medicijnen tegen psychose/hallucinaties (vasculaire dementie

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

medicijnen tegen psychose/hallucinaties (vasculaire dementie

Berichtdoor cris » 09 Mei 2019

Hallo,
Bij mijn moeder (80 jaar) is er ongeveer 1,5 jaar geleden (gemengde) dementie vastgesteld, waarschijnlijk cognitieve en vasculaire.
Ze vertoont veel symptomen van vasculaire dementie, zoals psychose, hallucinaties (visueel en auditief), agressie, wankeler en langzamer lopen, etc.

Tegen de psychose en hallucinaties kreeg ze in het begin Haloperidol, en meteen 2 weken daarna is dat door Quetiapine vervangen (2x 25mg dagelijks).
Maar blijkbaar werkt Quetiapine niet meer voldoende, want haar hallucinaties en psychose neemt alleen maar toe:
ze hoort een stem die tegen haar praat, ze kijkt zichzelf in de spiegel en praat met die stem, ze hoort dat bel aangaat,

Zijn er andere medicijnen die effectiever werken tegen hallucinaties en psychose bij (vasculaire) dementie?

Het samenwonen gaat niet meer en zelfs haar eigen kleindochters zijn bang van haar.

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Groeten,
Cristina
Laatst gewijzigd door cris op 09 Mei 2019, 2 keer totaal gewijzigd.
cris

Berichtdoor josha » 09 Mei 2019

Dag Cris 73

Mijn eerste reactie is dat geen enkel medicijn helpt bij/ tegen dementie. De symptonen die jij beschrijft zijn zo herkenbaar bij deze ziekte, waarom zou je dit onderdrukken met medicijnen zoals je schrijft.....Het enige wat er gebeurt is dat je moeder versuft en van de wereld raakt door die medicijnen en wat denk je van al die bijwerkingen? Deze geven juist allerlei klachten zoals niet goed meer kunnen lopen., nog verwarder zijn...

Mijn moeder heeft ooit 2x een spuit Haldol gekregen in het verpleeghuis omdat ze boos werd... ze kon daarna niet meer lopen... was totaal van de wereld en kwam liggend op een bed naar de verpleegafdeling[ ze was toen op de verzorgende afdeling] Dit is gebeurt zonder mijn toestemming[ dus de arts was strafbaar] en toen ik er achter kwam wat voor rommel ze haar hadden ingespoten heb ik direct ge-eist dat het stop gezet werd... en na 3 maanden kon ze weer lopen en was ze weer mobiel! Ze is bijna 100 jaar geworden in het verpleeghuis en dat ZONDER medicijnen .

Dus je begrijpt dat ik absoluut tegen medicatie ben als het gaat om de symptonen van dementie. Allereerst begrijpen waarom ze zo agressief is.. mee gaan in haar wereldje.. lief en begripvol blijven, ook als je het moeilijk vindt.

Medicijnen maken een zombie van je moeder, het wordt dan onderdrukt maar de dementie gaat steeds verder met inderdaad de symptonen die jij noemt. Door de medicijnen gaat de eigenheid van je moeder helemaal weg en is dat wat je wilt? Ik zou je aanraden om veel over deze ziekte te lezen en info op te vragen. Leg ook de kleindochters goed uit dat oma de ziekte dementie heeft en soms vreemd doet.

Bedenk dat het voor je moeder als "lijdend persoon"net zo erg is om deze rotziekte te hebben en vraag hulp bij de casemanager. Ik hoop dat je deze al hebt want deze kan jullie ondersteunen in dit zeer moeilijk proces.

Veel sterkte

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie