Welkom!

Hier kun je je jezelf voorstellen aan anderen op het forum

Even voorstellen

Berichtdoor Phieke2108 » 06 Februari 2020

Hallo, mijn naam Is Phieke en mijn moeder heeft altzheimer.
Ze (her)kent inmiddels mijn vader regelmatig niet meer.
Ze is vaak enotioneel en kwaad en schreeuwt en slaat dan op de ramen.
Afgelopen woensdag zijn we wezen kijken bij n zorgboerderij. We kunnen haar niet echt peilen af ze t leuk zal vinden.
Mijn vader en ik zorgen voor haar. Ze woont nog gewoon thuis dus mijn vader krijgt alles over zich heen en gaat er aardig aan onderdoor. Medicijnen wil ze voor hem vaak niet innemen maar voor mij wel.
De zorgen die je hebt zijn erg zwaar vooral met n 40-50 urige werkweek en n eigen huishouden.
Ik doe t natuurlijk met liefde en plezier al is t moeilijk.
Phieke2108

Geboortejaar:
1976
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Margaret » 07 Februari 2020

Pittig he, Phieke. Dit is een lastige fase van de dementie. Waarin de herkenning verdwijnt, maar er nog geen sprake is van een opname. Relaties zijn niet meer gelijkwaardig, en de zorg kan echt zwaar zijn. Gaat het bij de zorgboerderij om dagbesteding of gaat ze er wonen?
Margaret

Geslacht:
Vrouw

(Alsnog) welkom op het forum, Mariskah. Mantelzorgen kan inderdaad eenzaam zijn. Dus een goed idee om in ieder geval hier op het forum je verhaal te delen. Hier zijn veel mensen die willen meedenken.

Ken je de app Inlife al? Daarin kun je familie op de hoogte houden, en is het voor hen ook makkelijker om hulp aan te bieden. Misschien zijn er naast je zussen andere familieleden of vriendinnen van je moeder die het fijn vinden om op de hoogte gehouden te worden en komt er hulp uit een voor jou verrassende hoek? Ik hoop het voor je!

https://dementie.nl/nieuws/inlife-handi ... rganiseren
Margaret

Geslacht:
Vrouw

(Alsnog) welkom op het forum, Mariskah. Mantelzorgen kan inderdaad eenzaam zijn. Dus een goed idee om in ieder geval hier op het forum je verhaal te delen. Hier zijn veel mensen die willen meedenken.

Ken je de app Inlife al? Daarin kun je familie op de hoogte houden, en is het voor hen ook makkelijker om hulp aan te bieden. Misschien zijn er naast je zussen andere familieleden of vriendinnen van je moeder die het fijn vinden om op de hoogte gehouden te worden en komt er hulp uit een voor jou verrassende hoek? Ik hoop het voor je!

https://dementie.nl/nieuws/inlife-handi ... rganiseren
Margaret

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Phieke2108 » 07 Februari 2020

Het gaat om dagopvang. En dan in eerste instantie voor 3 dagen per week.
Phieke2108

Geboortejaar:
1976
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 07 Februari 2020

Dag Phieke,

Zo te lezen is jouw vader aan het eind van zijn latijn en begin jij ook overbelast te raken. Ik zou zeggen: probeer het die zorgboerderij. Waarschijnlijk hebben jullie dit onderzocht omdat het aansluit bij haar interesses. Ze is bezig en er is begeleiding.
De eerste stap is moeilijk, dus even doorzetten, ik hoop voor jullie dat het lukt.
Succes en sterkte.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Herman » 09 Februari 2020

Hallo iedereen,
Ik ben Herman en woon en werk met mijn vrouw in het buitenland.
Pas geleden is er bij haar door een buitenlandse neuroloog een MRI-scan laten maken.
Volgens deze scan vertonen de hersenen van mijn vrouw kenmerken die overeenkomen met FTD.
Zij heeft problemen met woordvinden en kennis van vreemde talen zakt weg.
Ik heb de afgelopen dagen op internet zitten lezen en een diagnose van logopene PPA lijkt het meest voor de hand te liggen.

Mijn voornaamste vraag die ik heb: staat het vast dat de taalvariant van FTD zich zal uitbreiden naar de andere vormen? De info die ik hierover heb gelezen was wat mij betreft niet helemaal eenduidig. Kan ook zijn dat ik dit een beetje wegduw aangezien het wel heel slecht nieuws zou zijn.

Weet iemand hier iets meer over of weet iemand een betrouwbaar document te staan dat ik kan raadplegen.
Bedankt alvast.
Herman

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Mariskah » 14 Februari 2020

Hoi Margaret,

Hartelijk dank voor je reactie, en sorry voor mijn late reactie erop.
Helaas, meer hulp is er niet te verwachten. Mijn moeder heeft helemaal geen sociaal netwerk.
Maar ik doe wat ik kan, en als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat, zo langzamerhand is dat mijn motto wel geworden. Fijn om hier af en toe even mijn hart te kunnen luchten!

Groet, Mariska
Mariskah

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor Janneke85 » 20 Februari 2020

Hoi Herman,

Wat verdrietig dat je vrouw kenmerken vertoont van FTD. Ik kan me voorstellen dat je je enorm zorgen maakt.

Wat je ziet bij dementie in het algemeen is dat door verloop van tijd de symptomen en klachten toenemen. De ziekte is progressief, dus het wordt helaas langzaam steeds erger. Dus ook bij jouw vrouw zal dementie ervoor zorgen dat ze langzaam maar zeker achteruit zal gaan en ze steeds afhankelijker van zorg zal worden. En dus ook langzaam steeds meer functies verliest.

Mocht je meer willen lezen over FTD, dan kan dat op: https://www.alzheimer-nederland.nl/deme ... mentie-ftd

Ik wens jullie veel sterkte toe.

groetjes, Janneke

Herman schreef:
> Hallo iedereen,
> Ik ben Herman en woon en werk met mijn vrouw in het buitenland.
> Pas geleden is er bij haar door een buitenlandse neuroloog een MRI-scan
> laten maken.
> Volgens deze scan vertonen de hersenen van mijn vrouw kenmerken die
> overeenkomen met FTD.
> Zij heeft problemen met woordvinden en kennis van vreemde talen zakt weg.
> Ik heb de afgelopen dagen op internet zitten lezen en een diagnose van
> logopene PPA lijkt het meest voor de hand te liggen.
>
> Mijn voornaamste vraag die ik heb: staat het vast dat de taalvariant van
> FTD zich zal uitbreiden naar de andere vormen? De info die ik hierover heb
> gelezen was wat mij betreft niet helemaal eenduidig. Kan ook zijn dat ik
> dit een beetje wegduw aangezien het wel heel slecht nieuws zou zijn.
>
> Weet iemand hier iets meer over of weet iemand een betrouwbaar document te
> staan dat ik kan raadplegen.
> Bedankt alvast.
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Birdyl1tje » 20 Februari 2020

Sinds 27 februari is er weer veel veranderd met Bert en mij.
De huisarts, de casemanager en Bert en ik zijn tot de conclusie gekomen dat het voor ons tweetjes het beste is als Bert gaat verhuizen naar een verpleeghuis, hier in de buurt.
Ik vind het heel zwaar: we zijn dit jaar 60 jaar getrouwd: ik wilde zo graag tot het laatst voor hem zorgen, maar ik hou het niet meer vol, wij hebben geen kinderen maar ik heb wel een “moederinstinct”, dus ik waak de halve nacht om te luisteren of allemaal goed
is met Bert.
Ik denk dat het voor ons allebei een goede beslissing is, maar we zullen elkaar heel erg missen. Soms denk ik moet ik het toch niet nog even volhouden? En ik neem mezelf dan kwalijk dat het me niet lukt.
Ik probeer om bij de dag te leven en ben dankbaar voor de vele goede jaren die wij samen hadden in de afgelopen bijna 60 jaar, daar kunnen we dankbaar op terug kijken.
Maandag a..s verhuist Bert. Ons hele leven gaat nu als een film aan mij voorbij, maar het dringt nog niet helemaal tot mij door. We luisteren nog bijna elke avond samen naar klassieke muziek en genieten daar enorm van. Ik hoop dat ik nog heel vaak naar hem toe kan gaan. Ik wens iedereen heel heel veel sterke en liefs van Leentje:rose::boom:
Birdyl1tje

Geboortejaar:
1937
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie