Mijn moeder verdwijnt ( Alzheimer)

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Re: Mijn moeder verdwijnt ( Alzheimer)

Berichtdoor josha » 05 Juni 2018

Dag Johanna

Heb je er wel aan gedacht om de persoonlijke verzorging/ bejegening/ activiteiten/ bezigheden van je moeder goed in het zorgleefplan op te laten nemen? Daar kun je [ uiteraard in overleg met personeel] alles in zetten hoe jij wilt dat je moeder verzorgt gaat worden. Hier staan de afspraken in welke je maakt met de organisatie/ verzorgenden. Deze worden elk half jaar opnieuw bekeken en zo nodig aangepast.

En weet je wat nu zo mooi aan het zorgleefplan is? Dit is een wettelijk document waar iedereen zich aan moet houden. Gebeurt het niet dan zijn ze strafbaar en kun je stappen ondernemen. Elke verzorgende moet het zorgleefplan kennen[ is vaak niet het geval maar is wel verplicht]. en uitvoeren. Hier heb je een belangrijke stem in, hoe jij wilt hoe er met je moeder wordt omgegaan en ze wordt verzorgd. Je moeder behoort het middelpunt te zijn van dit zorgplan. Het gaat om haar welbevinden.

Ik heb er b.v in laten zetten hoe ik wil dat mijn moeder naar bed wordt gebracht.... hoe laat..[ ik maakte mee dat ze al om half 7 naar haar kamer gebracht werd om te slapen... nu heb ik er in gezet 8 uur] Dat ze gemalen eten krijgt [ ze krijgt het anders niet meer weg zonder gebit]..dat ze overdag prikkels krijgt aangeboden als ze helder is..dat haar raam in de kamer elke dag open moet.... dat er met woorden gecommuniseerd moet worden met haar ofschoon ze niet meer kan praten.... dat ik setjes van haar kleren maak met een elastiekje bij elkaar zodat ze steeds bij elkaar passende kleding aan heeft....dat de pedicure haar teennagels verzorgt[ is voor rekening van het verpleeghuis. elke bewoner die dit niet meer zelf kan doen door ouderdom/ ziekte of aandoening heeft hier recht op en hoeft dit NIET zelf te betalen, wat toch nog veel gebeurt] pfffff dit onderwerp heeft ook heel wat zweetdruppels gekost om de teamleidster hier van te overtuigen.... met de wet in de hand is het gelukt.

Zoals je ziet kun je toch nog wel behoorlijk wat invloed hebben hoe jij het graag wilt hebben.... maar het kost veel tijd en doorzettingsvermogen.... maar het is het alles waard geweest! Omdat we in het tehuis van mijn moeder de goede kant op gaan, daar doe je het voor.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Johanna » 05 Juni 2018

Hoi Josha & Loek,

Dankjewel voor jullie begripvolle en steunende woorden, geeft mij kracht en maakt mij strijdlustig.
Vandaag een zware dag, gisteravond toen ik mijn moeder terug naar het tehuis bracht ben ik zoals altijd nog een uurtje bij haar gebleven en heb haar verzorgd en in bed gelegd, toen begon het.
Ze gaf aan dat het de laatste keer was dat ze daar bleef, is ongelukkig en verschrikkelijk bang, kon niet aangeven waarom, dat er " mensen" komen, dat er " iets " gebeurt, haar kin trilde en een uur lang snikte ze het uit, ik huilde ook op een gegeven moment, heb de verzorgende erbij gehaald, toevallig een lieverd die er pas een half jaartje is ( die ook weggaat door alle toestanden en sfeer), zij heeft het overgenomen van mij en is bij mijn moeder op beg gaan zitten, pakte haar handen vast en praatte rustig op haar in.
Gebroken en vol verdriet ben ik weggegaan en ook vandaag lijd ik bij de gedachte van haar ongelukkig angstige gevoelens.

En dan steeds zegt ze het zo erg te vinden voor mij, dat ze zo niet wilt zijn, vreselijk.
Mijn moeder heeft zich altijd weggecijferd en zelfs nu nog.
De goedheid zelve....het is zo oneerlijk allemaal, er is voor mij geen ergere ziekte en/of lijdensweg dan dit.
Vanavond is de familie-avond en zal de manager verrast zijn als de confrontatie plaats vind wat betreft de onvrede van 7 van de 8 familieleden.
Ik ga ervoor.....ik maak me sterk, hier moet snel verandering plaats vinden.
Gr Jolanda
Johanna

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Johanna » 05 Juni 2018

En die blauwe plekken Loek, mijn moeder gebruikt een onderhoudsdosis prednisolon ivm spierreuma, omdat de arts/personeel tot 2x toe het afbouwschema van de reumatoloog verprutst hebben en het niet lukte zonder prednison, nu geven ze uit voorzorg 5 mg.
Daardoor krijgt ze ook onderhuidse bloedingen, overal.
Haar huid is enorm kwetsbaar, zo snel blauw, maar ze staat echt helemaal onder, en sommig enorme blauwe plekken geven mij een onbehaaglijk onderbuikgevoel.
Als ik soms al mijn geduld wat verlies met haar als liefhebbende dochter....wat doet dan het personeel, die 1 op 8 staan, en een rotdag heeft !!!!
Moet er niet aan denken......maar dat doe ik steeds meer.
Johanna

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor loek » 05 Juni 2018

Johanna,
Ik ben benieuwd hoe jullie fam. avond gaat verlopen. Echt, heel goed dat jullie het bespreekbaar maken.
En vooral "alles zeggen wat je dwars zit" !! Je komt op voor je moeder die dat zelf niet meer kan, daar kan niemand
iets op tegen hebben !
Johanna, ik wens je kracht.....en houd je ons op de hoogte svp ?
Groet,
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor josha » 05 Juni 2018

Hallo Johanna

Heel veel kracht vanavond en laat je niet van de wijs brengen door de argumenten van teamleidster/ manager.. deze zullen het ongetwijfeld hebben over "geen geld.. we moeten bezuinigen.... moeilijk om personeel te krijgen bla bla bla "

En dit slaat nergens op! Als er al bezuinigd wordt op personeel is dit een zeer slechte zaak en totaal overbodig.. vanwege de regering gaat er bakken met geld naar de verpleeghuis zorg..... ook voor meer en beter personeel. Jij hebt hier geen boodschap aan, het is de taak van een organisatie om van een verpleeghuis een THUIS te maken... Misschien goed dat de clièntenraad zich eens bezig gaat houden hoe de gelden besteed gaan worden wat er als extra komt van de regering.... als er tenminste gezeurd wordt over "bezuinigingen"
Bezuinigen kan ook door er wat manager- lagen uit te gooien...

Ik hoop dat er op de goede manier aandacht wordt geschonken aan de problemen waar jullie als familie tegen aan lopen en dat er een oplossing voor komt. Blijf kalm en zet je punten op papier en laat je daar niet van af brengen.

Heel veel sukses!
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Johanna » 06 Juni 2018

Hoi Loek en Josha

Nou de familie-avond is voorbij...alleen in mijn hoofd gonst het nog na.
De opkomst was enorm in verhouding met andere keren, zelfs een zoon kwam uit Duitsland gereden om erbij te zijn.
Een raad van bestuurslid was zelfs present....
Iedereen heeft zijn zegje gedaan....excuses in overvloed, het lag aan het personeel, die hadden niet gecommuniceerd met de manager bla bla bla.
Nou ze kreeg de wind van voren, iedereen spuugde zijn gal, alles kwam op tafel.
Afgesproken is dat men nu een plan van aanpak gaat maken met een tijdspan eraan zodat wij als familie kunnen monitoren of er verbetering optreed.
De zorgcoach die ingezet is...daar geloof ik niet in, mentaliteit en een hart heb je of niet.
Door meerdere disciplines zijn dezelfde namen genoemd en deze krijgen ook een pittig gesprek met de manager deze week.

En geloof mij....ik rust niet eer mijn moeder en de anderen de zorg krijgen die ze verdienen !!!!
Groetjes Jolanda
Johanna

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor josha » 06 Juni 2018

Hoi Jolanda

Heel fijn dat jullie tenminste gehoord zijn en dat er zoveel familieleden present waren met hun klachten... Excuus achteraf heb je niet zoveel aan... als jullie je mond hadden gehouden was alles gewoon op de oude voet door gegaan. Een teamleidster behoort te zien dat het niet goed gaat en moet dan ingrijpen. Deze behoort een afdeling goed te leiden. Is er wel een teamleidster? Ik hoor je steeds over een manager of bedoel jij hetzelfde daar mee?

Ik begrijp dat nu het personeel de schuld krijgt...omdat ze niet hebben gecommuniceerd naar de manager toe.. Dus in het vervolg direct met deze praten dus..

Als ik klachten had zei ik het het eerst tegen de desbetreffende verzorgster, zag ik geen verbetering dan ging ik naar de teamleidster van de afdeling, zij is verantwoordelijk voor alles daar.
Hielp dat ook niet dan diende ik een officiele klacht in en vaak werd ik dan wel gehoord en kwam er verbetering.

Omdat het vaak dezelfde namen zijn die niet capabel zijn om mensen met dementie te verzorgen en te begeleiden,zullen deze goed in de gaten gehouden worden en hopelijk wat cursussen gaan volgen, zoniet dan moeten deze er gewoon uit.

Blijf alert. hou de vinger aan de pols, ze weten nu wat ze aan je hebben en zullen meer rekening met je gaan houden want anders zit je zo weer bij het management.

Ik hoorde vaak van familie dat ze geen klachten durven in te dienen omdat ze bang zijn dat hun dierbare de wind van voren zou krijgen en nog meer verwaarloost zou worden...
NEE NEE EN NOG EENS NEE...
Het is precies andersom.. nu ze weten dat ik alert ben op een goede verzorging van mijn moeder doen ze goed hun best om mij tevreden te houden..en wordt mijn moeder prima verzorgt.

Heel knap van je hoor dat je het hebt aangekaart.. zal ook voor wat opluchting zorgen bij je ... maar hou de vinger aan de pols! Er moet nu ook echt daadwerkelijk een verbetering daar komen... je moeder en al die andere bewoners zullen je dankbaar zijn! Het voelt ook voor jou goed om te zorgen dat bewoners het beter krijgen.Daar doe je het voor al kost het bakken met energie.

Sterkte met je strijd!

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Idd Josha,

Ik blijf strijden geloof mij.
En er is geen teamleidster op mijn moeders afd.
Het is kleinschalig, 1 verzorgende op 8 cliënten.
Iedereen is EVV-er van enkele bewoners, en je hebt dan de manager en daarboven de raad van bestuur.
De tussenlagen hebben ze verwijderd.....de manager werkt 24 uur pw waarvan 6 uur alleen al opgaan aan vergaderingen enz.
Slechte zaak....
Thxs!!!
Johanna

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor loek » 06 Juni 2018

Goed gedaan Johanna !!!!
Nu "erop blijven zitten"....en ondertussen het" leuk maken" op de woning.
Van de week had ik ijs meegenomen (3 smaken) en horentjes van koek , bussen slagroom en wat klein spul waar je
ook taarten mee kan versieren.
Enfin...bakken ijs op tafel, iedereen een horentje....en toen mochten ze zeggen wat ze wilden hebben...welke smaak, met of zonder slagroom en de versiersels. Ik schepte het op zoals zij het wilden. Wat een feest was het !!
Ze eten wel vaker ijs daar, maar dit "zo zelf aan tafel maken en eten" dat was toch extra leuk !
Johanna, we gaan door...........!
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Ja Loek ik geloof goed dat die ijsjes een feest waren.
De broer van mijn moeder ( zit nu helaas ivm zijn werk 1 jr in NY) bakte regelmatig wafels op alle drie de woonlagen met ijs , slagroom en kersen, mijn moeder was dan weer apetrots en iedereen smullen!!!
Onze ouders verdienen het om heerlijk verwend te worden en liefdevolle betrokken en verantwoorde zorg te ontvangen.
Daar staan we voor !!!
Gr Jolanda
Johanna

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie