Zorg op afstand...

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Zorg op afstand...

Berichtdoor Jacqueline » 17 Oktober 2017

Mijn moeder (84) heeft Alzheimer en vooral de laatste maanden merk ik dat zij enorm achteruit gaat. Ik woon echter niet naast de deur, dus ik kan niet iedere dag bij haar langsgaan. Ik probeer zoveel mogelijk ieder weekend naar haar toe te gaan (blijf dan ook overnachten) om haar te helpen met boodschappen en erop toe te zien dat ze eet (en drinkt), want ik heb ook al heel lang in de gaten dat zij nooit meer voor zichzelf kookt en zichzelf steeds meer begint te verwaarlozen. Begin dit jaar heb ik geprobeerd om hulp te krijgen van een casemanager en de wijkzorg, maar mijn moeder bleef en blijft iedere vorm van hulp afwijzen en heeft die mensen destijds eruit gestuurd en alles afgekapt.
Het vermoeden bestaat dat zij haar medicijnen niet of niet goed meer inneemt en ik heb getracht om in ieder geval te regelen dat er dagelijks iemand even langskomt om erop toe te zien dat de medicijnen worden ingenomen. Ik heb denk ik vijf instanties gebeld, maar kreeg overal te horen dat er geen ruimte was. Dus ook dat is op niets uitgelopen. Momenteel probeert de casemanager in samenspraak met de huisarts opnieuw hulp voor mijn moeder te regelen, maar dat hoor ik alleen maar via via, want niemand neemt de moeite om mij op de hoogte te houden, daar moet ik echt zelf achteraan.
Ik heb een baan van 40 uur in de week en in het weekend zit ik dus meestal bij mijn moeder, aan mijn eigen leven kom ik zowat niet meer toe en het begint me onderhand een beetje op te breken. Ook voel ik me nogal gefrustreerd omdat de hulpverlening totaal niet op gang komt -of in ieder geval heel log verloopt- en heb ik de indruk dat de hulpverleners niet beseffen hoe mijn moeder er daadwerkelijk aan toe is, want tegenover hen voert ze een toneelstukje op en zegt ze dat het prima met haar gaat.
Ik heb me geregistreerd bij dit forum om de ervaringen van andere mantelzorgers te kunnen lezen en daarvan te leren hoe ik het beste met deze situatie om kan leren gaan.
Jacqueline

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 17 April 2018

Dag Jacqueline,

Een casemanager die jou niet op de hoogte houdt?? Dat klopt niet!
Neem contact op met de casemanager en vraag of ze jou als 1e contactpersoon wil informeren.

Er moet inderdaad thuiszorg geregeld worden.
Ik zal je zo ook de pagina van dementie.nl met onze zorgexpert sturen, dan kun je deze wat vragen voorleggen.

Ik kom er nog op terug...

Groet en sterkte,

-Neem gerust contact op met onze zorgexperts als je er niet meer uitkomt of meer informatie wilt:
https://dementie.nl/hulp-en-advies/experts
- Wat mag je van een casemanager verwachten: https://dementie.nl/casemanager/caseman ... j-dementie
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Jacqueline » 18 April 2018

Dank voor je reactie.
Inmiddels is er al weer heel veel gebeurd in het afgelopen halfjaar. Mijn moeder is sinds vorige week opgenomen in een zorginstelling. Het ging echt allemaal niet meer. Ze kreeg drie keer hulp per dag en dat was gewoon veel te weinig. Nu heeft ze continu toezicht. Dat is voor iedereen het beste denk ik.
Jacqueline

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie