FTD

FTD

Berichtdoor CM » 04 December 2019

Mijn man heeft al meer dan 15 jaar een vorm van dementie. Eerst was het beginnende vasculaire dementie, jaren later kregen we na een lange dag van onderzoeken, van een geriater in Eindhoven te horen " U heeft geen dementie, wel een geheugen probleem, maar ik weet niet waar dat vandaan komt, goede middag!" En daar stonden we dan.
Via via nu bij een geriater in Den Bosch en die stelde de diagnose FTD. Hij liet ons de MRI zien en je zag duidelijk grijze gebieden tussen het hersenweefsel.
Ik merk nu dat hij veranderd. Er zijn eigenschappen van hem die verharden, mopperen bijvoorbeeld, zijn mening geven en hij heeft niet door wat het met anderen doet. Zijn empathie is ook bijna weg.
Als we met elkaar praten kan dat zonder aanwijsbare reden uitmonden in een woordenwisseling.
Hij is altijd al redelijk dominant geweest en dat wordt nu erger merk ik.
Waar ik moeite mee heb is dat zijn reactie soms onvoorspelbaar is. Ik moet hem zoiezo niet storen als hij op zijn pc bezig is of onderbreken als hij iets aan het zeggen is. En dat laatste doe ik nogal eens.
Ik ben bang voor de toekomst.
CM

Berichtdoor robinhaak » 07 December 2019

Beste CM,

Wat een vervelend situatie waar jullie in zitten. Helaas wordt FTD inderdaad gekenmerkt door veranderingen in gedrag, persoonlijkheid en emoties, wat vaak grote impact heeft op naasten. Op https://www.ftdlotgenoten.nl/ (misschien kende je deze site al) vind je heel veel informatie/ervaringsverhalen betreffende FTD. Naast hier op het forum, is er ook informatie over FTD te vinden (wel vrij algemeen, https://dementie.nl/frontotemporale-dementie-ftd). Hopelijk heb je hier iets aan!

Met vriendelijke groet,
Robin
robinhaak

Geboortejaar:
1998
Geslacht:
Man

Berichtdoor Margaret » Gisteren

Welkom op het forum CM. Ik kan me voorstellen dat je bang bent voor de toekomst. Niet alleen hij verandert, maar ook jullie relatie. Heb je al contact met een goede casemanager die je tips kan geven hoe je met hem omgaat en hoe je ook ervoor kan zorgen dat je ruimte voor jezelf creëert? Daar heb je wel recht op.
Margaret

Geslacht:
Vrouw