Vergeten hoe zaken werken.

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Vergeten hoe zaken werken.

Berichtdoor Dochter van » 24 November 2018

Mijn moeder heeft beginnende vasculaire dementie.
Deze afgelopen weken is een aan eenschakeling van lastige problemen.
Eerst vocht achter de longen/ benen extra zwachtelen ipv steunkouzen deed thuiszorg.
Dit gaf dat ze meer vergeetachtig was in woorden vinden en telkens zelfde zaken ging vragen.
Nu is ze ook gevallen ze weet niet hoe of wat volgens haar lag ze bij de tv en thuiszorg vond haar naast haar stoel en vermoed dat ze er naast is gaan zitten.

Nu heeft ze gekneusde ribben de paracetamol hielp niet goed dus nu extra pijn bestrijding helpt wel.

Nu heeft ze een sta op stoel en was ze vergeten hoe die werkte en smorgens wilde ze opstaan om de deur voor de huishoudelijke hulp open te doen dus probeerde ze op te staan met de voetsteun omhoog waardoor ze op de steun zat met haar volle gewicht gelukkig had ze wel het alarm ingedrukt zodat men van de balie met de sleutel kwam om te kijken en waren ze net op tijd om te voorkomen dat ze zou vallen stoel helemaal ontwricht.....
Mijn moeders verhaal is dat ze niet op kon staan ,omdat de stoel aan 1 kant ingezakt was...
Gelukkig kan ik meelezen in thuiszorg rapportage maar om onduidelijke redenen kon ik het pas s'avonds lezen eerder die dag was het niet zichtbaar in de digitale dossier.

Gelukkig hebben we nog een stoel van mijn vader maar de bediening zit aan de andere kant wel geoefend met mijn moeder voor het slapen gaan.
Want ze kan nog niet in bed slapen helaas.
Nu heeft ze nog op tijd op alarm gedrukt maar meerdere keren is ze snachts gevallen en heeft ze niet op alarm geduwd en is ze bezig ge weest zelf proberen op te staan .
We vermoeden dat ze ook op dat moment even niet weet wat te doen.
Dochter van

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Dochter van » 28 November 2018

Inmiddels vele kontakten met thuiszorg verder en ingesproken bericht voor dementie consulent.
Extra zorg ook nachtzorg ingesteld en morgen gaan we verder praten voor het inwerking zetten van de indicatie aanvraag voor een zorginstelling.
Ben er al over ingesprek met mijn moeder maar is moeilijk gesprek.
Ik hoop dat ze gaat teken.

Groetjes Anita
Dochter van

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Dochter van » 07 December 2018

Inmiddels ligt ze sinds 29 nov. In het ziekenhuis op Geriatrie.
De longontsteking bleek ook bloed in de long dmv drain 2 liter bloed uit long.
Van een kamergenoot hoor ik dat er een blaasapparaatje staat waarmee ze meerdere keren per dag moet oefenen.
Ze weet zelf niet meer hoe het werkt.....
Het is er zo neer gezet een beetje begeleiding zou mooi zijn
Dochter van

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor josha » 07 December 2018

Dag dochter van

Heel veel sterkte met deze vervelende ontwikkeling bij je moeder.
Dat je van een kamergenoot van haar moet horen dat er een blaasapparaatje staat, op haar kamer, waar ze mee moet oefenen. lijkt mij niet de juiste weg daar in dat ziekenhuis.
Het lijkt me dat jij de aangewezen persoon bent die alle ins en outs als eerste te horen krijgt van de verpleging en dat het bekend moet zijn dat je moeder dementie heeft en dat daar rekening mee wordt gehouden.
Ik hoop dat je het gesprek hierover aan gaat in het belang van je moeder.

Nogmaals veel sterkte!

Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Dochter van » 31 Januari 2019

Inmiddels is ze nadat ze verhuisde naar verpleeghuis weer een week in ziekenhuis geweest uiteindelijk woont ze sinds 31 december terug in het verpleeghuis.
In het ziekenhuis vond men haar niet zo dement achtig....ze leek dan ook erg bij de tijd in het ziekenhuis.

Maar nu ze meestal alleen op haar kamer zit is ze toch duidelijk minder bij de tijd.

Vorige week feliciteerde ze me wel 3 dagen achtrrelkaar met mijn verjaardag...
Zei ze dat ze me gemist had de vorige dag
En net als toen ze thuis was en in het ziekenhuis is het net of ze ergens anders is...
Gisteren zei ze dat ze zich afvroeg hoe ze toch weg moest komen en was ze blij dat ik kwam ....ze dacht dat ze naar huis moest...

Vanmorgen werd ze niet gedouched want ze had gezegt dat ze om 10 uur bij de kapper moest zijn...terwijl erin agenda staat dat het vrijdagmiddag is.....
Ze weet niet welke dag het is klok helpt hierbij niet nu een whitebord bijna voor haar neus ook al had de zorg de dag op dinsdag laten staan wist ze ineens wel dat het woensdag was.
Om het even later weer niet te weten.

Sorry voor het lange uitwijden.
Een vriendin zei het lijkt wel of ze niet op de goede afdeling zit....een leerling afd. Er zijn er 4 vertrokken er zijn al 2 nieuwe van de vaste zorg begonnen en er komen weer 4 nieuwe bij.
Ze zit op somatiek.....

Is nu bezig met lichte revalidatie.
Ik vraag me af hoe zoveel verschillende gezichten (ik flexinvallers nog vergetrn te noemen) nou een goed beeld krijgen van mijn moeder.
Dochter van

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Dochter van » 31 Januari 2019

Inmiddels is ze nadat ze verhuisde naar verpleeghuis weer een week in ziekenhuis geweest uiteindelijk woont ze sinds 31 december terug in het verpleeghuis.
In het ziekenhuis vond men haar niet zo dement achtig....ze leek dan ook erg bij de tijd in het ziekenhuis.

Maar nu ze meestal alleen op haar kamer zit is ze toch duidelijk minder bij de tijd.

Vorige week feliciteerde ze me wel 3 dagen achtrrelkaar met mijn verjaardag...
Zei ze dat ze me gemist had de vorige dag
En net als toen ze thuis was en in het ziekenhuis is het net of ze ergens anders is...
Gisteren zei ze dat ze zich afvroeg hoe ze toch weg moest komen en was ze blij dat ik kwam ....ze dacht dat ze naar huis moest...

Vanmorgen werd ze niet gedouched want ze had gezegt dat ze om 10 uur bij de kapper moest zijn...terwijl erin agenda staat dat het vrijdagmiddag is.....
Ze weet niet welke dag het is klok helpt hierbij niet nu een whitebord bijna voor haar neus ook al had de zorg de dag op dinsdag laten staan wist ze ineens wel dat het woensdag was.
Om het even later weer niet te weten.

Sorry voor het lange uitwijden.
Een vriendin zei het lijkt wel of ze niet op de goede afdeling zit....een leerling afd. Er zijn er 4 vertrokken er zijn al 2 nieuwe van de vaste zorg begonnen en er komen weer 4 nieuwe bij.
Ze zit op somatiek.....

Is nu bezig met lichte revalidatie.
Ik vraag me af hoe zoveel verschillende gezichten (ik flexinvallers nog vergetrn te noemen) nou een goed beeld krijgen van mijn moeder.
Dochter van

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: