Advies gevraagd - Moeder onhandelbaar

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Advies gevraagd - Moeder onhandelbaar

Berichtdoor Diana » 19 December 2018

Hallo allemaal,

Mijn eerste bericht na aantal jaar te hebben meegelezen. Ik hoop dat iemand mij kan adviseren wat te doen of dat iemand iets herkent aan dit gedrag. Want ik begrijp het allemaal niet meer. Sorry lang verhaal:

Mijn moeder (nu 76) heeft ruim een jaar geleden de diagnose 'dementieel syndroom' gekregen na diverse onderzoeken bij de geriator. (de geriator heeft zich er in mijn ogen erg makkelijk vanaf gemaakt en rapport zegt amper wat)

Al zeker 10 jaar merkten we dat ze dingen vergat maar ze was een meester in het verbloemen. Mijn vader kreeg de afgelopen jaren steeds vaker door dat dingen niet klopten of gingen, maar samen kwamen ze er nog wel uit.

Sinds de diagnose (dus binnen 12 maanden) is ze van een lieve zachtaardige actieve vrouw, die uren kon fietsen, die met veel smoesjes en uitvluchten iedereen voor de gek kon houden veranderd in een negatief, angstig verdrietig en volkomen afhankelijk zielig vogeltje. Ze is aggresief, gaat stampvoeten, wild om zich heen maaien met haar armen en heeft menigeen al een duw verkocht.

Sinds april is ze 3 dagen per week (onder zeer luid protest) naar de dagbesteding gegaan, ook hadden we thuiszorg die 5x pw haar kwam wassen. Dit was elke keer een gevecht. Veel huilen onder de douche.

Mijn vader en ik verdeelde de rest van de mantelzorg maar op een gegeven moment ging het niet meer.

In augustus is ze eerst naar een algemeen particulier verzorgingstehuis verhuisd en sinds november zit ze met indicatie op open PG afdeling. Daar gaat het van kwaad tot erger met haar. Ze weet sinds vorig weekend niet meer wie ik ben, kan amper lopen. Praat amper en wil het liefste op haar bed zitten. In de gemeenschappelijke woonkamer wil ze niet meer komen en raakt daar helemaal in paniek. (bleek dat een van de andere bewoners haar eerder had geplaagd en nu wil ze niet meer naar die kamer). Ze plast in haar broek, of naast de wc. Als ik vuil goed in wasmand doet, wordt ze boos. Ze heeft een fobie voor water. Als ze praat, fluistert ze. Of ze gaat op een monotone wijze (bijna zingend) ons vertellen wat ze denkt. Er is geen enkele positivteit meer.

Ze hoort stemmen (ze zegt dat ze op de tv zeggen dat ze nog 1 nacht mag blijven en dan weg moet), dat ze een stomme trut is.

Ze staat of staat uren wiegend met een pop in haar armen. Iedereen tast in duister hoe dit zo snel kan gaan.

Vanaf dag 1 roep ik dat er meer aan de hand is dan 'alleen' dementieel syndroom maar niemand lijkt te weten nog wat te doen. De zachte benadering heeft nul effect en pas als ik heel boos word dan lijkt ze iets te reageren. Ik ben stuk van verdriet omdat ik niet meer weet wat ik moet doen. Ik wil haar helpen maar dat lukt me niet, althans ik kan haar niet meer bereiken.

Mijn moeder die altijd zo schoon op zichzelf was, weigert hulp van wie dan ook. Ze vervuilt en is vies. Ze heeft voor alles uitvluchten (ja ik heb mijn tanden al gepoetst enz) of excuses.

Ze is heel bezitterig (niemand mag aan haar spullen komen) en boos (ik had alles goed gedaan, ik doe zo mijn best).

Wie herkent delen van dit gedrag en/of heeft advies?
Diana

Geboortejaar:
1961
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor josha » 20 December 2018

Dag Diana

Wat ontzettend moeilijk om dit aan te zien bij je moeder, je ziet ineens een totaal andere vrouw, waar je geen contact meer mee lijkt te kunnen krijgen...Ik begrijp je radeloosheid. maar het gedrag kan zo horen bij dementie....ook kan een depressie de oorzaak zijn, laat het onderzoeken.
Je moeder is in strijd met zichzelf, dus ook met de omgeving.Het is ook even niet niks he.. je vertrouwde wereldje wordt je afgepakt, ineens met andere mensen in een groep wonen.... mensen die je niet zelf hebt uitgekozen ... ook deze mensen zijn ziek dus...

Ook vind ik de diagnose wat vaag van de geriater "dementieel syndroom"kan van alles zijn, terwijl de verschillende vormen van dementie echt een andere aanpak vragen.... misschien toch achter een duidelijker diagnose aan, zodat ze gerichter geholpen kan worden?
Op de afdeling bij mijn moeder kwam een man tussen allemaal alzheimer-bewoners, hij ging zomaar onverwachts door het lint en brak de hele huiskamer af.... personeel kon alleen maar de politie bellen, zo bang waren ze voor zijn agressie. Hij is overgeplaatst naar een ander tehuis omdat hij een andere vorm van dementie had. Welke een andere behandeling vroeg.

Verder zou je nog het CCE kunnen inschakelen. Centrum voor Consultatie en Expertise. Deze gaan je moeder een tijdje observeren in het verpleeghuis om te achterhalen waar dit gedrag mee te maken kan hebben en nog belangrijker.. geven goede adviezen.
En het is gratis!
Bij mijn moeder woont een bewoonster die de hele dag schreeuwt.. daarom zetten ze haar dag en nacht apart in haar kamer, deur dicht... en dit al meer dan een jaar! Ik vind dit onacceptabel... maar familie weigert om hier meer hulp bij te halen via het CCE
Dan nog vind ik in het belang van deze bewoonster dat het personeel dit allang zelf had moeten doen.. Mensen gaan niet schreeuwen omdat ze het zo fijn hebben, dit is een mens in nood.! pfffff

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.. het kan zo maar zijn dat het de gewenningsperiode is voor je moeder en het langzaam beter gaat worden voor/ met haar. Ze heeft ook twee verhuizingen achter de kiezen in korte tijd Als er een acceptatie komt dat het niet anders kan dan wonen in dit tehuis.
Maar ga het onderzoeken, het wordt er nooit minder van. Het feit dat je moeder uren met een pop in haar armen kan staan wiegen betekent al dat ze veiligheid en warmte zoekt...... dat is ze kwijt en probeer haar dat weer te geven.
Misschien kun je haar wiegen en in je armen houden...... dus niet praten maar aanraken.

Heel veel sterkte!
Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Diana » 03 Januari 2019

Hallo Josha, dank voor je waardevolle reactie en superadvies! Ik las gisteren je reactie en heb gelijk al overleg gehad om dit bij volgende MDO aan te kaarten! Het gaat nog steeds erg slecht en we vermoeden dat er ook sprake is van een psychose. Ik houd je op de hoogte!
Diana

Geboortejaar:
1961
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: