Ik ben mijn moeder kwijt door zorgverleenster

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

Ik ben mijn moeder kwijt door zorgverleenster

Berichtdoor karingeengeluk » 17 Oktober 2017

Ik zorgde al tijden voor mijn zieke moeder, de laatste 3,5 jaar via de PGB, 10,5 uur ongeveer en de rest mantelzorg. Ze is nu 87 jaar, maar ze ging de laatste jaren erg achteruit, qua geheugen en andere dingen die op dementie wezen. Maar dat wilde ze niet horen, dus ook nooit een onderzoek. Ze kreeg in die periode ook een hersenbloeding, viel een paar keer flink (beide armen zijn verbrijzeld en beperkt in functioneren en mijn broer (nog net geen 50) stierf. In april 2016 werd er bij haar longkanker geconstateerd. Omdat ze dat had en bestraling moest ondergaan, kreeg ze meer uren PGB (42 uur) en kwam er iemand bij, omdat me dat anders veel te zwaar werd. Diegene die erbij kwam was haar vorige huishoudster, die ook wat ervaring in de zorg had. Ik werkte 16,5 uur en zij 24,5 uur. Enfin, ze kreeg de bestraling en in maart 2017 bleek de tumor geslonken te zijn. Qua bestraling had zij ook veel klachten. Ze kon vrijwel niets meer, niet meer voor haar eten zorgen en ze ging nog meer achteruit qua geestelijke instelling. In mei 2017 werden de uren teruggeschroefd naar 28,5 uur. Die meid, die zorgverleenster begon meteen te zeuren tegen mijn moeder dat ze zoveel uur in moest leveren en dat ze dan weg zou gaan. Op dat moment begon mijn moeder tegen me tekeer te gaan en gaf ze de voorkeur aan die meid. Terwijl voorheen de relatie goed was. Het resulteerde in een ruzie, van haar kant. Ik heb het weer bijgelegd, al was ik zelf mijn PGB werkzaamheden kwijt. Dat betekende wel dat ik minder voor haar kon doen, omdat ik van mijn PGB-inkomsten geld gaf aan haar (omdat ze heel moeilijk kan rondkomen, kan niet met geld omgaan), ov-kosten en administratiekosten moest betalen. Ik vond haar verwardheid nog groter, omdat ze vond dat ik mijn excuses aan die meid moest aanbieden. Waarom in vredesnaam. Na drie weken belde ze me, dat ze infectie aan haar benen had en dat die eraf moesten als dit zich door zou zetten. Omdat ik haar benen al een tijd niet meer verzorgde, dat deed die meid en die had luiers gebruikt om het vocht te stelpen, dacht ik het mijne ervan. Op hetzelfde moment mailde die meid me met verwijten en mailde ik terug dat ik haar verantwoordelijk stelde voor de infectie aan mijn moeders benen. Toen kreeg ik een woedende mail terug van haar vol met kwetsende beledigingen. Bovendien dat ze alles aan mijn moeder had laten lezen en dat mijn moeder niets meer met me te maken wilde hebben. Dat laatste is zo, ik heb talloze pogingen gedaan om weer in contact te komen met mijn moeder, maar ze wil niets meer met me te maken hebben, terwijl ik al 26 jaar voor haar gezorgd heb. Het laatste contact is in juli 2017 geweest. Ik weet niet hoe het met haar gaat, of de longkanker terug is gekomen, of ze nog lang leeft. Ik weet niets. Wat ik wel weet, is dat ze tekenen van dementie vertoonde, en dat die meid misbruik heeft gemaakt van de situatie, alleen om het geld. Ik weet niet wat ik moet doen. Die meid is nergens bij aangesloten. Ik heb wel klachten ingediend bij haar zorgverzekeraar, bij haar huisarts, maar die kunnen niets doen. Nog een klacht indienen, persoonlijk, tegen die meid, zou de situatie alleen verder doen escaleren, want mijn moeder is helemaal gemanipuleerd door haar. Ik ben mijn moeder dus kwijt door de zorgverleenster.
karingeengeluk

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor frans 50 » 17 Oktober 2017

Ja karin, geen geluk... dat kan je wel zeggen.

Goed dat je van je af heb geschreven.
Maar heel moeilijk om hier advies op te geven.

Afgelopen jaren heb ik wel diverse gelijksoortige verhalen gelezen op het forum.
Het kan voor mensen op oudere leeftijd een enorme impact hebben als ze vermoeden dat ze "waarschijnlijk " Alzheimer verschijnselen hebben.

Dan komt het dus voor dat de "vertrouwde Zorgverlener" meer vertrouwen krijgt dan de eigen kinderen.
persoonlijk denk ik laat het maar escaleren,
je schrijft ik ben mijn moeder dus kwijt door de zorg-verleenster ... Maar die heeft toch ook haar verantwoordelijkheid / verplichting om de familie te informeren.

Ik hoop dat andere forum lezers je ook wat meer advies kunnen geven.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor jannieka » 19 November 2017

Beste Karin, uit ervaring weet ik dat iemand met dementie zodanig in de war kan raken door invloeden/verhalen van derden dat hij zelfs zijn eigen kind niet meer wil zien. Dat is moeilijk en kwetsend.

Ik denk dat je kunt proberen "boven" de situatie te gaan staan...te begrijpen dat je moeder kwetsbaar is. En beinvloedbaar....dat opent toch een mogelijkheid voor jou: je kunt proberen haar beeld te beinvloeden door er WEL te zijn. Moeilijk maar zeker de moeite waard: niks doen is toch geen optie? Begin klein...korte bezoekjes, jij weet wat je moeder leuk vindt, jij kent haar herinneringen/onderwerpen waar ze graag over praat, maak er maar gebruik van....en blijf gezellig en ontspannen ook al kost het je bakken moeite.

In plaats van je energie te steken in het wegkrijgen van de huishoudster, zou je kunnen proberen er iemand bij te krijgen: een case-manager. Dat is een volkomen logische stap want laten we wel wezen: de huishoudster werkt ws 40 uur per week bij je moeder maar wie is er snachts als dat nodig blijkt te zijn? En wie houdt in de gaten of haar situatie verslechterd en welke acties daarop moeten worden ondernomen? Dat moet echt door een professional worden beoordeeld. De casemanager kan zaken in gang zetten en dingen regelen. Natuurlijk ben jij eerste contactpersoon en aanspreekpunt.

Ik wens je veel geduld en vasthoudendheid. vriendelijke groeten Jannieka
jannieka

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 19 November 2017

Een geweldig advies Jannieka ik ben het er helemaal mee eens. Doe er je voordeel mee.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man