ZZP5 wat nu??

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

ZZP5 wat nu??

Berichtdoor Aagjevel » 02 Maart 2018

Mijn vader heeft tijdens een opname in een ziekenhuis getekend voor opname in een verpleeghuis. De BOPZ heeft hij geweigerd.
Mijn vader is daarna weer terug gegaan naar huis. Maar nu....Zijn oude indicatie van 2 x zorg p/dag is nu verdwenen en hij heeft een verpleeghuisindicatie. Maar hij mag niet naar een verpleeghuis want hij weigert de BOPZ en er zijn geen somatische klachten.
De zorg is nu opgehoogd met 2 kijkmomentjes alleen nu moet mijn vader een hele hoge eigen bijdrage gaan betalen.
Hij heeft een verpleeghuisindicatie, maar mag niet in een verpleeghuis en moet vervolgens gaan betalen voor zijn zorg.
Ik snap er helemaal niks van, hoe kan dit?
Er is nergens plaats voor hem in het verpleeghuis. En zonder BOPZ gaat het ook niet gebeuren.
Wij, dochters, rijden ons suf naast baan, gezin, richting vader om te helpen. De zorg denkt dat het een crisisopname zal gaan worden (wanneer is iets crisis en wie bepaalt dit?) en dan komt mijn vader 'ergens' terecht waar plek is.
Als het een crisisopname wordt dan wordt het een IBS, maar is het verstandig om het nu al via een RM te gaan laten lopen?

Zijn er ook mogelijkheden om een deel van de zzp5 zorg om te zetten naar een PGB die wij als dochters in kunnen zetten zodat ik bv een dag minder kan werken, ik noem maar wat. Het is toch onmogelijk om naast een volle baan en gezin ook nog te mantelzorgen? Ik zou dit wel met liefde doen, maar ik weet echt niet hoe.

Wie kan ons helpen want we zien door de bomen het bos niet meer in zorg nederland.

Aagje
Aagjevel

Geboortejaar:
1962
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 03 Maart 2018

Dag Aagje,

Hier moet je toch echt over bellen met het CIZ, die kan de aanpassingen doen of jou de uitleg geven over de PGB.
https://dementie.nl/persoonsgebonden-budget-pgb
Als je zo niet verder komt, kun je altijd informatie inwinnen bij onze zorgexperts op dementie.nl:
https://dementie.nl/hulp-en-advies/experts
Wel kan je vader een paar dagdelen naar de dagopvang, is daar ooit naar gekeken?
Kijkmomenten? Door wie?

Ik begrijp niet hoe je vader kan tekenen voor een verpleeghuis en niet voor de BOPZ??
Normaal heb je voor opname in een verpleeghuis eerst de BOPZ-verklaring nodig, althans als het om een opname gaat in een gesloten instelling.
Staan jullie al wel ingeschreven dan bij een verpleeghuis van jullie keuze? Zelfs al volgt er een crisisopname, dan staan jullie wel op een wachtlijst.
Allereerst zou ik zorgen dat jullie een casemanager toegewezen krijgen (via huisarts), deze kan en moet jullie helpen in deze situatie.
Jullie proberen nu veel zelf te redderen, maar nergens lees ik over een casemanager? Dit is ook belangrijk om te zorgen dat jullie niet overbelast raken.
https://dementie.nl/zoek-alles?search_a ... asemanager

Inderdaad als er een crisisopname volgt, valt er niets te kiezen wat betreft verpleeghuis, wel kun je nog een keer proberen om je vader een BOPZ-verklaring te laten tekenen. Niet van te voren aankondigen, op de dag zelf rustig met je vader praten en vertellen dat het zo niet meer gaat en dat jullie ook de zorg niet meer kunnen leveren. Zo is het ons 'gelukt', hoewel het een hele nare ervaring blijft voor alle partijen. Toch raad ik je aan om een casemanager in dit proces te betrekken.

https://dementie.nl/zoek-alles?search_a ... mantelzorg
https://secure.alzheimer-nederland.nl/b ... 1464136480

Succes en hartelijke groet,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Evelien84 » 05 Maart 2018

Hallo Aagje,
Naast mantelzorger voor mijn vader ben ik ook ruim tien jaar werkzaam in het indicatiewezen van zorg. Vanuit die hoedanigheid zal ik je vraag proberen te beantwoorden.
In het ziekenhuis heeft je vader blijkbaar getekend voor een aanvraag Wet langdurige zorg (Wlz) en heeft vervolgens het CIZ een indicatie gesteld voor een ZZP 5. Dat is een indicatie voor een verpleeghuis. Zodra die indicatie gesteld is zij er een aantal mogelijkheden:
- je vader wordt opgenomen in een verpleeghuis. Hier zijn drie opties. Hij laat zich vrijwillig opnemen. Hij krijgt een BOPZ verklaring (daar kan je niet zelf voor tekenen. Die wordt afgenomen door een medewerker van het CIZ). Of hij wordt via een rechterlijke machtiging (RM) opgenomen.
- je vader blijft thuis wonen met 24uurs zorg via een pgb (dan moet je zelf zorgverleners zoeken en administratie bijhouden) of via een volledig pakket thuis (dit wordt geleverd door een zorginstelling). Er is ook nog een tussenvorm met een combinatie van pgb en thuiszorg via instelling. Dat heet modulair pakket thuis, maar wordt niet zoveel toegepast.
Het zorgkantoor kan je meer info geven over het pgb en ook op de site van Per Saldo staat het een en ander.

Als ik het goed begrijp is er nu dus wel een ZZP en is je vader door het ziekenhuis naar huis gestuurd en levert de thuiszorg slechts twee kijkmomentjes extra? Dat lijkt mij niet goed gaan. Ik raad je aan om direct contact op te nemen met de casemanager. Je denkt erover na om via pgb zorg te gaan verlenen, maar besef je wel dat met een verpleeghuis indicatie iemand 24 uur toezicht nodig heeft en dat er dus ook in de nacht toezicht nodig is?
Als jullie toch besluiten dat je vader opgenomen wordt, dan moet hij op de wachtlijst geplaatst worden. Helaas stijgen de wachtlijsten weer. Je kan eventueel met het zorgkantoor contact opnemen in welke verpleeghuizen de wachtlijsten het kortste zijn. Als je voor die optie kiest en je vader blijft weigeren dan kan je een rechterlijke machtiging aanvragen, maar opnieuw afnemen van de BOPZ door het CIZ kan ook. De ziekte verandert ook, dus ook zijn mening wellicht. Een BOPZ betekent overigens niet dat iemand zich vrijwillig laat opnemen. Het is een verklaring van geen verzet.

Je schrijft dat de zorg verwacht dat het een crisisopname wordt en vraagt wie dat bepaalt. Dat is moeilijk te zeggen. Dat hangt van het gedrag af. Iemand kan verschrikkelijk agressief worden of helemaal niet meer eten. In het geval van mijn vader is hij op een nacht gaan wandelen en wist ‘s ochtends niet meer hoe hij moest gaan zitten. Toen was het voor mij wel duidelijk dat het zo niet ging, maar in andere gevallen is het de huisarts of de casemanager die in overleg met familie bepalen of het crisis is.
Of je vader dan met een IBS opgenomen moet worden is ook nog niet gezegd. Soms beseffen mensen wel dat het foute boel is en geven zich over. In geval van mijn vader kon ik hem meekrijgen door te zeggen dat hij ergens ging slapen om tot rust te komen. In andere gevallen moet het wel gedwongen. Daar kan je je eigenlijk niet op voorbereiden.

Sterkte,
Evelien
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie