Euthanasie terugkerende vraag

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Euthanasie terugkerende vraag

Berichtdoor Cathootje » 26 November 2019

Mijn schoonmoeder zegt regelmatig dat ze euthanasie wil. Ze heeft jaren geleden al een verklaring opgesteld en dit regelmatig bij de huisarts herhaald. ik heb hem gebeld en gevraagd of hij hierover met haar in gesprek wil gaan zodat ze in ieder geval het gevoel heeft dat ze serieus genomen wordt. Hij zei dat het niet meer kan omdat ze zij niet langer wilsbekwaam is vanwege de dementie.

Soms is ze vrolijk en dan is het onderwerp van de baan maar als het wat minder gaat komt ze steevast met de wens om dood te gaan. Hoe reageer je hierop.
Ga je er tegenin, negeer je het? Snap dat het geen zin heeft om haar te vertellen dat ze vanwege de dementie hier niet meer voor in aanmerking komt. Maar wat zijn jullie ervaringen hiermee.
Hebben jullie tips of advies ?
Cathootje

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor josha » 26 November 2019

Dag Cathootje

Ik zou het zeker niet negeren en er ook niet tegen in gaan. Het is altijd belangrijk om iemand met dementie serieus te nemen en proberen om het rustig te houden. Ga altijd mee in het gesprek, zodat er geen conflikten komen

Misschien een idee om eens dieper in te gaan op haar wens om dood te willen? Wat maakt haar zo ongelukkig, zijn daar oplossingen voor te bedenken? Of is het een vraag om meer aandacht? Verveelt ze zich.. heeft ze genoeg afleiding?
Laat je haar voelen dat ze nog belangrijk voor jou/ de anderen is? Misschien voelt ze zich nutteloos? Ga dat eens uitzoeken en misschien is alleen het uitspreken waarom ze dood wil al wel een opluchting voor haar!

Veel sterkte en wijsheid bij het gesprek.

Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Josine » 28 November 2019

Beste Cathootje,

In aanvulling op de reactie van Joshua:
Juist mensen met dementie hebben er behoefte aan serieus te worden genomen. Dat je moeder volgens de huisarts niet meer wilsbekwaam is, doet daar niets aan af. Maar misschien bedoelt de huisarts dat zij niet meer weet dat ze het euthanasieverzoek ooit heeft neergelegd? Dan zou hij of zij er juist over moeten beginnen, met de vraag of dat verzoek nog actueel is.
Volgens de wet is ook euthanasie toegestaan bij iemand die wilsonbekwaam is, en die net als je moeder een verzoek heeft gedaan toe hij/zij nog wilsbekwaam was. Alleen zijn weinig artsen bereid iemand dood te maken die niet meer weet dat hij ooit heeft vastgelegd dat hij in bepaalde omstandigheden euthanasie zou willen, en dat nu niet meer consequent kan aangeven.
Sterkte.

Josine van der Poel, Alzheimer Nederland
Josine

Geboortejaar:
1956
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Cathootje » 28 November 2019

Dank jullie wel voor jullie reactie.
Huisarts vind haar vanwege de dementie wilsonbekwaam en wil er niet aan meewerken.
Hij komt zelfs niet op huisbezoek, we moesten maar naar de praktijk komen als we erover wilden praten.
Dat heb ik namens mijn schoonmoeder geweigerd en in zijn plaats is toen de praktijkondersteuner thuis komen praten.
Maar toen wilde ze geen euthanasie meer omdat ze dacht snel naar een verzorgingstehuis te verhuizen.
Vandaag jullie raad opgevolgd en doorgevraagd waarom ze dood wil.

Ze gaf aan dat ze zo afhankelijk is geworden van anderen, dat ze nog heel weinig zelf kan, al die mensen al die zorg dat benauwd haar. Ze wil weer "vrij" zijn zo verwoordde zij het.
Ze had een tijdschrift over euthanasie en gaf het aan mij mee om thuis door te lezen. Ik ga dit zeker doen en blijf ook met haar in gesprek hierover.
Cathootje

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: