Op zoek naar ervaringen persoonlijke begeleiding vanuit PGB

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Re: Op zoek naar ervaringen persoonlijke begeleiding vanuit PGB

Berichtdoor Martijn » 16 Oktober 2018

Volgende stap is gezet in de aanvraag procedure, begin september heb ik het in gang gezet om voor mijn moeder als budgethouder PGB aan te vragen naast de zorg in Natura die ze nu krijgt.

De bedragen die genoemd worden in het overzicht van het zorgkantoor zijn een richtlijn voor mij om de zorg zo goed mogelijk voor mijn moeder in te kopen naast de zogenaamde ZIN ( Zorg in Natura ).

Het bewust keuze gesprek is ingepland begin november, ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen, van te voren moeten er weer verschillende formulieren opgestuurd worden richting Zorgkantoor.

Het is interessant om nu de bedragen van mijn casemanager in te zien in de rekenmodule. Is voor mij nu verhelderend wat zij rekenen. Ik bespeur argwaan van de thuiszorg organisatie en de dagopvang nu ik de touwtjes naar mij toe trek over de besteding van het budget van mijn moeder ( toch wel een halve ton per jaar met Verpleging en verzorging VV5 ).

Al met al een aardig doolhof , wat ik naast mijn taak als mantelzorger geheel zelf mag oplossen, maar gezien mijn achtergrond met mijn universitaire opleiding Economie, is dit soort vorm van een budgetplan opstellen een peulenschil voor mij, maar er zullen ook valkuilen zijn in de aanvraag.
Martijn

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Brenda1234 » 17 Oktober 2018

Heel goed, zo zal het beter inkopen van meer tijd voor zorg voor je naaste beter zijn.

Ik ben zelf ook HBO geschoold, zie wel dat het zelfs voor ons nog een doolhof is om uit te zoeken hoe het werkt.

Dit zal echt niet voor iedereen uit te vinden zijn, laat staan alle pagina's lange formulieren die ingevuld moeten worden. Dit is niet gemakkelijk en zou een stuk gemakkelijker voor mantelzorgers te regelen moeten zijn. Begeleid door de zorg coordinatoren vanuit de thuiszorg.

Mvg, Brenda.
Brenda1234

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Martijn » 19 Oktober 2018

@Brenda

Helemaal met je eens, je moet toch enigzins geschoold zijn om door deze papieren stroom en regeltjes te doorgronden.

Ik heb deze kennis en kunde ( met daarbij op de achtergrond de alsmaar durende mantelzorg).

Er zal toch meer hulp geboden moeten worden indien bovenstaande ontbreekt.

Ik merk nu zelf dat mijn casemanager de regels ook niet goed kent, ach ik vergeef het haar ze heeft tenslotte een verpleegkundige achtergrond.
Martijn

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Teddy » 22 December 2018

Hallo Martijn, ik lees nu pas jouw bericht.
Ik zorg nu sinds 5 jaar voor mijn moeder. Ik krijg hiervoor een vergoeding vanuit haar PGB. Mijn moeder heeft een WLZ-indicatie.
Inmiddels weet ik behoorlijk goed de administratieve weg te bewandelen en heb ik positieve ervaringen hiermee.
Veel succes!!
Teddy