Verward agressie

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Verward agressie

Berichtdoor greensiam » 11 September 2019

Goede dag, het gaat even over het volgende. Bij mijn moeder van 87 jaar is ergens in april dit jaar, de diagnose dementie geconstateerd in het AMC ziekenhuis te Amsterdam. Ik was daar niet zo door verrast omdat ik al wel de symptomen opmerkte. We leven inmiddels al weer in september en ik moet zeggen dat ze wel erg snel achteruit gaat. Er is trouwens in juni een casemanager aangevraagd, maar door de lange wachtlijsten in Amsterdam Z.O. nog steeds niet beschikbaar. Ik ben haar zoon en ik sta er wat hulp echter helemaal alleen voor omdat we geen familie meer hebben die ons, mij kan steunen. Vandaar dat ik blij was om deze site te vinden.

Mijn moeder word steeds verwarder en raakt daardoor ook constant wat kwijt, of vind dingen in huis die er volgens haar nooit geweest zijn. En het vervelende is nou dat ze mij daar constant de schuld van geeft. Ontkennen heeft totaal geen zin omdat ze dan alleen maar onredelijker wordt. Het is nu zelfs al zo erg dat ze me gedreigd heeft naar te politie te gaan om mij aan te gaan geven. En ik ben bang dat ze dat nog gaat doen ook.

Ze woont trouwens nog volledig zelfstandig wat het er natuurlijk niet veel beter op maakt omdat ze gek wordt van de eenzaamheid, die ik natuurlijk niet voor haar in kan vullen.

Ik zou het erg fijn vinden als iemand hier soortgelijke ervaringen mee heeft en hoe je daar dan mee om gaat.

Peter
greensiam

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 11 September 2019

Dag Peter,

Ik hoop dat je veel reacties krijgt van lotgenoten, het is namelijk heel herkenbaar gedrag: een uiting van achterdocht en frustratie. Ze vertrouwt haar eigen geheugen niet meer en verliest de controle.

Lees ook eens bijgaande informatie en tips:
https://dementie.nl/agressie/omgaan-met ... t-dementie
https://dementie.nl/achterdocht/omgaan- ... r-dementie

Goed dat je een casemanager krijgt toegewezen, want de zorg gaat steeds zwaarder worden en daar kun je wel wat hulp bij gebruiken. Misschien is het mogelijk haar op een gegeven moment naar een dagbesteding te krijgen,
wie weet vindt ze het zelfs gezellig. Sterkte Peter, hartelijke groet.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor josha » 11 September 2019

Dag Peter

Erg confronterend voor je om te zien hoe je moeder steeds meer de regie en controle over haar leven verliest en daardoor dit zeer onrechtvaardig gedrag vertoont naar jou toe.
Weet dat het gewoon bij de dementie hoort en niet persoonlijk naar jou toe is.. juist bij mensen die hun dierbaar zijn en het dichtste bij staan, zie je vaak dit gedrag.. ergens dus een bewijs dat je haar dierbaar bent....

Nee er tegen in gaan heeft geen enkele zin , zoals je al ervaren hebt. Haar afleiden is het beste en lukt dat niet dan zit er niets anders op dan door weg te gaan..voor een poosje... hoe erg dat ook voor je is om je moeder zo achter te laten.Vaak als je daarna weer komt, is de bui over en is ze het vergeten hopelijk....

Het lijkt me wel zinvol dat je zorgt voor wat meer hulp, echt alleen is het geen doen. En hou je ook niet vol op den duur.
Misschien toch een beroep doen op mensen in je omgeving om ook eens langs te gaan bij haar. Heeft ze thuiszorg voor het huis schoonhouden ? Verzorgt ze zelf nog de maaltijden?

Ook is het belangrijk dat je probeert om een dagopvang te regelen. ook voor jou krijg je daar vaak hulp hoe om te gaan met dit proces en als de casemanager geregeld is kun je daar terecht met de begeleiding voor zowel voor jou als je moeder. Ik heb veel gehad aan een overbuurvrouw die in de gaten hield of er s`nachts licht brandde en af en toe ging kijken bij haar.. Ook had deze mijn telefoonnummer, zodat ze me kon bellen en ik direct kon komen als er wat was..

Heel veel sterkte en wijsheid.
Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie