Volmacht, bewindvoering of iets anders?

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Re: Volmacht, bewindvoering of iets anders?

Berichtdoor Yessa » 12 November 2018

Bedankt! :pray:
Yessa

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor loek » 12 November 2018

Ook ik ben bewindvoerder en mentor voor mijn moeder. Wij moesten dat aanvragen, omdat we anders haar huis niet hadden kunnen verkopen. Het is volgens mij altijd "een zitting", waar je naar toe moet. Overigens allemaal best te doen hoor, niets om je druk over te maken. Als de papieren goed in orde zijn, en de kantonrechter vertrouwt de situatie, dan krijg je na een aantal weken (na de zitting) de beschikking toegestuurd. Als ze het niet vertrouwen is het ook mogelijk dat ze een huisbezoek doen.
Is allemaal ter bescherming van de wilsonbekwame. Ik vind dat wel goed te begrijpen.
Ben je eenmaal bewindvoerder/mentor dan moet je 1x per jaar het formulier "rekening en verantwoording" invullen.
Als je meer dan 1500 euro wilt uitgeven (voor je moeder) moet je om toestemming vd rechter vragen. Je kunt dus beslist niet alles doen met het geld van je moeder.
Ja, het is een heel gedoe., maar nogmaals deze regels zijn ook
ter bescherming van degene die wilsonbekwaam is.
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor josha » 12 November 2018

Hoi Loek

Super bedankt dat je je ervaring even deelt met ons! Zo kunnen we weer leren van elkaar en ons voordeel er mee doen. Zo goed dat dit forum er is voor ons, mantelzorgers.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor josha » 16 November 2018

Hoi Yessa en Loek

Het gaat toch vrij soepeltjes, onderbewindstelling en mentorschap over mijn moedertje aanvragen....Nadat ik de papieren had ingevuld en verstuurd en de griffierechten had betaald , kreeg ik vanmorgen een brief van de griffier.

Ik hoef NIET naar de rechtbank te komen omdat er genoeg informatie is om een beslissing te nemen. En ontvang de schikking binnen 4 weken! Dus Loek, kan het dus wel alleen schriftelijk afgehandeld worden en is een zitting niet altijd nodig.

Het zal ongetwijfeld te maken hebben dat dit vrij simpel is omdat mijn moeder geen huis/ vermogen heeft.
Maar dit is natuurlijk heel fijn dat het zo snel en zonder veel "gedoe" geregeld gaat worden. Dus niemand hoeft hier tegen op te zien. Door de nieuwe privacywet zullen meer mantelzorgers niet meer hun " oude"machtiging bij de bank kunnen gebruiken en ook deze gang moeten maken om opnieuw gemachtigd te kunnen worden bij de bank.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: