Wat doe je als ze allebei niet de hulp willen die nodig is?

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Wat doe je als ze allebei niet de hulp willen die nodig is?

Berichtdoor Katvah » 04 Juni 2019

Hoi allemaal,

Mijn moeder van 70 heeft Alzheimer. Al behoorlijk vergevorderd ook: ze registreert slecht buiten haar vertrouwde omgeving, kan zinnen niet altijd afmaken, heeft geen idee wat ze moet met kleding, met eten, met mensen. Ze is van de allerliefste naar de allervijandigste gegaan qua karakter. Ze is zo ongelukkig. Er mag alleen niet over gepraat worden, want "ze is toch niet gek!".

Daarbij komt, dat mijn vader niet met deze situatie weet om te gaan. Hij is ontzettend boos en corrigerend tegen mijn moeder. Heeft een harde stem, is dominant van karakter en weinig inlevend. En wijst dus ook elke inmenging van buitenaf af: er is tenslotte niks aan de hand. Alleen zie ik dat ze eraan onderdoor gaan en plaatst hij zichzelf in de slachtofferrol.

Hulp wijzen ze af. Informatie over Alzheimer leest m'n vader niet. De case manager zit ook met de handen in 't haar. Het is echt wachten op slecht nieuws: dat ze is weggelopen, een ongeluk heeft gehad, van de trap is gevallen.

Ik ga er regelmatig langs, om een stukje gezelligheid te brengen. De rest wordt niet opgepikt, aan adviezen etc. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet het niet meer.

Groet,
Katvah
Katvah

Geboortejaar:
1980
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor HdB » 03 Juli 2019

Hoi Katvah,

Jeetje wat een lastige situatie!
Het is zo moeilijk wanneer je ziet dat het niet goed gaat, maar niks bespreekbaar kan maken omdat het hebben van Alzheimer wordt ontkend.

Het is ook nogal wat waar jij en je vader voor komen te staan. Je moeder die door de ziekte verandert van karakter en niet alles meer begrijpt. Dat is voor je vader hard om mee te maken en ergens begrijp ik dat hij ontkent dat er iets aan de hand is. Als je het toegeeft, dan is het ook ècht zo, en nu kunnen ze nog doen alsof er niks aan de hand is. Misschien is dat hun of zijn manier om overeind te blijven.

Mijn schoonmoeder van 71 heeft ook Alzheimer. Zij woont alleen en ontkent ook continue dat er iets aan de hand is. Ze is wat vergeetachtig maar dat komt omdat ze wat ouder wordt zegt ze. Of dan heeft ze weer wel Alzheimer, alleen bij haar wordt het niet erger. Ook weigert ze alle hulp, omdat er niks aan de hand is volgens haar. Onze casemanager blijft wel volhouden en hopelijk lukt het binnenkort om mijn schoonmoeder zo ver te krijgen dat ze hulp accepteert van een soort buddy. Iemand die haar helpt met de dagelijkse gang van zaken. Hopelijk lukt dat jullie casemanager ook. Zou het voor je vader of jou niet fijn kunnen zijn om eens met een deskundige of lotgenoten te praten hierover. Het zou voor je vader misschien wel een opluchting zijn wanneer hij merkt dat hij niet de enige is die in zo'n zware situatie zit.

Ik weet niet waar jullie wonen, maar misschien is het een idee om eens naar een Alzheimer Cafe te gaan. Hier tref je mensen in dezelfde situatie als jij en zijn er vrijwilligers of deskundigen aanwezig die misschien kunnen helpen. Hier vind je er meer informatie over en kan je zien of er een Alzheimer Cafe bij jullie in de buurt is:
https://dementie.nl/hulp-en-advies/alzheimer-cafe

Ook zou jij, of je vader eens kunnen bellen met de Alzheimer telefoon, mochten jullie behoefte hebben om er met iemand over te praten die je niet kent:
https://dementie.nl/lotgenotencontact/w ... ertelefoon

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Ik vind het ook heel goed dat je probeert wat gezelligheid en vrolijkheid te brengen in het leven van je ouders door ze regelmatig te bezoeken. Het is en blijft een hele lastige en verdrietige situatie en ik hoop echt van harte dat je ouders op een gegeven moment de hulp accepteren die ze nodig hebben.

Heel veel sterkte voor jullie!
HdB

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Katvah » 11 Juli 2019

Hoi HdB,

Dankjewel voor je reactie! Ik heb inderdaad al voorgesteld om naar een Alzheimer Café te gaan, maar dat wil m'n vader (nog) niet. Ik blijf proberen ;)

Vriendelijke groet,
Katvah
Katvah

Geboortejaar:
1980
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: