook inspraak te krijgen in de situatie van uw moeder. Ik zou het zeker onderzoeken. Benader eens een bureau voor rechtshulp.
Overigens is het van de gekke dat u uw moeder geen fruit zou mogen aanbieden in het verpleeghuis, of er moet een medische reden zijn? In andere gevallen heeft een verpleegkundige hier niets over te zeggen. Dit is machtsmisbruik, zoals u het omschreven heeft, dit gaat echt te ver. Ook mag zij u niet op de vingers tikken voor het feit dat u voor uw moeder kleding meebrengt. Bij ieder verpleeghuis kunt u een klachtenformulier invullen, ik zou er zeker gebruik van maken.
Heel veel sterkte, onderzoeker30.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Oli4 » 08 November 2017

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en zit inmiddels met zowat de handen in haren vanwege een conflict met de mentor en bewindvoerder van mijn demente moeder.

Twee jaar geleden heeft mijn zus met haar man zonder fatsoenlijk overleg met mij en mijn broers via de kantonrechter bewindvoering en mentorschap aangevraagd in eigen belang ! Ik was het met die reden daarom destijds niet eens dat dit zou gaan gebeuren. Helaas kon ik wegens ziekte zelf niet naar de zitting gaan. De kantonrechter heeft uitspraak gedaan en een externe bewindvoerder en mentor aangewezen, een bureau met 2000 cliënten . Ik heb nooit geweten hoeveel geld een mentor/bewindvoerder krijgt voor zijn diensten. Gebleken is nu dat hij wel zeer nonchalant is geweest ten nadele van mijn moeder. Dit is een vorm van misbruik maken van ouder kwetsbaar persoon en als deze meneer dit bij mijn moeder doet zullen ongetwijfeld anderen ook de dupe zijn!

Onlangs is mijn moeder op een onbehoorlijke manier plotsklaps verhuisd naar een verzorging tehuis waar zij doodongelukkig is. Ze mist een hoop eigen spullen die kennelijk als het waar is opgeslagen zijn!
Sinds een half jaar bekommer ik mij dus om mijn moeder maar loop tegen de nodige muren aan omdat de mentor en bewindvoerder mij in alles, dus daarmee ook mijn moeder tegenwerkt en raakt . Inmiddels is er een klacht ingediend tegen de mentor en bewindvoerder bij de rechtbank. Dit is een hele bizarre zitting geweest waarbij de zeer serieuze klacht niet behandeld is en mijn inziens er sprake was van partijdigheid.

Ik heb het vermoeden dat mijn moeder financieel aan de grond zit en zij krijgt ook maar amper zakgeld . Zij heeft zelfs de eerste maanden geen zakgeld gehad. Mijn moeder heeft kenbaar gemaakt dat zij de mentor niet meer wil en wil mij als mentor hebben, hetgeen haar overigens ook geld bespaard maar nog meer ; zij zich veilig voelt bij mij. De mentor en mijn zus zetten de hakken in zand. De mentor/bewindvoerder denkt aan zijn eigen portemonnaie ! Ik krijg geen inzage in dossier, wordt niet geïnformeerd hoe de vlag ervoor hangt en ook t.a.v dit punt maakt de bewindvoerder/mentor misbruik van zijn machtspositie. De sfeer in het bejaardentehuis is grillig omdat de mentor/bewindvoerder instructies geeft, zelfs aan de huisarts die mij niet meer te woord wil staan(?) wanneer ik bezorgd ben over mijn moeder die dus nu met een vreemde naar de huisarts moet gaan.Stel je voor dat ik met mijn eigen moeder mee wil gaan. Ik ben aan het overwegen om via de media aandacht te gaan vragen voor de wantoestanden waarbij mentoren en bewindvoerders misbruik maken van kwetsbare ouderen! Dit is zo even kort een stukje van mijn verhaal dat ik graag met jullie wil delen..Mijn moeder is overigens zeker niet wilsonbekwaam en staat niet onder curatele ! Wanneer mijn moeder zelf geen geld meer heeft zal de bewindvoerder en mentor zijn geld krijgen via de WMO en daar gaat het die meneer gewoon om. Dat hij zich zo verzet tegen mij is mij wel duidelijk omdat er gewoon m.i.z. een hoop verborgen wordt. Dat mijn zus de wens van mijn moeder niet respecteert is eveneens een zorgelijk iets !
Oli4

Geboortejaar:
1959
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor frans 50 » 08 November 2017

Ja moeilijk... en ingrijpend,
soortgelijke verhalen staan ook op het forum de afgelopen jaren.

Zodra er en bewindvoerder aan te pas komt, word alles moeilijker.

Eigenlijk lees ik dat je boos bent op je zus,en op de stap en beslissing van de bewindvoerder.
verstandig is dat er een klacht is ingediend en er een onderzoek loopt.

Het eventueel terugdraaien zal alleen maar verliezers opleveren, is het je dat waard ?

Probeer het loste laten en geniet nog van de mooie momenten met je moeder
en eigenlijk ook met de rest van de familie.

Geld maakt niet gelukkig, de momenten met je moeder wel ( en eventuele familie ) die zijn onbetaalbaar.
voor nu en later....
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Vergeet-me-niet » 10 November 2017

Wat een vervelende en slopende situatie voor u als familielid! Ik kan me goed voorstellen dat u zich machteloos voelt.
Ik ben zelf mentor en bewindvoerder voor mijn vader met Alzheimer en voor mijn verstandelijk beperkte broer.
Helaas zijn er veel misstanden onder bewindvoerders die zich professioneel noemen. Hier wordt gelukkig wel steeds strenger toezicht op gehouden. Ik kan u adviseren contact op te nemen met een jurist en de zaak voor te leggen. Bijv via het juridisch loket.
Ik wens u veel sterkte toe.
Vergeet-me-niet

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: