logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Welkom!

Hier kun je je jezelf voorstellen aan anderen op het forum

Re: Welkom!

Berichtdoor Margaret, 27 December 2019

Welkom Sastosa, bedankt voor het voorstellen. Je verhaal is herkenbaar voor mij. Mijn vader had FTD, al op 58-jarige leeftijd. Ikzelf ben pas 45, maar het spookt wel in mijn hoofd. En ik kan me voorstellen dat als ik straks rond die leeftijd ben, ik me meer zorgen maak.

Dementie boven de 65 is dus meestal niet erfelijk, misschien stelt dat gerust? Als je je dagelijks zorgen maakt is het misschien fijn om er een keer met je huisarts over te praten? Wellicht kan hij je geruststellen.
Margaret

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Monte, 08 Januari 2020

Mijn moeder is 33 jaar getrouwd met haar echtgenoot.
Twee jaar geleden constateerden wij als kinderen (2 +2) voor het eerst dat er huiselijk geweld plaats vond bij ouders. Via Veilig Thuis is er uiteindelijk een plan gemaakt, maar zwaar drinkende man (standaard alcoholist) was de eerste die zich niet aan het plan hield. Hij drinkt stevig door met alle gevolgen van dien. "Eigen keuze" zeggen professionals.
De verhuizing naar een zorghuis, na een indicatie van dementie bij moeder, zou rust moeten geven.....
Monte

Geboortejaar:
1961
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Erwin930, 12 Januari 2020

Hallo allemaal, mijn naam is Erwin (55), en wij weten sinds een klein jaar dat mijn vrouw Annemieke, 54 jaar oud, de ziekte van Alzheimer heeft. En alhoewel het in het begin een verklaring was voor de problemen die zij in haar werk tegen kwam, de laatste maanden gaat de progressie razendsnel. Ons gezin, wij hebben een geweldige dochter van 16 jaar, Barbara, een lieve hond Pippi (een Hollandse Smoushond), twee poezen en twee konijnen, heeft nogal een transformatie moeten doorgaan. Annemieke was zelfstandig fysiotherapeut, met al meer dan dertig jaar een eigen praktijk in Scheveningen, en ik heb ook mijn eigen bedrijf. Nu regel ik alles: geregel voor de opleiding van Barbara, alle zaken rond de verkoop van de praktijk van Annemieke, de indeling van de dagbesteding van Annemieke, en een bijna overweldigende hoeveelheid privézaken rondom het overlijden van mijn vader en diens vrouw, die in het buitenland woonden. Wij wonen al sinds 2001 in het Westland, van geboorte is Annemieke Rotterdamse en ik ben 110% Hagenees, en de ondersteuning die wij in het Westland en omgeving ontvangen stemt ons heel blij. Maar desondanks, als mantelzorger krijg ik veel meer voor mijn kiezen dan mijn matige gezondheid aankan, en soms weet ik niet hoe lang ik dit kan volhouden. Maar ik denk dat iedereen dat wel eens heeft, dus schouders er onder en gaan!
Erwin930

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor josha, 12 Januari 2020

Dag Erwin

Na het lezen van je bericht is de eerste gedachte bij mij ook, dat je nog al wat op je bordje krijgt... en dat op deze vrij jonge leeftijd. En ik kan me zo goed voorstellen dat je er af en toe even flink door heen zit... Het is ook heel veel wat je allemaal nu in je eentje moet regelen.
Daarom is het zo goed dat je even stoom af blaast op dit forum en je verhaal kwijt kunt.

Gelukkig schrijf je dat je goede ondersteuning krijgt, ik hoop dat er ook al een casemanager in beeld is die ook jou kan begeleiden?
Weet je een mens kan soms veel meer aan dan hij/ zij zelf denkt en jou intentie is heerlijk nuchter.. je gaat er gewoon voor!

Heel normaal hoor dat je af en toe even wat wanhopig bent en het even niet ziet zitten...... laat het maar toe en deel het gerust . We gaan als mantelzorger vaak door dezelfde ellende en fasen heen en daarom is er ook vaak veel begrip voor de ander.

Ik heb het kunnen afsluiten, omdat mijn zeer oude moeder is overleden op 15 Maart vorig jaar.... maar vergeten doe je het nooit en wat heb ik er veel van geleerd....
Ook jij komt voor dingen te staan dat je denkt "ik trek het niet meer "en toch lukt het je!

Heel veel sterkte!

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Janneke85, 15 Januari 2020

Monte schreef:
> Mijn moeder is 33 jaar getrouwd met haar echtgenoot.
> Twee jaar geleden constateerden wij als kinderen (2 +2) voor het eerst dat
> er huiselijk geweld plaats vond bij ouders. Via Veilig Thuis is er
> uiteindelijk een plan gemaakt, maar zwaar drinkende man (standaard
> alcoholist) was de eerste die zich niet aan het plan hield. Hij drinkt
> stevig door met alle gevolgen van dien. "Eigen keuze" zeggen
> professionals.
> De verhuizing naar een zorghuis, na een indicatie van dementie bij moeder,
> zou rust moeten geven.....

Hoi Monte, bedankt voor het voorstellen. Wat een heftige situatie. Weet je al wanneer je moeder kan verhuizen?
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Janneke85, 15 Januari 2020

Erwin930 schreef:
> Hallo allemaal, mijn naam is Erwin (55), en wij weten sinds een klein jaar
> dat mijn vrouw Annemieke, 54 jaar oud, de ziekte van Alzheimer heeft. En
> alhoewel het in het begin een verklaring was voor de problemen die zij in
> haar werk tegen kwam, de laatste maanden gaat de progressie razendsnel. Ons
> gezin, wij hebben een geweldige dochter van 16 jaar, Barbara, een lieve
> hond Pippi (een Hollandse Smoushond), twee poezen en twee konijnen, heeft
> nogal een transformatie moeten doorgaan. Annemieke was zelfstandig
> fysiotherapeut, met al meer dan dertig jaar een eigen praktijk in
> Scheveningen, en ik heb ook mijn eigen bedrijf. Nu regel ik alles: geregel
> voor de opleiding van Barbara, alle zaken rond de verkoop van de praktijk
> van Annemieke, de indeling van de dagbesteding van Annemieke, en een bijna
> overweldigende hoeveelheid privézaken rondom het overlijden van mijn vader
> en diens vrouw, die in het buitenland woonden. Wij wonen al sinds 2001 in
> het Westland, van geboorte is Annemieke Rotterdamse en ik ben 110%
> Hagenees, en de ondersteuning die wij in het Westland en omgeving ontvangen
> stemt ons heel blij. Maar desondanks, als mantelzorger krijg ik veel meer
> voor mijn kiezen dan mijn matige gezondheid aankan, en soms weet ik niet
> hoe lang ik dit kan volhouden. Maar ik denk dat iedereen dat wel eens
> heeft, dus schouders er onder en gaan!

Welkom Erwin, wat ontzettend verdrietig dat Annemieke op zo'n jonge leeftijd alzheimer heeft gekregen. Ik wens jullie veel sterkte toe. Ik vind je in je bericht heel positief en krachtig overkomen.
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Enig kind, 19 Januari 2020

Hallo, ik ben Marretje en mijn moeder heeft dementie. Lastig want ik ben enig kind, werk meer dan fulltime en heb twee puberdochters.
Enig kind

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor hansinge1, 21 Januari 2020

Enkele dagen geleden heb ik een bericht geplaatst over de privacy wetgeving in relatie tot informeren van (eerste) contactenpersonen van een patiënt. Rest mij nog mij nog even te introduceren.
Mijn naam is Hans en ben 69+ (voel me echter fitter dan toen ik 20 was :-)).
Sinds de relatie met mijn vrouw heb ik ook een uitstekende relatie (gehad) met mijn schoonouders. Mijn schoonvader is 3 jaar geleden zeer onverwacht overleden. Enige tijd daarvoor hadden mijn vrouw en ik het idee dat er momenten waren dat onze (schoon)moeder niet helemaal helder was. Enkele maanden na het overlijden veranderde het gedrag van onze (schoon)moeder nadrukkelijk. Ze raakte zaken kwijt, ze viel zeer vaak terug in het verleden en herhaalde zichzelf zeer regelmatig. We vonden dat zo opvallend omdat ze daartegenover nog steeds zelfstandig is, nog de bus neemt, zelfstandig naar de fysio gaat en de moeilijkste cryptogrammen uit de krant oplost(e). "nee, mij mankeert niets; ik ben nog hartstikke helder", dat waren de opmerkingen die we gevraagd en ongevraagd regelmatig hoorden. En dat was ook inderdaad zo. Ik maak nu een grote sprong voorwaarts. Het contact heeft onze (schoon)moeder met ons verbroken. Ik verwijs daartoe naar mijn bericht van enkele dagen geleden. Dat bericht spreekt voor zich. Wij zijn enorm teleurgesteld in de communicatie met zorgverleners, die de AVG als handvat gebruiken om ons niet te informeren. Mijn eerdere bericht zou voor ons naar adviezen moeten leiden hoe verder te handelen. Zijn er mogelijkheden op enigerlei wijze in contact te komen met, voor ons bekende, zorgverleners (huisarts, casemanager, kliniek, geriater of neuropsycholoog). Zowel onze huisarts als mijn cardioloog (ik heb hartklachten gekregen door deze hele toestand) hebben ons/mij nadrukkelijk geadviseerd afstand te nemen van onze (schoon)moeder. Het is niet ons probleem, is hun standpunt. Deze mensen kunnen ons sowieso niet helpen, omdat ze niet als "intermediair" kunnen functioneren. "Loslaten" is mij, met medicatie, gelukt. Voor mijn vrouw ligt dat natuurlijk heel anders. Daar ligt een emotioneel aspect. Alzheimer-café's zijn geen optie, omdat daar niet het advies kon worden gegeven waarop we zaten te wachten. Mogelijk dat dit forum wel kan leiden tot enig perspectief.
hansinge1

Geboortejaar:
1950
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Janneke85, 21 Januari 2020

hansinge1 schreef:
> Enkele dagen geleden heb ik een bericht geplaatst over de privacy wetgeving
> in relatie tot informeren van (eerste) contactenpersonen van een patiënt.
> Rest mij nog mij nog even te introduceren.
> Mijn naam is Hans en ben 69+ (voel me echter fitter dan toen ik 20 was
> :-)).
> Sinds de relatie met mijn vrouw heb ik ook een uitstekende relatie (gehad)
> met mijn schoonouders. Mijn schoonvader is 3 jaar geleden zeer onverwacht
> overleden. Enige tijd daarvoor hadden mijn vrouw en ik het idee dat er
> momenten waren dat onze (schoon)moeder niet helemaal helder was. Enkele
> maanden na het overlijden veranderde het gedrag van onze (schoon)moeder
> nadrukkelijk. Ze raakte zaken kwijt, ze viel zeer vaak terug in het
> verleden en herhaalde zichzelf zeer regelmatig. We vonden dat zo opvallend
> omdat ze daartegenover nog steeds zelfstandig is, nog de bus neemt,
> zelfstandig naar de fysio gaat en de moeilijkste cryptogrammen uit de krant
> oplost(e). "nee, mij mankeert niets; ik ben nog hartstikke
> helder", dat waren de opmerkingen die we gevraagd en ongevraagd
> regelmatig hoorden. En dat was ook inderdaad zo. Ik maak nu een grote
> sprong voorwaarts. Het contact heeft onze (schoon)moeder met ons verbroken.
> Ik verwijs daartoe naar mijn bericht van enkele dagen geleden. Dat bericht
> spreekt voor zich. Wij zijn enorm teleurgesteld in de communicatie met
> zorgverleners, die de AVG als handvat gebruiken om ons niet te informeren.
> Mijn eerdere bericht zou voor ons naar adviezen moeten leiden hoe verder te
> handelen. Zijn er mogelijkheden op enigerlei wijze in contact te komen met,
> voor ons bekende, zorgverleners (huisarts, casemanager, kliniek, geriater
> of neuropsycholoog). Zowel onze huisarts als mijn cardioloog (ik heb
> hartklachten gekregen door deze hele toestand) hebben ons/mij nadrukkelijk
> geadviseerd afstand te nemen van onze (schoon)moeder. Het is niet ons
> probleem, is hun standpunt. Deze mensen kunnen ons sowieso niet helpen,
> omdat ze niet als "intermediair" kunnen functioneren.
> "Loslaten" is mij, met medicatie, gelukt. Voor mijn vrouw ligt
> dat natuurlijk heel anders. Daar ligt een emotioneel aspect.
> Alzheimer-café's zijn geen optie, omdat daar niet het advies kon worden
> gegeven waarop we zaten te wachten. Mogelijk dat dit forum wel kan leiden
> tot enig perspectief.

Beste Hans, hartelijk dank voor het voorstellen en wat knap dat je kunt loslaten. Ik hoop dat je iets aan het forum hebt.
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Vivian Klaassen, 25 Januari 2020

Mijn naam is Vivian Klaassen. Mijn vader heeft op dit moment al 14 jaar Alzheimer. Samen met mijn moeder zorg ik voor hem. Hoe zwaar het vaak ook is, toch zijn er steeds weer hele kleine mooie momentjes waarvan we kunnen genieten!
Vivian Klaassen

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: