Diagnose Altzheimer en de discussies met Vader/Moeder

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Diagnose Altzheimer en de discussies met Vader/Moeder

Berichtdoor verweij.mary@outlook.com » 16 Oktober 2017

Hallo ,
Mijn naam is Mary. Al een klein jaar ben ik bezig om mijn vader te begeleiden in zijn ziektebeeld waarvan pas kortgeleden een diagnose is gesteld.
Uiteraard wist ik al dat het dementie moest zijn, maar de vorm welke mijn vader heeft, is de veelvoorkomende vorm van dementie,
Altzheimer.
Mijn vader is 17 jaar weduwnaar en woont nog op zichzelf.
Op dit moment hebben mijn vader en ikzelf de discussie over de auto. Deze staat sinds 1 dag bij mijzelf thuis nadat ik mijn vader ervan overtuigd had dat autorijden niet verstandig meer was en dat indien hij toch zou gaan rijden , dit onverzekerd zou zijn.
Er was totaal begrip op dat moment en de auto ging met mij mee.
Echter, dit werd dezelfde avond al opgemerkt door mijn vader als "Gestolen".
Tja, dan begint het uit proberen te leggen dat , in overleg met hemzelf, de auto niet is gestolen maar bij mij staat.
En vooral de reden waarom is dan erg moeilijk om uit te leggen.
Er komt dan veel onbegrip , verwijten, en verdriet en wantrouwen om de hoek kijken.
Ik denk dat de meeste van jullie, die dit lezen , dit wel herkennen.
Vooral het bot zeggen dat je niet meer word vertrouwd, en de regie overneemt van zijn leven, is soms erg moeilijk om te weerleggen.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van iedereen in soortgelijke onderwerpen en zie jullie reacties graag tegemoet.
verweij.mary@outlook.com

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 16 Oktober 2017

Dag Mary,

tsja Mary voor een dementerende is zijn waarheid de enige waarheid.
Je schrijft het zelf al. Het is moeilijk om er een eensluidend advies over te geven want, ieder mens is een individue en dus
is iedere patiënt een individue. Jij kent je vader beter als ieder van ons en tsja hoe leg je dit uit zodat hij het even later nog weet.
Het niet meer autorijden is steeds een heikel punt om te bespreken.
Ik kan alleen maar enkele suggesties bedenken.
1. laat hem zijn auto zelf verkopen, zodat je d.m.v. foto's het hem later kan laten zien dat hij dat gedaan heeft.
2. maak een afspraak met de huisarts, mogelijk heeft die genoeg autoriteit om hem het niet meer mogen rijden duidelijk te maken.
3. je kunt via C.B.R. een herkeuring voor hem aanvragen.
Afhankelijk van zijn prestaties zou het misschien nog mogelijk zijn dat hij voor 1 of 2 jaar nog mag rijden.
Veel succes.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 16 Oktober 2017

Alzheimer-Nederland heeft een site Alzheimer.nl waar je uitgebreid geïnformeerd wordt over de problematiek i.z.
het autorijden door een dementerende.
\Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 17 Oktober 2017

Beste Mary,

Kijk ook eens naar ons artikel met tips om je naaste te laten stoppen met autorijden: https://dementie.nl/autorijden/tips-om- ... autorijden

Ook staan er op het forum veel berichten over autorijden. Zoek er bijvoorbeeld eens op door rechtsboven op 'zoeken' te klikken.

Groeten,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man