moeder verhuizen van Groningen naar Noord Holland?

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

moeder verhuizen van Groningen naar Noord Holland?

Berichtdoor Janineswart » 14 Mei 2019

Mijn moeder is geboren en getogen in Groningen, 85 jaar. Er is sprake van beginnend Alzheimer. Wij, haar 3 dochters wonen in Amsterdam en Hoorn. Ze is gewend aan bezoek van een van ons eens in de drie weken. Doen we er verstandig aan haar naar Noord Holland te verhuizen (kleinschalig wonen met zorg) zodat wij haar regelmatiger kunnen bezoeken, of verhuizen we haar naar een kleinschalige setting met zorg in Haren/Groningen? In het laatste geval komen we 1x per week als het zover is. heeft iemand ervaring mee, of kan een advies geven?
Janineswart

Berichtdoor HdB » 21 Mei 2019

Hallo Janine,

Oe, dat is en moeilijk dilemma waar jij en je zussen voor staan.
Mijn schoonmoeder heeft ook Alzheimer. Ze is een geboren en getogen noorderling (ze komt uit een kleine plaats vlakbij Groningen), maar woont alweer jaren in Utrecht. Voordat er bij haar Alzheimer werd geconstateerd, zei ze wel eens dat wanneer ze ouder werd, ze op een gegeven moment graag terugwilde naar Groningen. Nu, met diagnose Alzheimer, hebben wij haar deze vraag weer gesteld. Wat zou je willen wanneer je niet meer zelfstandig zou kunnen wonen; terug naar het noorden of hier blijven (Utrecht)? Ze was heel stellig in haar antwoord en zei dat ze wil blijven wonen waar ze nu woont. Ze kent de buren, de buurt, haar vaste fietstochtje naar de Albert Heijn. Alles is vertrouwd. En zo kan ze nog een tijdje zelfstandig vooruit. Een nieuwe omgeving maakt haar nerveus en kan ze niet meer overzien. Ik ben blij dat we haar dit hebben kunnen vragen. We hadden dit antwoord eigenlijk niet verwacht, maar nu kunnen we ons richten op begeleid wonen in de buurt van waar ze nu woont.
Hebben jullie het al met je moeder besproken? Kan dat nog of beseft ze de impact van de vraag niet meer? Ik denk dat het voor haar fijn is wanneer ze zelf een stem heeft hierin. Er verandert al zoveel en er is steeds meer dat ze niet meer zelfstandig kan beslissen. Aan de andere kant leeft ze misschien ook heel erg op van jullie bezoek en weegt dat voor haar zwaarder dan de plek waar ze woont.
Ik hoop dat jullie het met haar kunnen bespreken en gezamenlijk een oplossing voor dit moeilijke vraagstuk kunnen vinden.

Veel sterkte voor jullie!
HdB

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Janineswart » 21 Mei 2019

Beste HdB,

Dank je wel voor de moeite die je hebt genomen te reageren. Het is al besproken met mijn moeder, maar de boodschap lijkt niet bij haar door te dringen. Ze kan niet meer rationeel redeneren en een goed beeld vormen van de situatie die gaat komen. Tussen 14 mei (de dag dat ik dit plaatste) en nu is er een verslechtering geconstateerd. Het lijkt allemaal snel te gaan.
Ons gevoel laten we meebepalen. Verhuizen lijkt ook sneller te gaan dan we in eerste instantie dachten. We willen voorkomen dat het op een crisis uit gaat lopen. Daarom is het gevoel bepalender dan het verstand. In de laatste periode van haar leven willen we een 'goed' gevoel geven. Dat is erg belangrijk.
Nogmaals dank, wordt zeer gewaardeerd. Jij ook veel sterkte toegewenst! Het is geen makkelijke tijd.
Janineswart