logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Buurvrouw dementerend, waar melden?

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

Buurvrouw dementerend, waar melden?

Berichtdoor salandit, 15 Januari 2020

Sinds enige tijd heb ik in de gaten dat mijn buurvrouw dementerend aan het raken is. Ze staat bijvoorbeeld een uur voor de lift op de bus op te wachten of staat buiten midden op straat ruim een half uur stil, omdat ze niet meer weet waar ze naar onderweg was. Dit gebeurt ook nu het zo koud is buiten, dat ze soms wel een uur doelloos buiten staat of rondjes loopt. Nu wonen wij in een sociale huurflat waar het verloop heel groot is en de mensen kennen elkaar ook niet goed of lang. Ik woon sinds een paar jaar naast deze buurvrouw en heb alleen oppervlakkig contact met haar. Ik wil graag deze zorg ergens melden, omdat ik denk dat zij hulp nodig heeft. Ik weet uit de gesprekken dat ze kinderen heeft, maar ik zie deze helaas nooit langs komen. Ik weet niet wie haar huisarts is en ik kom ook niet bij haar over de vloer. Zelf heb ik een drukke baan en studie en deel ik de mantelzorg over mijn oma, dus ik kan zelf niet veel tijd steken hierin. Bij wie kan ik dergelijke zorgen melden? Wie pikt dit op?
salandit

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor josha, 15 Januari 2020

Dag Salandit

Allereerst wat ontzettend goed van je dat je dit gedrag van je buurvrouw op pikt! Zo zie ik het graag. dat de samenleving wat betrokken raakt bij elkaar.

Misschien een goed idee om wat adressen te achterhalen bij de woningcorporatie waar jullie wonen? Ik denk toch wel dat haar kinderen hier van op de hoogte moeten zijn... al ze het al niet zijn.
Ik zou gewoon een praatje met de buurvrouw maken en vragen waar haar kinderen wonen. Ook ben ik benieuwd of je praat met haar over haar gedrag . Je zou kunnen zeggen dat je je wat zorgen maakt om haar.
Misschien is jouw huisarts ook de hare?

Of is er een buurtcentrum met maatschappelijk werk in de buurt? In ieder geval zou iemand even langs moeten gaan bij haar.

Nogmaals goed dat je aan de bel wilt trekken hierover.

Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Janneke85, 15 Januari 2020

Wat fijn dat je zo alert bent, Salandit. Er zouden meer mensen zoals jij moeten zijn in onze samenleving. :) Ik zou je ook aanraden eens een praatje met haar te maken. Op https://samendementievriendelijk.nl/ vind je eventueel tips hoe je het gesprek met iemand met (vermoedelijke) dementie aan kunt gaan. Hou je ons op de hoogte?
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken