GPS systemen / dwaaldetectie tegen verdwalen bij dementie

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Re: GPS systemen / dwaaldetectie tegen verdwalen bij dementi

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 26 Juni 2017

Houd ons op de hoogte Frans!
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor YvetteV » 06 Januari 2018

frans 50 schreef:
> Goedemorgen, een goed onderwerp om daar eens in te verdiepen.
>
> Ik ga en paar leveranciers benaderen om te mogen testen en als
> ervaringsdeskundige mijn bevindingen te kunnen delen
> want wij zullen ook die beslissing moeten nemen, kom ik op terug.

Hallo Frans, ik vraag me af hoe het is afgelopen met het benaderen van leveranciers? en wat je bevindingen zijn?
YvetteV

Geboortejaar:
1988
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 25 Juni 2018

Ter Introductie: Yvette, tijdelijke expert op dementie.nl op het gebied van GPS systemen - https://dementie.nl/nieuws/nieuwe-exper ... ver-dwalen
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 16 Juli 2018

Beste allen,

ik kom op de website van Vilans ook een overzicht tegen met video's over een aantal producten met GPS localisatie: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... cGG3y1OlHJ

Wellicht helpt dit met het maken van een keuze.
Zie ook onze nieuwste artikelen op dementie.nl:

https://dementie.nl/vvdw-wat-het-versch ... -navigatie
https://dementie.nl/vragen-en-tips-van-de-gps-expert
https://dementie.nl/wat-mensen-met-deme ... men-zeggen

Groeten Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor PdG » 27 Maart 2019

Ik ben op zoek naar een goed en vooral werkbaar GPS systeem voor mijn schoonmoeder met (beginnende) dementie.
Zij wandelt graag, maar raakt wel eens verdwaald of vermoeid en is dan zo lang weg dat mensen zich zorgen gaan maken. Het gebruik van de mobiel (een ouderwetse, geen smartphone) gaat vaak moeizaam.

Ik loop tegen een aantal problemen op met de systemen die ik online vind en vroeg me af of mensen hier ervaring mee hebben en wellicht tips voor ons hebben?

1) de batterijduur.
Het apparaat moet het continu doen. Wij weten immers niet wanneer zij besluit te gaan wandelen. Ook leert de ervaring met de mobiele telefoon dat (het aanleren van) "altijd meenemen en zorgen dat hij aanstaat" niet gegarandeerd is.
De apparaten die ik online vind hebben niet echt een lange batterijduur en moeten vaak op de oplader.

2) het vaak opladen.
Ik kan nu al de praktijk voorspellen: of hij is niet opgeladen of hij ligt thuis op de oplader op momenten dat hij echt nodig is. Net als het mobieltje nu...
Als het opladen minder vaak (iig niet een paar keer per week) zou hoeven, kunnen de mantelzorgers hier wellicht een schema voor maken. We kunnen daarvoor de verantwoordelijkheid in ieder geval niet bij mijn schoonmoeder leggen.

3) het model van het gps horloge.
Een horloge met gps zou een mooi systeem zijn..ware het niet dat ik alleen maar moderne, kunststof, digitale exemplaren kan vinden.
We hebben het hier over een oudere dame. Die gewend is charmante dameshorloges te dragen. En dus niet een zwart plastic vierkant monster om haar pols wil.

4) tijdsnotatie op gps horloge.
Daarnaast heeft zij door de dementie last bij het "vertalen" van de digitale tijdsnotatie. Wij kwamen daar ook achter bij het uitkiezen van een dementieklok: zij heeft enorm baat bij een analoge tijdsnotatie. Ik kan tot nu toe maar 1 gps horloge vinden met een wijzerplaat...

Wie kan mij vanuit de praktijk meer vertellen over de daadwerkelijke batterijduur van dergelijke apparaten? Loopt iemand tegen dezelfde issues op? Kent iemand "een adresje" waar wij een gps tracker kunnen aanschaffen die wel voldoet voor onze situatie? Heeft iemand met vergelijkbare situatie goede ervaringen met een systeem?

ps er hoeft wat ons betreft geen sos functie op: als er paniek is vergeet ze die waarschijnlijk toch. De kans is alleen maar aanwezig dat de knop per ongeluk gebruikt wordt op momenten dat het niet nodig is. (of heeft iemand hier ook nuttige ervaringen mee die ons kunnen helpen bij de beslissing of wij dit wel/ niet willen?)
PdG

Berichtdoor MariaAnna » 04 April 2019

Wij gebruiken voor mijn dementerende moeder die nog zelfstandig woont de IO tracker 2. https://iotracker.nl/nl/
Groot voordeel: de (goedkope) batterij hoeven we maar ca 1x per 5-6 weken te vervangen. Dus we hoeven niet om de paar dagen op te laden.
De tracker (sleutelhangerformaat) hebben we in haar enige jas (binnenzak) vastgenaaid. Deze geeft de lokatie elke 3 minuten door (je kunt ook langere tijd instellen via de app op je eigen tablet/mobiel of computer). Werkt met lora/kpn netwerk en wifi (landelijke dekking). Als ze in bijv het bos of buitengebied gezocht moet worden en het netwerk is daar niet nauwkeurig genoeg zet je via je mobiel/app GPS aan en dan krijg je een zeer nauwkeurige plaatsbepaling. (kost op dat moment iets meer batterij)
Daarnaast geeft de tracker ook de temperatuur door: handig dan zien we of ze buiten of binnen is. En de tracker geeft ook activiteitniveau aan. Als de jas in beweging is zie je dat dus.
Op je tablet of computer kun je ook de routes zien van afgelopen dag/week/maand en het verloop van temperatuur en activiteitniveau.
De kosten zijn ca €109 voor de tracker en ca €47 per jaar abonnement.
MariaAnna

Geboortejaar:
1959
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor PdG » 05 April 2019

Beste MariaAnna, dank voor je reactie. Toevallig hebben we gisteren exact deze tracker besteld. Fijn dat jij deze ervaringen hebt, het formaat en de batterijduur zijn exact de redenen dat we voor deze tracker gekozen hebben. Hopelijk hebben wij over een paar weken ook deze ervaringen. Tot nu toe is iig de service van de helpdesk bij uitleg e.d. erg goed.
PdG

Berichtdoor Tessa » 07 April 2019

Mijn moeder gaat niet meer naar buiten omdat ze de omgeving niet kent (verhuizing) en door Alzheimer vrijwel direct zou verdwalen. Ik wil graag dat zij naar buiten kan, bij verdwalen mij kam bereiken en ik haar exacte locatie kan zien (ook waneer ze loopt) zodat ik haar exacte aanwijzingen kan geven: "loop rechtdoor, nu naar rechts etc." Hiervoor is het van belang dat ik haar exacte locatie kan zien en het zou fijn zijn als dit op mijn telefoon kan. Ik woon niet in de buurt van mijn moeder dus systemen waarbij ik enkel de locatie zie zodat ik haar zou kunnen ophalen zijn niet geschikt, zoals de wuzzy alert.

Ik hoor het graag.
Tessa

Berichtdoor josverdonk » 14 April 2019

Spotter: ik heb ook een spotter in de binnenzak van mijn man zijn jas. Zo vastgeknoopt dat hij er zeer moeilijk uit kan. Ik laad hem 2x per week op en dat is genoeg. Hij wijst feillooos de plek waar mijn man zich ( met jas...) bevindt. Je kunt de code op verschilllende MOB. Of iPads zetten. Zo kunnen mijn kinderen ook zien waar hij is. Het geeft mij een heel rustig gevoel. Het heeft even tijd gekost voor ik ermee vertrouwd was want de gebruiksaanwijzing houdt niet over. Ongeveer 98 euro en ong.5 euro per maand, alleen online verkrijgbaar.
josverdonk

Geboortejaar:
1940
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor mir104 » 26 Mei 2019

Hallo,

Voor mijn vader met Alzheimer ben ik op zoek naar een mobiele telefoon met gps, waarbij wij zelf zijn lokatie kunnen opvragen.

Ik heb nu deze op het oog:
https://www.fysic.nl/eenvoudige-mobiele ... 7950%20gps
Ik zie dat deze GPS heeft, maar ik zie niet of wij zelf zijn lokatie kunnen opvragen, wel dat deze gestuurd wordt als hij op de SOS-knop zou drukken. Maar wat als hij dat niet doet, dan willen we zelf zijn lokatie kunnen opvragen.

We hebben eerst een iPhone geprobeerd, maar omdat hij nooit eerder een smartphone heeft gehad, lukt het hem niet daarmee om te gaan. Een simpele telefoon, maar dan wel met GPS is dus beter voor hem.

Ik heb een mail gestuurd via het contactformulier op de site van de telefoon, maar nog geen reactie terug, dat kan een paar dagen duren en bellen kan niet.

Heeft iemand misschien ervaring met dit toestel?

Alvast bedankt!
mir104