Recht op Uitkering?

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Recht op Uitkering?

Berichtdoor PJ » 02 Januari 2018

Mijn naam Is Nellie (60 jaar) en ik ben al 34 jaar gelukkig getrouwd met Ed (62 jaar). Ed heeft vorige maand de diagnose ziekte van Alzheimer gekregen. Ondanks het vermoeden dat ik al geruime tijd had, is de klap hard aangekomen. Ed is al ruim vier jaar werkloos en vorig jaar liep zijn ww uitkering af. Omdat ik nog werk, kwam hij niet in aanmerking voor een vervolg uitkering. Nu de diagnose Alzheimer is gesteld vraag ik me af of Ed toch niet in aanmerking komt voor uitkering. Weet iemand hoe dat zit?
PJ

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 03 Januari 2018

Beste PJ,

Wat een klap om al zo jong met deze ziekte te maken te krijgen. Ben je bekend met de casemanager (ook wel trajectbegeleider of zorgconsulent genaamd)? Dit is een vast aanspreekpunt die kan bijstaan met raad en daad. Vraag hiernaar bij de huisarts.

Als het goed is heeft je man recht op een WIA uitkering. Vanaf het moment dat hij officieel arbeidsongeschiktheid is, heeft je naaste recht op een WIA-uitkering (Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen).
Bij Alzheimer Nederland hebben we een PDF over arbeid en dementie: https://www.alzheimer-nederland.nl/site ... mentie.pdf
Daarin staat wat er van hem verwacht wordt als werknemer en voor welke regelingen hij in aanmerking kan komen. Het UWV kan ook informatie geven over de gevolgen van (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid.

Hopelijk helpt dit je wat verder! Veel sterkte en succes.

Groeten,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man