Grootmoeder heeft dementie , grootvader kan niet meer.

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Grootmoeder heeft dementie , grootvader kan niet meer.

Berichtdoor Ornyk » 10 Februari 2019

Even kort voorstellen.
Ben 28 (ben een belg) en maak me enorm zorgen over men opa.
Mijn grootmoeder en grootvader wonen in een rusthuis met begeleiding en zorg voor dementerende , mijn oma heeft laatste fase van dementie en is 84.
Toen ze in het rusthuis gingen , had ze fase 3 en kon men opa daar zelf nog zorgen voor men oma , maar sinds ze niet meer kan praten of op men opa kan reageren of hem niet meer beginnen herkennen is , is dit hem erg zwaar gevalle.

Ik maak me nu enorm zorgen over men opa.
Hij zorgt nu echt zeer obsessief voor men oma terwijl hij betaald voor zorgverlening.
Hij gaat geestelijk ook hard achteruit door obsessief te denken dat men oma elke minuut kan sterven.
Een paar maanden geleden kwam het tot een onvrijwillige zelfmoordpoging , wegens wanen en nachtelijke hallucinaties zag hij constant de aanwezigheid van een persoon met een dolk. Hier kreeg hij medicatie voor en is inmiddels volledig weg.
Maar nu is hij zwaar depressief en reageert soms niet op vragen van mij of andere familieleden , omdat hij zit te kijken of denken of alles in orde is met men oma.

Dit valt mij dan weer enorm zwaar , heb al meerdere malen geprobeerd iets leuks met hem te doen maar weigert doorwille van men oma.

Hij neemt naar mijn weten geen anti depressieve maar wel 0.5 alprazolam (xanax) ik neem zelf diazepam mbt paniekaanvallen en adhd , en uit eigen mening is 0.5 niet genoeg om zen klachten te onderdrukken.
Wij hebben dezelfde huisarts , andere familieleden buiten ik en men vader. Zijn er wel voor hem , maar hebben geen contact met de arts.
Ik weet me geen raad met deze situatie en wil hiervoor jullie mening eens horen.

Sorry voor de lange tekst moest er even uit.
Mvg.
Ornyk

Berichtdoor HdB » 19 Februari 2019

Goed dat je je verhaal hier van je afschrijft. Moeilijke situatie zitten jullie in en ik begrijp dat je er behoorlijk wanhopig van kunt worden wanneer je je opa wilt helpen en het lukt niet.

Je schrijft dat jullie dezelfde huisarts hebben. Misschien helpt het je om bij deze huisarts je verhaal te vertellen en kan hij of zij je (professioneel) verder helpen?

Veel sterkte gewenst!
HdB

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie