Column: Waarom ik het woord 'mantelzorger' haat

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Column: Waarom ik het woord 'mantelzorger' haat

Berichtdoor Janneke85 » 04 December 2019

"Mijn vader overleed bijna een jaar geleden. Hij had de ziekte van Alzheimer. Maar dit praatje gaat niet over hem. Dit gaat over mijn moeder, mijn broer, mijn zus en mijzelf. Want op de dag dat pa zijn diagnose kreeg, werden ook wij gediagnosticeerd."

Toen de vader van Toine Heijmans alzheimer kreeg, werd hij opeens mantelzorger. Hij schrijft erover in de Volkskrant:

"Mantelzorger – dat klinkt zo zoet en zacht, zo goed-dat-je-dit doet, zo warm en wollig. Maar dat is het niet. Het is wreed. Het is uitputtend. Het is slopend, fysiek en mentaal."

(https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b20fdcae/)

Wat vind jij van het woord 'mantelzorger'? Dekt de term de lading of zou je kiezen voor een alternatief? Hoe voelt het voor jou om mantelzorger te zijn?
Janneke85

Berichtdoor dochtermantelzorgt » Gisteren

Ja! Ik ben het er helemaal mee eens, mantelzorger klinkt te vrijblijvend (zoiets als vrijwilliger) en te lief. Het is ongelooflijk zwaar, onmenselijk wreed bij dementie.
Mantelzorgen bij een moeder met een hersentumor was heftig en pittig, maar vele malen makkelijker dan mantelzorgen voor een dementerende. De zorg rond mijn moeder duurde ruim een jaar. Daarna had ik ook ruim een jaar nodig om daarvan bij te komen.
Ondanks een fantastische casemanager en een zus om mantelzorg mee te delen is mantelzorgen bij dementie onvoorstelbaar slopend. De paniek en stress van de dementerende steeds te moeten opvangen is niet te doen. Er wordt voortdurend uitgegaan van ondersteuning door mantelzorgers. De belasting is op alle fronten (fysiek, mentaal) en dat JARENLANG. Wat ik storend vind is dat de beeldvorming zich vooral richt op 'gezelligheid met dementie' waarbij een mooi moment voor de dementerende centraal staat. Prachtig, maar niet de werkelijkheid. Die is rauw en ontluisterend. En de dementerende? Die is na het kwartiertje gezelligheid weer terug in de staat van paniek en stress.
dochtermantelzorgt

Berichtdoor Margaret » Gisteren

Treffend omschreven dochtermantelzorgt. Mantelzorger heeft inderdaad dezelfde lading als vrijwilliger, maar zo vrijwillig is het vaak niet. En je kan vaak ook niet de momenten dat je moet werken kiezen.

Ik beheer ook de social media kanalen van Alzheimer Nederland. Vooral op Facebook ligt er inderdaad nadruk op de mooie momenten. We zien ook dat juist positieve berichten gedeeld worden door volgers. Daarom lijkt de behoefte daaraan wel groot te zijn. Ik kan dat ook wel herinneren toen mijn vader nog beginnende dementie had: ik wilde niet zomaar geconfronteerd worden met heftige beelden wat voor mij nog in de toekomst lag. Dat vind ik ook belangrijk voor de mensen met beginnende dementie die ons volgen. Op Google zoek je op onderwerp, maar op Facebook komen berichten zomaar tussen de foto's van je familie en vrienden te staan. Daarom zijn we daar voorzichtig met confronterende informatie.

Maar mede door het artikel van Toine en de reacties erop zoals die van jou, hebben we nu wel besloten om een iets realistischer beeld te schetsen in de tekst, dat kan ook zonder confronterende foto's.
Margaret

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor dochtermantelzorgt » Gisteren

Dank voor je reactie Margaret, fijn dat der in de communicatie meer aandacht komt voor de realiteit. Ik moet regelmatig een 'mantelzorgdag' inlassen en zet dat ook zo in mijn werkagenda. Collega's wensen me dan 'veel plezier'. Dat is heel goed bedoeld en ik probeer er het beste van te maken. Maar ik zou ook wel graag eens een echte vrije dag willen hebben tussendoor, zonder zorgen!
dochtermantelzorgt