Moeder met alzheimer

Berichten voor jongeren die een ouder met dementie op jonge leeftijd hebben

Moeder met alzheimer

Berichtdoor Emkialmano » 05 Januari 2019

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, mijn naam is Kirsten en mijn moeder van 62 jaar heeft onlangs de diagnose gekregen van Alzheimer. Ik heb een beetje zitten rondsnuffelen op het forum en wil even erbij zeggen dat ik ontzettend veel respect heb voor jullie, het delen van de ervaringen, tips etcetera en ook het feit dat jullie naaste, of jullie zelf te maken hebben met deze klote ziekte want klote is ie echt. Maar waarvoor ik dit onderwerp plaats is omdat ik wil weten of er ook mantelzorgers zijn die hun partner/moeder/vader thuis hebben verzorgd tot het einde. Want dat is hier de bedoeling maar natuurlijk weet ik niet precies wat ervoor nodig is en hoe het überhaupt in zn verloop zal gaan aangezien we het pas te horen gekregen hebben, natuurlijk wel al langer het vermoeden maar de bevestiging valt zwaar.

Alvast bedankt voor de antwoorden, het betekend veel.

Groetjes Kirsten
Emkialmano

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 05 Januari 2019

Dag Emkialmano,

Poeh, dat is inderdaad niet niks als je moeder nog zo jong is, om dan die diagnose te krijgen.
Veel hangt af van je achterban, de mensen om je heen die je steunen in zo'n ziekteproces.
Heb jij een fulltime baan en kun je voldoende hulp inkopen op termijn etc., dat speelt allemaal mee of het vol te houden is.
Het is goed om een schema te maken, wie, wanneer komt helpen, zo raakt niemand overbelast.
Want zwaar wordt het natuurlijk op den duur. Het is daarom ook fijn om een beroep te kunnen doen op een casemanager die je bij kan staan met het regelen van zaken maar die ook je famiie en je moeder mentaal kan ondersteunen.
Jullie huisarts kan hiervoor zorgen, dat jullie een casemanager toegewezen krijgen.
https://dementie.nl/casemanager/caseman ... j-dementie
Op de site dementie.nl kun je veel informatie lezen over de ziekte en het omgaan hiermee er is ook een gratis brochure te downloaden: https://dementie.nl/brochure-dementie-en-nu
Op die site kun je ook experts raadplegen mocht je een specifieke vraag hebben: https://dementie.nl/hulp-en-advies/experts
Verder kan ik je zeggen dat 'Dementie' een ziekteproces is waar je als familie langzaam met je dierbare in meegaat, de tijd zal het leren of het ook thuis te volbrengen is. Dat zou prettig zijn! Hopelijk krijg je veel nuttige tips van lotgenoten.
Heel veel sterkte met deze taak die je zo liefdevol wilt aangaan.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Ton » 11 April 2019

Hi Kirsten,

Ik zit ook net op dit forum. Op zoek naar ervaring van anderen die je voor zijn gegaan. Mijn vrouw is 52 en ik ben met de vraag bezig of straks (misschien al binnen 1 jaar) een plek zoeken waar de juiste zorg is. Het gaat op jonge leeftijd helaas sneller. Wij weten het sinds 2 jaar en de laatste tijd gaat het erg snel. Ik wil alles proberen om mijn vrouw thuis te houden. Ik werk ook fulltime maar heb 3 dagen hulp van lieve vrienden en 2 dagen zorgboerderij. De volgende stap is thuiszorg in de ochtend. Ik ben nu contact aan het zoeken met MEE Zitten in alle regio's en schijnen alles te weten over financiële potjes en PGB en zorg. Ik zou daar ook contact mee opnemen als ik jou was. Ook gebruik ik het programma Carenzorg. Online programma waarmee ik de zorg regel met alle vrienden en ook de communicatie doe zodat ik niet iedereen steeds individueel moet informeren hoe het gaat.

Positiviteit en de geleidelijkheid in het proces (ook al gaat het altijd te hard) zorgt ervoor dat veel draagbaar is en de rek steeds iets verder kan zonder dat het lijntje breekt.

Ook ga ik 1x in de 2 maanden met iemand lunchen die in dezelfde situatie zit. Dat helpt ook enorm hoewel het verloop bij iedereen anders kan zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens jullie veel liefde en humor. Dat houdt je op de been.

Ton
Ton

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Lex M » 14 April 2019

Emkialmano, heeft je moeder een partner?
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken