euthanasie

Voor het omgaan met praktische en emotionele zaken nadat een naaste met dementie is overleden

Re: euthanasie

Berichtdoor Klavertje vier » 20 Augustus 2018

Beste CH,
Wat een moeilijk dilemma!
Je hebt haar beloofd dat ze niet in deze situatie zou hoeven komen, en toch gebeurt het. De schriftelijke wilsverklaring heeft geen waarde meer, omdat je moeder nu geen doodswens heeft.
Het probleem is dat artsen alleen euthanasie mogen toepassen als er sprake is van ondraaglijk lijden. Als je moeder nu niet zichtbaar lijdt, dan is euthanasie simpelweg niet toegestaan.
Stel je voor, dat iemand die helemaal gelukkig is, en dus niet dood wil, toch doodgemaakt zou worden omdat hij jaren geleden schriftelijk heeft vastgelegd dat hij dat zou willen als ...(vul maar in)... Dat moeten we toch niet willen?
Jij blijft misschien zitten met een schuldgevoel, maar dat lijkt me niet terecht. Je hebt er toch alles aan gedaan om te voorkomen dat het zo zou lopen? Meer dan dit kan je niet doen.
Heb je wel eens met artsen besproken wat ze doen als je moeder ernstig ziek wordt, weinig eetlust heeft of haar heup breekt? Dat is een kans om haar levenseinde te versnellen.
veel sterkte.
Klavertje vier

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor josha » 21 September 2018

Dag lieve mensen

Omdat ik op zoek ging op het forum naar ervaringsverhalen over euthanasie bij vergevorderde dementie, stuit ik op deze discussie en alleen Kim vertelt over de euthanasie van haar vader. Maar hij was niet vergevorderd dement en kon het nog duidelijk aan de arts aangeven. Dus was hij wilsbekwaam.

Bij vergevorderde dementie zoals bij mijn moeder, is er duidelijk sprake van wilsONbekwaam maar ook dan staat in de wet dat het mogelijk is als er eerder een euthanasie verklaring is getekend bij vol bewustzijn Zie mijn eerdere bericht over dit onderwerp... artikel 2.2 van de euthanasiewet maakt dit mogelijk .Helaas interpreteren de artsen in de verpleeghuizen de wet anders, maar is strijdig met wat de wetgever heeft bedoelt om vooral mensen te helpen bij vergevorderde dementie.. aldus oud-minister Els Borst.

Ik ben nu erg met deze materie bezig omdat mijn moeder al meer dan een jaar een soort mummie is geworden door haar dementie..Ze kan niets meer zelf, ligt al meer dan een jaar op bed, ogen gesloten, kan zich niet meer bewegen en omdraaien,, verlies van regie over haar eigen leven, verlies van vermogen sociale contacten te onderhouden, verlies van geestelijke vermogens, verlies van zintuigelijke functies[ blind en doof, niet meer praten] eenzaamheid,incontinentie, moeheid, bedlegerigheid.. slikproblemen.... door deze laatste fase waar ze in is beland, zie ik geen emotie`s meer in haar gezicht.Totaal afhankelijk van verzorgers bij eten en drinken.

Voor mij is dit mens-onwaardig, zo te moeten leven.... Daarom heb ik een gesprek gehad met haar arts in het verpleeghuis over euthanasie Mijn vraag aan hem was "hoe kan ik mijn moeder helpen vredig te sterven?. Dit is onmenselijk in mijn ogen.. Hij adviseerde om de Levenseinde Kliniek te benaderen voor mijn verzoek om euthanasie en was bereidt om me te helpen de benodigde papieren in te vullen.En verleent alle medewerking maar zelf gaat hij het niet doen.
Op zich is dit natuurlijk heel raar, mijn moeder woont al bijna 18 jaar in het verpleeghuis en nu moet een instantie BUITEN het verpleeghuis de beslissing hierover nemen! Terwijl het wel in het verpleeghuis mag plaats vinden .
Natuurlijk is euthanasie geen recht maar een verzoek. Elke arts mag dit weigeren .maar er zal toch zeker wel in heel de verpleeghuiswereld een arts zijn die wel bereidt is daartoe..

Ik heb mijn moeder wel aangemeld bij deze kliniek, ik ben erg benieuwd of mijn verzoek wordt aan of afgewezen.. Als het wordt toegekend sta ik voor een giga dilemma....als dochter beslissen voor je moeder...terwijl je niet weet hoe zij er over denkt nu.. ik weet dat alleen de ziel hierover beslist.. moet ze nog wat afmaken in haar toestand... lijdt zij hier onder of ben ik het die het meeste lijdt... zo verdomd MOEILIJK! Help ik haar of ontzeg ik haar nog het laatste stukje..?? Vragen waar geen antwoord op komt..... pfffff
Ik heb ook als tijdslimiet gesteld dat ik de beslissing neem over 5 maanden, [ je kunt dit aangeven bij deze kliniek..] Natuurlijk in de hoop dat ze binnen deze tijd op een natuurlijke manier overlijdt. Dat is natuurlijk het ideale scenario.... Per slot van rekening is ze al 99 jaar... 2019 lijkt me mooi in haar 100ste levensjaar... maar ze is lichamelijk zo beresterk.. komt alles te boven.. longontsteking.. wondroos... slijmvorming.. moeilijk slikken. een huid zo gaaf als iemand van 40 jaar! Tja mag en kan ik dit dan wel doen...?? Wat gaat er om in haar?

En wordt het afgewezen dan weet ik dat ik niets meer kan doen en moet deze situatie rustig accepteren! Is ook goed.

Ik schrijf dit hele verhaal in de hoop dat ik meer mensen bereik die hier ook mee worstelen en bereidt zijn mij / ons hun verhaal te vertellen. En om vooral te vermelden dat in mens-onwaardige situatie`s waar onze dierbaren in moeten leven door hun ziekte ,er toch een beroep gedaan kan worden op de Levenseinde Kliniek, zolang de heren verpleeghuis-artsen het laten afweten en ons in de steek laten. Ze voeren gewoon de wet niet uit, terwijl ik het zo graag zou zien dat ieder voor zich een besluit hierover zou willen nemen En niet braaf achter het standpunt van hun organisatie de KNMG blijven staan.

Maar het blijft een zeer moeilijk en emotioneel onderwerp, waar ieder weer anders over zal en mag denken

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Lex M » 22 September 2018

Josha,
Dit is een zeer beladen onderwerp.
Bert Keizer, die ik beschouw als een van de weinige echte deskundigen op het gebied van dementie, zegt dat het niet kan. Punt.
Je twijfelt zelf ook of jij dat mag beslissen. Gezien dat je vindt dat de wilsbeschikking heersend is, beslis jij niet, maar je moeder via haar wilsbeschikking.
Ik ga niet in op wat ik er zelf van vind.
Wel nog het volgende. Je stelt: "zolang de heren verpleeghuis-artsen het laten afweten en ons in de steek laten. Ze voeren gewoon de wet niet uit,".
Afgezien van het feit dat ik alleen maar dames in die functie ontmoet heb, is niemand verplicht euthanasie toe te passen. Dat ze de wet dus niet uitvoeren, lijkt me daarom onjuist.
Het inschakelen van de Levenseindekliniek lijkt me een prima actie. Als die vinden dat het kan, moet het geen probleem meer zijn.
Ik wens je ook in deze eindfase veel sterkte en wijsheid toe.
Lex
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor josha » 23 September 2018

Dank je Lex voor je reactie

Het is inderdaad een zeer beladen en emotioneel onderwerp, voor ieder individu zal het weer anders zijn. En inderdaad is het niet verplicht voor de artsen om het uit te voeren. Ook dat respecteer ik. Maar het gaat mij om wat anders.

Omdat het volgens de wet wel mag, zie arikel 2.2 van de euthanasiewet, vind ik het argument van de KNMG , waarin gesteld wordt dat een arts geen euthanasie mag plegen als hij niet meer kan communiseren met een patiènt, zelfs niet wanneer die zijn doodswens eerder nadrukkelijk heeft vastgelegd in een schriftelijke wilsverklaring, van een behoorlijke arrogantie en starheid getuigen.

Els Borst was hier zeer duidelijk in. "Eigenlijk kan het niet dat een beroepsgroep een eigen interpretatie van de wet kiest, die strijdig is met wat de wetgever bedoeld heeft" Artikel 2.2 is juist bedoeld voor mensen met dementie, die hun verzoek niet meer mondeling kunnen uiten , daarom volstaat een eerder schriftelijk verzoek geschreven bij vol bewustzijn.. DAAR GAAT HET OM! Dat lappen ze gewoon aan hun laars! Nu is het antwoord gelijk NEE, als je het verzoekt aan een verpleeghuisarts, En schuiven ze het af op een instantie als de Levenseinde Kliniek... lekker makkelijk

Daarmee verbieden ze een verpleeghuisarts een patient uit zijn/ haar lijden te verlossen. Juist uit liefde en respect voor hun patiènt zou deze mogelijkheid open gelaten moeten worden door deze KNMG Voor de arts die zich wel begaan voelt met zijn patiènt en haar graag wil helpen .Ik zou zo graag zien dat een verpleeghuisarts alleen uit persoonlijke overtuiging de beslissing neemt om het wel of niet te doen en niet opgelegd krijgt door hun organisatie met strafvervolging in het verschiet.

De levenseinde Kliniek hanteert ook zeer strenge criteria, er moet sprake zijn van ondragelijk en uitzichtloos lijden Vooral dat ondragelijk lijden vind ik een moeilijke om vast te stellen .....maar bij coma-patiènten gebeurt het toch ook? Ook deze kan niet meer zelf beslissen..kan ook niet zelf meer zeggen dat hij/ zij euthanasie wil. Terwijl het wel in een evt wilsverklaring staat wat hij wel of niet nog leven vindt.. is dit dan zo anders dan een mens met vergevorderde dementie in de allerlaatste fase?

Natuurlijk moet alles zeer goed worden overwogen, het is een verdomd lastige materie, zeer persoonlijk en emotioneel maar het kan ook een daad van liefde zijn om iemand te verlossen uit een ondragelijke en uitzichtloze situatie

Ik heb nu de discussie met de verpleeghuisarts dat zo langzamerhand hun motto om mensen beter te willen maken [ daar hebben wij voor geleerd] zou kunnen veranderen in "kwaliteit van leven gaat boven mensen zo lang mogelijk in leven willen houden in een uitzichtloze situatie".
Maar ik realiseer me wel degelijk dat artsen en veel familie hier moeite mee hebben.. Het is maar net hoe je er over denkt. Maak je iemand dood of verlos je iemand uit zijn/ haar lijden...Gun je haar de rust, het vredig over gaan of laat je haar worstelen en hopen op een aandoening waar ze nog meer door gaat lijden.....En hier komt het hypocriete... nee .DAN MAG WEL PALLIATIEVE SEDATIE. Dit is wel toegestaan dan! pffffff .Duurt alleen iets langzamer....

Ik hoop dat meer mensen hierop zouden willen reageren, het lijkt me een actuele discussie waar meer mensen/ familie mee te maken krijgen

Lieve groet

Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Klavertje vier » 23 September 2018

Beste Josha,
Ik vrees dat de Levenseindekliniek niet op het verzoek in zal kunnen gaan. Euthanasie kan alleen worden verleend als er sprake is van ondraaglijk lijden. Het is de vraag of jouw moeder nog lijdt. Dat klinkt hard, want het is een ontluisterende situatie waarin ze verkeert. De vraag is of zij er zélf onder lijdt. Waarschijnlijk is dat niet zo.
Zou er niet op een andere manier iets gedaan kunnen worden? Krijgt ze nog medicatie waardoor ze in leven gehouden wordt? Heeft ze nog trek in eten en drinken?
Is het mogelijk om met de artsen te praten over de mogelijkheid dat de natuur zijn gang gaat? Niet kunstmatig in leven houden door antibiotica bij een ontsteking, de griepprik, bloedverdunners, extra versterkende voedzame drankjes, enzovoort. Dan is er de kans op een natuurlijke dood.
Ik wens je heel veel sterkte,
Klavertje vier

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Klavertje vier » 23 September 2018

Op 29 november 2018 organiseert de NVVE een symposium over euthanasie bij dementie: https://www.nvve.nl/agenda/symposium-eu ... j-dementie . Daar komt ook de vraag aan de orde wanneer het te laat is.
Klavertje vier

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor josha » 23 September 2018

Dag Klavertje vier

Bedankt voor je meedenken. Wat jij noemt "ondragelijk lijden"zou inderdaad mee kunnen spelen als mijn verzoek wordt afgewezen.
Dat ben ik me zeer bewust.
Maar dan kom je weer uit op WIE BEPAALT DAT? Wie zegt dat ze NIET lijdt? Geen mens weet wat ze voelt. Van de laatste fase is bekend dat emotie`s en gedachten geen grote rol meer spelen.ze beleven alles zintuigelijk koud/ warm/ prettig/ onprettig/ rustig/ lawaaierig enz. Dit wil toch geen mens!

Het gaat mij erom dat een euthanasieverklaring aan de kant wordt geschoven. Iemand aan het begin van haar dementie kan nog zeggen dat ze dit proces niet willen meemaken en zelf actie ondernemen. Maar bij het vorderen van deze rotziekte zou dat niet meer mogen? Als het inderdaad niet leefbaar meer is? Daarom is dat artikel2.2 extra in de wet gezet!
Ik kan je verzekeren dat het leven van moeders niet leefbaar meer is. Zo wil echt niemand eindigen! Af en toe je mond open doen voor wat eten wat de verzorgers je geven en dat zorgt er nog voor dat je in leven blijft... is dit leven?? Daarom heeft ze de euthanasieverklaring getekend! Omdat dit geen leven te noemen is! Mijn knappe energieke, vol levenslustige moeder ligt daar als een mummie.. Het kan me erg boos maken dat een buitenstaander daarover moet gaan beslissen.. iemand die haar helemaal niet kent.. laat dan de persoon die het dichtst bij haar staat de regie, iemand die haar wel goed kent.

Nee lieve klavertje 4.. er is geen andere manier om haar te helpen sterven. ze is beresterk.. heeft als enige in het verpleeghuis GEEN medicatie... ze krijgt GEEN antibiotica bij longontsteking/ wondroos..nooit een griepprik gehad.. geen extra eiwitrijke drankjes.. alleen gemalen eten [ al jaren geen gebit in] en verdikte thee en koffie. En dan natuurlijk wat ze lekker vindt, toetjes met veel slagroom..... ijsjes... Tja dat worden wel steeds mindere hoeveelheden natuurlijk.ze is broodmager.... maar ze eet en drinkt wel.En dat ga je haar ook niet onthouden natuurlijk.Maar of het is omdat ze trek heeft of is het een reflex zoals bij baby`s ?

Dat is ook het dilemma hè, Het is zo dubbel.. Ik heb ook tegen de Levenseinde Kliniek een termijn gesteld van 5 maanden.. in de hoop dat ze natuurlijk komt te overlijden in die tussentijd... Dat zou zoveel beter en makkelijker zijn

Ik wacht eerst de uitslag van mijn verzoek af en zal daarna verder zien. Is het ja dan heb ik altijd nog de mogelijkheid om me terug te trekken of het laten uitvoeren. Is het nee, komt er ook meer rust en heb ik alles gedaan wat maar mogelijk is .

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor josha » 28 September 2018

Woensdag werd ik al gebeld door een mevr van de Levenseinde Kliniek, om mij uit te leggen dat het verzoek voor euthanasie bij mijn moeder niet wordt toegestaan.

De doorslag-gevende reden was dat de euthanasieverklaring van moeders veel te summier en verouderd was. Deze dateerde van 1996 en ze heeft nooit meer hierover een gesprek gevoerd met de artsen om te bekrachtigen dat ze er nog precies zo over dacht toen ze in 2001 het verpleeghuis inging .Daarna werd ze dus wilsonbekwaam maar er is nooit meer een woord over gesproken door en met haar. Ook ik heb het nooit meer benoemd met haar. Wel met de verpleeghuisartsen, die uiteraard weigerden het uit te voeren.Maar het is gewoon jaren niet aan de orde geweest omdat het leven nog goed was voor haar.

Het schijnt dat je dat ieder jaar even moet aankaarten bij je huisarts, zodat het duidelijk is dat je nog achter je besluit staat. DIT IS VEEL TE WEINIG BEKEND Ik dacht ook èènmaal iets getekend , blijft je hele leven geldig Nee dus!

Verder moet er in zo`n verklaring zeer precies staan WANNEER het voor jou mens-onwaardig wordt. Dus zo uitgebreid mogelijk. Nu vind ik dit zeer moeilijk te realiseren als je dement wordt. Pas als je het hele proces kent waar je door heen moet, kun je beslissen wanneer het niet meer leefbaar is voor jou. Ik zelf weet nu precies wat ik er in moet zetten omdat ik van dichtbij dit proces meemaak..Zij adviseerde om een video op te nemen van jezelf waarin je je wensen kenbaar maakt.

Het is momenteel zo[ volgens de mevr van de LK] dat zodra je de diagnose dementie hebt, je zelf moet overgaan op euthanasie als je dit proces niet wilt. En dat is ergens toch veel te vroeg! Hoeveel mooie jaren heb ik wel niet gehad met mijn moeder toen ze dement werd. Dat hadden we dan wel gemist beiden.
Maar nu de eindfase er is, kan euthanasie alleen als ze dit ZEER DUIDELIJK had omschreven in haar euthanasieverklaring. Mijn moeder heeft erin gezet dat haar dochter alle volmacht krijgt om te handelen VOOR ALLES.

En tja dat is te vrijblijvend voor de Kliniek. Ook dat niemand weet of mijn moeder ondragelijk lijdt is een reden om niet tot euthanasie over te gaan. Het is niet zichtbaar dat ze lijdt. Ze komt niet voor niets alle ziekten te boven., lichamelijk dan hè.

Ik vind wel dat hier meer bekendheid aan gegeven moet worden, er moeten voorbeelden komen hoe zo`n verklaring ingevuld moet worden om wel te voldoen aan een verzoek tot euthanasie. En ook het lijntje steeds warm houden bij de arts om je verzoek te bekrachtigen, zou veel meer aan de orde moeten komen.

Het was een zeer fijn gesprek met deze mevr van de Kliniek. zeer invoelend en meelevend. En het is goed zo. Er valt een reuze last van mijn schouders, nu ik deze beslissing niet hoef te nemen en moeders zelf gaat bepalen wanneer het genoeg is geweest. Het is voor mij allang genoeg maar ik ben niet de hoofdpersoon waar het om gaat.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Lex M » 28 September 2018

Het is mij wel bekend zo'n beetje. De NVVE timmert uitgebreid aan de weg hierover. Ik volg al jaren de door mij eerder genoemde Bert Keizer. Op youtube is het nodige van hem te vinden. Maar dit soort kennis komt niet zo maar aanwaaien, je moet er wat voor doen. Nogmaals, sterkte en wijsheid gewenst in deze laatste fase.
Lex
PS. 6 oktober is de dag van de wilsverklaring.
https://www.nvve.nl/dag-van-de-wilsverklaring
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor josha » 28 September 2018

Dank je Lex voor je reactie

En wat een schat aan waardevolle informatie krijg ik door deze link. Ik blijf erbij dat deze veel meer in de publiciteit moeten komen. Ik had nog nergens gelezen dat op 6 Okt de dag van de wilsverklaring is.. wat ben ik blij met je bericht! Ik heb me opgegeven om de lezing bij te wonen en daar zullen zeker al mijn vragen beantwoord kunnen worden

Nogmaals dank je !

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: