logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Ze blijft maar bellen/appen/mailen

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Ze blijft maar bellen/appen/mailen

Berichtdoor anoniem6926, 20 Januari 2020

Mijn moeder woont sinds twee weken in een heel fijn verzorgingshuis met ongeveer elf andere mensen met dementie. Natuurlijk is dat enorm wennen en een grote overgang voor haar, maar op zich gaat het vrij goed. Mijn zus gaat vrijwel elke dag langs en die hoort en ziet dat, vorige week zei ze: 'Ze zit nog net niet te spinnen van tevredenheid.' Ze vindt haar kamer mooi, de mensen aardig, ze heeft al twee vriendinnen gemaakt, de verzorgsters zijn te lief, het eten is heerlijk, net als thuis, ze doen gezellige dingen, de dagen duren niet te lang, kortom: het is een goede beslissing geweest. Ze geeft wel aan dat ze erg moet wennen, ook aan het idee dat ze hier dood zal gaan, dat ze het gevoel is dat alles haar is afgenomen, allemaal heel begrijpelijk natuurlijk. Dat ze het laatste jaar doodongelukkig hele dagen in haar eentje op de bank wijn zat te drinken, is ze vergeten. Dat kan.

Maar als ze even alleen is, overdag maar vooral 's avonds, gaat ze ons bellen: dat ze morgen opgehaald moet worden, dat het niet te doen is, dat ze helemaal kapotgaat, dat ze zelfmoord gaat plegen als we niet komen, dat we haar hebben besodemieterd, dat we geen idee hebben wat we haar hebben aangedaan, volstrekt hysterisch, onredelijk en heel kwaad. De eerste dagen namen we nog op, maar ze belde rustig vier keer in een uur met hetzelfde, dus dat doen we niet meer. Vooral niet omdat we van de verzorgsters hoorden dat ze vijf minuten later vaak weer rustig en tevreden was, tot ze het weer op haar heupen kreeg. Het loopt na twee weken de spuigaten uit: gisteren de hele avond, vijftien keer bellen is normaal, appen met bedreigingen, zelfs mailen, ze kan het allemaal op haar iPhone. Wij reageren niet meer. Niet omdat we haar niet willen helpen of troosten, maar omdat het volstrekt geen zin heeft of we wel of niet reageren, ze gaat gewoon door, uren achter elkaar. Ze weet niet dat ze het doet en ze herinnert het zich ook niet, dus wat heeft ze er aan? Natuurlijk is het verdrietig dat ze zich zo onrustig voelt en is het voor haar het ergste, maar we worden er serieus knettergek van.

Wie herkent dit? En heeft tips om het op te lossen, waarmee ik bedoel het te laten stoppen? Uiteraard overleggen we vandaag ook met de verzorgende. Is haar telefoon weghalen een optie? Ik hoor het graag.

Dank & fijne dag!
anoniem6926

Berichtdoor josha, 20 Januari 2020

Dag Carine

Zo herkenbaar dit gedrag van je moeder en ook jullie`s reactie hierop...
Het lijkt me een heel goed idee om hier paal en perk aan te stellen omdat je moeder geen controle meer heeft over dit gedrag.

Natuurlijk behoort het personeel hier in te grijpen en alleen op bepaalde tijden haar laten bellen. b.v 1x per avond 5 a 10 minuutjes Deskundig personeel weet hoe te handelen. Ook is het handig om na te gaan WAAROM ze juist gaat bellen.... als ze even alleen is... verveling? verdrietig? een bekende stem even horen? Zich verloren voelen en houvast nodig heeft ? Op de afdeling waar mijn moeder heeft gewoond was ook zo`n bel-mevrouwtje.. ze hebben haar een toestel gegeven die stuk was... en toch had ze hele verhalen tegen de andere kant van het toestel.

Maar misschien heeft je moeder dat door omdat ze nog veel dingen snapt. Ook een idee om te zeggen dat het toestel kapot is en gemaakt moet worden.
Ik denk dat het erom gaat om dit ritme te doorbreken van haar . Misschien dat na een maandje geen telefoon bij de hand hebben het over is.
Maar bedenk wel dat ze het doet uit zich onveilig voelen en wat vertrouwds willen horen. Maar als ze al genoeg bezoek krijgt van jullie, zou ik deze tips eens gaan proberen.

Veel sukses en wat fijn dat je moeder een goed tehuis heeft gevonden.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Janneke85, 21 Januari 2020

hoi Carine, wat fijn dat je moeder zo goed op haar plek zit. Inderdaad zou ik aanraden dit met haar verzorgers te bespreken en er duidelijke afspraken over te maken. Laat je nog even weten hoe dit gesprek ging?
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor anoniem6926, 21 Januari 2020

Dank voor de reacties. Overleg met het personeel is op dit moment gaande. Ik vind het allemaal uiterst verdrietig.
anoniem6926

Berichtdoor anoniem6926, 07 Februari 2020

Daar ben ik weer met een telefoonvraag, want het is nog niet veel beter geworden na de vorige keer dat ik een bericht plaatste (20 januari). Als ze de kans krijgt, belt ze zo 25 keer per dag en stuurt ze dreigappjes. Om niet gek te worden (ik moet ook gewoon werken en 's avonds wat rust pakken) heb ik haar inmiddels geblokkeerd, ook op whatsapp, en mijn voicemail uitgezet. Af en toe bel ik, om de dag ofzo, maar het verhaal is steeds hetzelfde: ze is kwaad, we hebben haar het ergst denkbare aangedaan, wie denken we wel niet dat we zijn, ze gaat er kapot en pleegt zelfmoord. Het zijn buien, want op zich doet ze het vrij goed in dat verzorgingshuis, waar ze allerliefst voor haar zijn en haar met alle aandacht/zorg omringen. Mijn zus blokkeert haar niet, maar neemt ook niet op, zij weet echter wel precies hoe vaak ze belt en appt ook nog. We zijn best ten einde raad, want hoe lang gaat dit nog duren?

Ik vind het ook zo verdrietig, probeert ze de hele tijd te bellen maar ze krijgt niemand te pakken, als je dat 25 keer per dag doet, lijkt mij dat je je zelfs als je dement bent 25 keer per dag in de steek gelaten voelt. Mijn dilemma is: wat is wreder? Haar telefoon op de een of andere manier afpakken, of haar als ze even alleen is de hele tijd zwaar gefrustreerd met die iPhone laten klooien waardoor ze steeds weer doodongelukkig is? Zou ze niet rustiger worden als ze niet meer met dat ding in de weer was? Ze snapt ook niet meer zo goed hoe hij werkt (tot een jaar geleden was ze serieus een whizkid van 77), dat is toch allemaal niet wenselijk?

Ik weet het niet, mijn zus denkt dat telefoon op een of andere manier afpakken nóg erger is.
anoniem6926

Berichtdoor josha, 10 Februari 2020

Dag Carine

je denkt toch niet dat als je een berichtje plaatst[ 20 Jan] en verder geen stappen onderneemt, geen raad opvolgt en alles bij het oude laat, het probleem zich vanzelf oplost?

Niemand echt NIEMAND weet hoe zich iets uitpakt bij mensen met dementie, dat zul jezelf moeten uitvogelen en dan afwachten.
Als je niets doet blijft alles gewoon bij het oude.
Je probeert gewoon iets en helpt dat niet dan ga je op zoek naar wat anders....

Ik lees ook niets over het inschakelen van het personeel hierbij, zij zouden jullie ook kunnen begeleiden hoe dit aan te pakken omdat jouw moeder echt niet de eerste is met dit gedrag in het tehuis, neem ik aan.

Ik zou niet zo twijfelen maar gericht iets gaan uitproberen. Of je accepteert dit wat er is.
Sterkte

Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: