Huwelijksjubileum vieren?

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Huwelijksjubileum vieren?

Berichtdoor Dochter-van » 11 Juni 2019

Mijn beide ouders hebben (vormen van) dementie en kennen elkaar vaak niet meer.
Op heldere momenten genieten ze wel van elkaars aanwezigheid en vraagt mijn vader naar zijn vrouw.
Binnenkort zijn ze 50 jaar getrouwd.
Heeft iemand tips of en hoe we dit kunnen vieren? (Vader is nog mobiel, moeder niet meer)
Dochter-van

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 12 Juni 2019

Dag Dochter van,

Ik ken je ouders niet,, maar heb verschillende samenkomsten in tehuizen meegemaakt. Vaak zijn die nogal druk en rumoerig. Bewoners reageren dan niet altijd goed, willen weg of worden onrustig. Er zijn wel muziekvoorstellingen waar de meesten van genieten, maar die duren vaak maar kort. Als familie heb je hoge verwachtingen en die moet je met verjaardagen en feesten even bijstellen, het gaat tenslotte om je ouders.

Als de mogelijkheid er is zou ik in het tehuis een kleine ruimte reserveren, die een beetje versieren en daar met een heel klein groepje directe famiieleden een gebakje eten en dan is het alweer gauw goed geweest. Je ouders zullen praktisch niemand herkennen maar waarschijnlijk even een bijzonder moment ervaren. Al gauw duurt zoiets te lang en wordt het te druk, vooral omdat iedereen door elkaar gaat praten. Houd het kort en simpel.
Misschien doe je ze nog een plezier met een verrassingsmuziekje of liedje, maar ook dat met mate. Verder: jij kent ze het beste, of praat eens met de verzorgenden hoe die dit zien.

Om je ouders te zien genieten op zo'n moment is het mooiste cadeau, een heel leuk feestje gewenst!
onderzoeker30 (vrijwilliger)