Werk & Alzheimer te combineren?

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

Werk & Alzheimer te combineren?

Berichtdoor dochter39 » 28 Maart 2012

Onze moeder is 59 jaar en heeft onlangs de diagnose Alzheimer gekregen.
Ze is nu ziek thuis, omdat werken niet meer gaat. Ze rijdt taxi en is al een paar keer verdwaald.
Ze wil ook niet meer werken en nu genieten van alles wat ze nog kan en weet.

Ze is er vaak mee aan, heeft vreselijke huilbuien. Bang dat ze ons volgend jaar niet meer herkent. Ze is samen met papa de diagnose aan het verwerken.

Nu belde de Arbodienst dat ze na moet denken over vervangend werk. Is zij hiertoe verplicht?

Hoor graag jullie reactie.
Gr. Maartje
dochter39

Berichtdoor Linde » 28 Maart 2012

Hallo Maartje,

Voor zover ik weet, ken ik geen jong dementerenden die na de diagnose Alzheimer nog "vervangend" werk hebben gedaan. Ben ook benieuwd wat de Arbodienst bij vervangend werk voor ogen heeft. Ik zou hier zeker eerst naar vragen. Laat je moeder deze gesprekken in geen geval meer alleen voeren! Je kunt ook de arts die de diagnose heeft gesteld om advies vragen, of de maatschappelijk werker. Persoonlijk denk ik dat je moeder nu absoluut geen werkstress meer moet hebben!

Ben benieuwd of de Arbodienst haar oprecht tegemoet wil komen, met de bedoeling dat ze nog wat om handen heeft. Ofwel een functie / taak met behoud van hetzelfde salaris.
Of bedoelen ze een passende functie (werken naar vermogen), waarbij je er denk ik vanuit kunt gaan, dat het een minder betaalde baan is. Dit heeft dan dus nadelige gevolgen voor haar uitkering op het moment dat ze volledig afgekeurd gaat worden. Want volledige afkeuring gaat binnen afzienbare tijd komen, dat staat helaas vast.

En bedenk wel, dat het switchen van baan en collega's een enorme impact heeft. Een gezond functionerende medewerker kost het al minstens een half jaar om aan een nieuwe baan te wennen. Dit moet je mijns inziens niet meer willen voor je moeder...

De meesten die ik ken (van 45 tot 65) waren of voor de diagnose al vervroegd (door verminderd functioneren) gestopt met werken of al volledig afgekeurd. Anderen, waaronder mijn man, zijn binnen 1 à 2 jaar volledig afgekeurd. Hebben na de diagnose niet meer gewerkt, hooguit wat dagen of uren per week, hand-en spandiensten verricht bij hun werkgever. En zolang ze daar zelf nog wat plezier in hadden! En dus met behoud van hetzelfde salaris!!!

Versneld, binnen een jaar, volledig afkeuren kan, meen ik, omdat het een ziekte is met geen enkel zicht op volledig herstel. Sterker nog, het is een ziekte met een progressief karakter, ongeneeslijk.
Voor een werkgever is dit versneld afkeuren veelal "gunstiger", omdat ze de zieke werknemer dan maar één jaar in de ziektewet hebben en geen twee jaar hoeven door te betalen. Ook voor mijn man was versneld afkeuren gunstiger, omdat hij dan 75% van zijn laatst verdiende salaris kreeg. Bij volledig afkeuren na twee jaar, zou dit 70% zijn.

Mocht je vooraf meer (juridisch) advies willen dan zou je je kunnen wenden tot het juridisch loket. Een zieke werknemer kan men sowieso niet ontslaan, zeker niet als de diagnose Alzheimer er al ligt.
Heel veel sterkte!
Groeten Monique
Linde

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor dochter39 » 29 Maart 2012

phoe maartje

dat is een hele klap ook nog zo jong 59 jaar .

en dan hebben ze het over vervangend werk , jeetje dat ze je moeder zo en zo maar even de tijd geven om het te verwerken en jullie allen.

heel veel sterkte allemaal
dochter39

Berichtdoor Mia (vrijwilliger) » 29 Maart 2012

Beste Maartje,
Ik heb zeer goede ervaringen met het UWV. Vanaf gesprek 1 tot nu toe, alle lof voor de hulp en deskundigheid die ze daar in huis hebben. Neem gerust contact met hen op, ze weten echt van A tot Z waar je het over hebt als je met hen over dementie spreekt. Mijn partner heeft nu een ziektewetuitkering en er is wel een reintegratiemedewerker aan ons toe gewezen, maar ze snappen volkomen dat, ooit nog terugkeer in het arbeidsproces, onmogelijk is.
Mia (vrijwilliger)

Geboortejaar:
2015
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Mia (vrijwilliger) » 29 Maart 2012

Ik heb slechte ervaringen met de werkgever. Onbegrip van -0,0. Zeg maar, door de achterdeur er uit geschopt.
Wie heeft dit ook mee gemaakt? Ik ben erg benieuwd naar reacties.
Mia (vrijwilliger)

Geboortejaar:
2015
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor paard » 30 Maart 2012

Hallo maartje

bij mij is ook een vorm van dementie ondek,ruim 2 jaar geleden ik ben nu 50 ik hoef ook niet meer te werken helaas zou het graag willen maar ik denk zelf dat het ook niet ga lukken,om weer in het arbeids tempo te komen,ze hebben het vorige jaar wel opgeroepen dat ze een baan hadden maar bij naderzien van de gegevens heb ik daar niets meer van gehoord zit nu ruim jaar thuis.
paard

Berichtdoor Philipa » 10 Mei 2012

Hoi Maartje en 'Paard',
Voor mijn moeder hebben we een zorgboederij gevonden waar ze toen een van de 'betere' bleek te zijn. Ze trok dus erg naar de begeleiding toe en 'verzorgde' op haar manier samen met de begeleiding de activiteiten. Nu ze daar meer dan een jaar zit is ze vooral deelnemener aan de activiteiten.
Op zorgboederijen is veel mogelijk, ook als je als vrijwilliger aan de slag wilt. Het is voor mijn moeder's zelfvertrouwen en eigenwaarde heel goed geweest dat ze op tijd stopte met regulier werk en op een rustiger tempo aan de slag ging op de zorgboerderij.
Sterkte!
Groetjes Philipa
Philipa

Berichtdoor marleenmjansen » 20 Juni 2017

Zodra de diagnose Alzheimer is gesteld kan de werknemer samen met de Bedrijfsarts IVA aanvragen en daarmee de wachttijd voor de WIA verkorten. Er geldt dan een wachtijd van maximaal 13 weken. Het voordeel van de IVA is dat er geen re-integratie verplichting meer is en er dus ook geen gesprekken meer gevoerd hoeven te worden over ander werk. Bovendien kan de werknemer ook het 2e jaar tot 100% worden aangevuld en hoeft er niet gekort te worden tot 70% van het inkomen. Het voordeel voor de werkgever is dat er in een veel eerder stadium een uitkering komt van het UWV. Het moet voor de 68e week worden aangevraagd en kan maar 1 x worden aangevraagd. Nadeel bij IVA is dat je niet meer terug kan, mocht je later toch weer meer kunnen verdienen. Dit risico is te verwaarlozen bij Alzheimer. Het UWV is op de hoogte van deze afspraak en de arbeidsdeskundige van de Arbodienst kan dit met het UWV bespreken.
Bij de aanvraag dient wel de diagnose te worden meegestuurd.
M. Jansen
HR Manager
marleenmjansen

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 24 Juni 2017

Dag Marleen,

Bedankt voor je reactie en deelname aan het forum.
Dit is belangrijke informatie, waar velen wat aan zullen hebben.
Onderzoeker30.
onderzoeker30 (vrijwilliger)